Kamelot - Ghost Opera
Jaar van release: 2007
Label: SPV / Steamhammer Records
Kamelot - Ghost Opera
De twee vorige cd's Epica en The Black Halo waren concept-cd's met een verhaal verspreid over die twee albums. Albums die de band bepaalt geen windeieren hebben gelegd, en vooral met The Black Halo lijkt de fanbasis aanzienlijk gegroeid te zijn. De Europese tour voorafgaande aan de nieuwste cd Ghost Opera was steevast uitverkocht en volgens mij was dat voor het eerst voor deze band. Het is ze gegund, het is de beloning van jarenlang kwalitatief hoogstaande cd's maken.

Geen concept dit keer, maar gewoon tien opzichzelf staande nummers (als we de intro niet meetellen) . Tijdens de tour kon men al kennismaken met het nummer Ghost Opera. Dit is het meest traditionele Kamelot-nummer van de cd en het had zo op Karma kunnen staan. Nog zo'n typische kraker is het stevige Silence Of The Darkness. Als je alleen deze songs kent, zou je denken dat de nieuwe cd niks nieuws te bieden heeft en Kamelot in de herhaling begint te vallen.

Als je de rest van Ghost Opera hebt gehoord, dan kom je tot de conclusie dat het zeker niet het geval is. Het hele sfeertje is door sommige nummers wat donkerder en spookachtig geworden. Een dreigend nummer als Rule The World bijvoorbeeld; een hakkend tempo en links en rechts hoor je sporadisch op mysterieuze wijze orkestrale fragmenten. Creepy! Hetzelfde geldt voor Blücher, een nummer over een oorlogsschip dat werd gebruikt tijdens WOII en dat hoor je het hele nummer door, inclusief een misthoorn tijdens de coupletten. Dit zijn zeker de betere nummers van de cd. Verder zijn alle nummers weer compact gehouden en toch volgepropt met details, en dat alles wederom met een subliem geluid.

Het mooiste nummer is toch wel de ballad Love You To Death. Wat een prachtige opbouw naar het tranentrekkende refrein! Eén van de mooiste dingen dat Kamelot ooit heeft opgenomen. Met al die hoogtepunten op één cd is het dus weer blinde aanschaf voor de Kamelot-fans. En Roy Khan levert weer fraai zangwerk af zoals we sinds Siege Perilous eigenlijk al gewend zijn. Bekijk ook eens de knappe video voor de single Ghost Opera, die ook inclusief een The Making Of... op de limited edition zal staan.

1. Solitaire
2. Rule The World
3. Ghost Opera
4. The Human Stain
5. Blücher
6. Love You to Death
7. Up Through the Ashes
8. Mourning Star
9. Silence of the Darkness
10. Anthem
11. EdenEcho

Reviewer: Rene
Toegevoegd: 30 mei 2007

Meer Kamelot:

Kamelot - Ghost Opera
Reactie van Sner op 30-05-2007 om 14:13u
Score: 88 / 100

Ben ik nou de enige die 'The humain stain' het beste / mooiste nummer van het album vindt? Op het moment dat ze dat nummer live speelden tijdens het concert in Zoetermeer, wist ik al dat dat een van m'n favoriete Kamelot nummers zou gaan worden. Agressief en mooi tegelijk, een goede opbouw naar het refrein en het refrein zelf is al helemaal fantastisch! Maar 'Love you to death' is inderdaad ook wel gruwelijk mooi. Verder vind ik de cd niet zo goed als 'The black halo', maar staat ook deze cd wel weer vol met kwaliteitsnummers. Vooral de zang van Roy Khan is weer ongelooflijk sterk. Een gevoelige stem in het prachtige 'Anthem', een agressievere stem in 'Rule the world', het vormt allemaal geen probleem voor deze grote meneer. Verder is het meezinggehalte van de cd weer vrij hoog, wat ik altijd wel een pluspunt aan albums vind. Vooral het refrein van het laatste nummer galmt hier regelmatig door het huis heen... (tot verdriet van de buren)

Kamelot - Ghost Opera