Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Apostasia - Martyrs of God
Jaar van release: 2002
Label: Adipocere Records
Apostasia - Martyrs of God
Apostasia is een jonge Franse band die symfonische Black Metal speelt. "Martyrs of God" is het debuut en de band heeft als doelstelling om van elk album een conceptalbum te maken dat speculatieve, wetenschappelijke en spirituele inzichten verstrekt in het ontstaan van de mens en vraagstukken omtrent het bestaan, realiteit en religie behandelt. En dat is geen simpele taak!
Dit album gaat over Anthea, die in het Frankrijk van de 14e eeuw leefde en verbrand werd door de Inquisitie. Er is een verhaal omheen geschreven waarin zij de Christelijke doctrine en gedachtengang verwerpt en de Oude Goden verzoekt haar in te wijden in de eeuwenoude, vergeten magische kunsten en uiteindelijk betreedt zij een hogere realiteit. Maar is de muziek wel de epische, mystieke soundtrack voor zulk een grootst concept dat het zou moeten zijn om het verhaal kracht bij te zetten?

Het eerste nummer, "The Prestige of Sorcery", is werkelijk een geweldige compositie. Het begin spreekt me vooral erg aan, wat zich manifesteert als een rustig, melodieus stukje muziek dat overgaat in een stevige blastbeat met daarover epische en mystieke keyboards. Snelheid, agressie en melodie gaan prima samen in dit uitstekende nummer. Zo'n goed begin belooft veel.
En Apostasia stelt niet teleur. "From Mortalitas to Anthéa" is haast nog een toffere track dan de voorganger. Het kent weergaloze keyboardmelodieën, onverwachte wendingen en een hoop spanning. Een genot voor het oor. En zo gaat het praktisch het hele album door. De band zet de ene na de andere spannende en prikkelende symfonische Black Metal compositie neer. Erg indrukwekkend en inderdaad een prima soundtrack voor het lyrische concept!

Ondanks het relatief hoge tempo en verwoestende ritme's is de muziek van Apostasia vrij herkenbaar en ligt het gemakkelijk in het oor (voor de ervaren Black Metal liefhebber uiteraard). Dit komt natuurlijk door het symfonische aspect van de band, dat niet onderschat mag worden. Elk nummer steunt zwaar op keyboardmelodieën en ik denk dat de Black Metal puristen hier op zullen afknappen. En dat is jammer, want ondanks de melodieuze eigenschappen zet de band af en toe nog een behoorlijk verwoestend stuk Black Metal neer. Op zulke momenten schept de band echt zo'n indrukwekkende 'wall of sound' die helemaal dichtgemetseld is (denk aan landgenoten Anorexia Nervosa).

De vocalen van multi-instrumentalist Sylvian zou ik omschrijven als zeer hoge en iele krijzen die af en toe doen denken aan de hoge stem van Dani Filth, maar ook aan de 'gaat-door-merg-en-been-krijzen' die Garm uitbraakte op bijvoorbeeld het debuut van Borknagar en de oude Ulver albums. Af en toe hoor je zelfs lage grunts en als liefhebber van de combinatie screams/grunts raakt Apostasia mij ook hiermee weer op precies de juiste plek. Griezelige, vervormde demonische stemmen verschijnen van tijd tot tijd om een duivelse bezwering te doen. Vocaal dus erg sterk, dit werkje.
Volgens de biografie is ene Guillaume verantwoordelijk voor de drums, maar deze zijn te strak en mechanisch om van menselijke hand te zijn. In het boekje staat overigens dat Apostasia-brein Sylvian verantwoordelijk is voor de drums (zullen we hiervan maar even drum programming maken?!) en is de line-up die in de bio staat aan drastische veranderingen onderhevig geweest.

Van alle Adipocere/Oaken Shield cd's die ik de laatste tijd gehoord heb, zal ik "Martyrs of God" waarschijnlijk nog het meest draaien. De releases van bijvoorbeeld Crystalium en Nehëmah waren goed, maar dit is naar mijn mening het soort band die het meest kans maakt om nog eens door een groter label opgepikt te worden. Is schizofrene, symfonische Black Metal uw ding, dan mag u dit uitstekende schijfje niet onopgemerkt laten gaan.

Tracklist:
1. The Prestige of Sorcery
2. From Mortalitas to Anthéa
3. Anthea, Anti-Theos Witch
4. Beyond the Winds of Shabbat
5. The Cosmic Dialogue
6. When Lie Struggles Truth
7. Sententia Inquisitorus
8. Back to Orion (to the Kingdom of the Stars.)

Score: 88 / 100

Reviewer: Patrick T.
Toegevoegd: 25 september 2002

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.