Monster Magnet - 4-Way Diablo
Jaar van release: 2007
Label: SPV / Steamhammer Records
Monster Magnet - 4-Way Diablo
Begin jaren negentig is Monster Magnet één van de vaandeldragers bij de opkomst van stoner metal. Met de albums Dopes To Infinity (1995) en vooral Powertrip (1998) wordt het geluid toegankelijker en komt het commerciële succes. Het psychedelische gehalte van Monster Magnet’s releases neemt af en de nadruk komt te liggen op gemakkelijk verteerbare hard rock, al zijn de space rock invloeden nog immer aanwezig. Op 27 februari 2006, aan de vooravond van een toernee, hangt het leven van zanger/gitarist Dave Wyndorf plotseling aan een zijden draadje na een overdosis slaappillen. Gelukkig overleeft hij het voorval en nu, anderhalf jaar later, verschijnt dan eindelijk de opvolger van het uit medio 2004 stammende Monolithic Baby!.

Kan Monster Magnet nog potten breken nu Wyndorf naar eigen zeggen zijn slechte gewoontes heeft afgezworen? Welnu, voor degenen die zitten te wachten op een terugkeer naar de hallucinerende trips vol fuzzy gitaren en lange jams uit de beginjaren van Monster Magnet, zal 4-Way Diablo een nieuwe teleurstelling betekenen. Enkele nummers herinneren aan de sound van Dopes To Infinity, maar grotendeels borduurt het nieuwe werk verder op de stijl die de band zich op de laatste paar albums heeft aangemeten. Het resultaat is in de jaren 60 en 70 gewortelde stoner rock in de meest toegankelijke vorm.

Neem het stevige, groovende Wall Of Fire. Er zit een flinke distortie op Wyndorf’s vocalen, wat het nummer samen met een psychedelische break net dat beetje extra geeft. Die stoner elementen zijn echter slechts de slagroom op de taart. In essentie is het een eenvoudige, opzwepende, luide rock ‘n’ roll song, die het op de radio of tv goed zou kunnen doen. In Monster Magnet’s hoogtijdagen had dit, in navolging van Negasonic Teenage Warhead en Space Lord, een hitsingle kunnen zijn, al betwijfel ik of er tegenwoordig nog een grote markt is voor deze muziek.

Persoonlijk bevalt de huidige stijl me prima en Dave Wyndorf bewijst nog altijd een begenadigd songwriter te zijn. Elk nummer op 4-Way Diablo klinkt anders en er zitten een aantal pareltjes tussen. De titelsong biedt swingende, apocalyptische garage rock met een dosis venijn. Blow Your Mind is een heerlijke, afwisselende hard rock song met gevoel voor humor. Wyndorf’s warme zang tilt de trage space rock van Cyclone naar grote hoogte, waarna Monster Magnet zich de psychedelische klassieker 2000 Light Years From Home van The Rolling Stones eigen maakt.

Ook de sfeervolle ballade I’m Calling You en het instrumentale Freeze And Pixelate zijn uitschieters op een album dat geen zwakke momenten kent. Toegegeven, nieuwe paden betreedt Monster Magnet hier niet en de genialiteit van Dopes To Infinity wordt nergens geëvenaard. Kwalitatief is het echter allemaal dik in orde. De conclusie is dat Dave Wyndorf op krachtige wijze herrijst uit een diep dal. Hij heeft aangekondigd dat de band het aantal live-optredens voortaan gaat beperken, maar de voorbereidingen voor een solo-album en een nieuwe Monster Magnet plaat zijn inmiddels al in volle gang. Voorlopig kunnen de fans dankzij 4-Way Diablo alvast weer een tijd vooruit.

1. 4-Way Diablo
2. Wall Of Fire
3. You’re Alive