• Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

• David Wayne (Metal Church) - 2005

Dead Beyond Buried - Condemned to Misery
Jaar van release: 2007
Label: Siege of Amida Records
Dead Beyond Buried uit Engeland brengt ons met Condemned to Misery hun debuutalbum. Ondanks dat de band uit Engeland komt valt op dat er vooral goed geluisterd is naar de Amerikaanse collega’s van Suffocation, Immolation en Morbid Angel. In Engeland is snel naam gemaakt door in het voorprogramma van onder andere Obituary, Napalm Death en Zyklon te spelen. En de lovende recensies aan de overkant van de Noordzee zijn dan ook niet van de lucht. Mijn nieuwsgierigheid was dus gewekt.

Toegegeven, het album klinkt lekker bruut en strak, de nummers zitten afwisselend in elkaar, de muzikanten weten goed overweg met hun instrumenten, de vocalen zijn afwisselend en de productie is dik in orde. Kortom, alle ingredienten voor een lekker deathmetal album zijn aanwezig, alleen er mist iets. Wat het precies is weet ik niet, maar na het imposante begin met nummers als Bow Down Or Die en Condemned to Misery verliest men mijn aandacht al bij het vierde nummer Aura of I. De overige nummers klinken wel lekker maar gaan, ondanks de afwisseling in de nummers, vrijwel het ene oor in en het andere weer uit. Af en toe komt er weer een opvallende riff of ritme voorbij, bijvoorbeeld in Organic Dementia(waar ook een clip voor opgenomen is) en Life Slowly Tortured waardoor de aandacht weer even getrokken wordt. Maar deze oplevingen zijn helaas maar van korte duur. Daarnaast is de cd met een speeltijd van bijna een uur ook iets teveel van het goede, vooral bij zulke intense muziek begin je dan op een gegeven moment bijna naar het einde te verlangen. Mijn inziens had men er dan ook verstandig aan gedaan enkele nummers te schrappen omdat er nu iets teveel vullers op staan.

Maargoed, we moeten niet vergeten dat dit pas het debuutalbum van deze jonge band is en dat men nog tijd genoeg heeft om te groeien. Dead Beyond Buried bewijst enkele malen op dit schijfje dat het talent om goede, interessante songs te schrijven zeker aanwezig is. Met het daarnaast onmiskenbare talent dat op hun individuele instrumenten getoond wordt zie ik de toekomst voor deze mannen daarom wel zonnig in. Dit album is echter nog net iets te wisselvallig voor een hoge score

1. Intro
2. Bow Down Or Die
3. Condemned To Misery