• Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Mayhem - Ordo Ad Chao
Jaar van release: 2007
Label: Season of Mist
Mayhem - Ordo Ad Chao
Fase 1

Daar zit ik dan. Of ik even wat vaart achter de recensie van de nieuwe Mayhem-plaat wil zetten. Fijn. Leuk. Want laten we wel wezen: als er één album uit 2007 om een lange incubatieperiode vraagt, dan is het wel Ordo Ad Chao. De verwachtingen waren hoog na het nieuws dat Attila Csihar voor de tweede maal de vocalen bij Mayhem voor zijn rekening zou nemen. Te hoog, misschien?

Fase 2

Natuurlijk zou Ordo Ad Chao geen tweede De Mysteriis Dom Sathanas worden. De meesterlijke, zieke en ronduit kwaadaardige sfeer van die mijlpaal zal waarschijnlijk nooit meer geëvenaard worden door een black metal band. Maar Attila – de man die klinkt als de incarnatie van Lucifer zelf – was natuurlijk voor een groot deel verantwoordelijk voor die sfeer. De bezetenheid is nog niet weg en dat alleen al geeft Ordo Ad Chao eveneens een indringende, naargeestige aura. Maar op het eerste gehoor blijft het daar ook bij, en dat is te weinig.

Muzikaal gezien is Ordo Ad Chao waarschijnlijk het meest experimentele album uit de carrière van Mayhem, zeker in vergelijking met het relatief toegankelijke, prima vorige album Chimera. De fragmentarische intro A Wise Birthgiver laat dat experimentele karakter al duidelijk horen. Wat de band echter vergeten lijkt te zijn, is het schrijven van goede nummers. In Wall Of Water en vooral Great Work Of Ages laat Mayhem in enkele venijnige passages wat van haar ware capaciteit horen, om vervolgens weer te verzanden in fragmentarisch geneuzel, rare breaks en andere fratsen. Begrijp me niet verkeerd: ik heb niets tegen bands die buiten de gangbare paden treden, maar het komt hier vaak te gekunsteld over: experimenteren puur om het ‘avant garde’ zijn.

De sporadisch voorkomende goede passages zijn echter ook meestal écht goed en doen aan het beste werk van Mütiilation denken. Dat maakt Ordo Ad Chao echter des te meer frustrerend om te luisteren, want iedere genrefan weet waartoe deze band in staat kan zijn. Als dan ook de productie nog klinkt als een volgezogen spons, houdt de band maar weinig troeven over.

Fase 3

Maar waarom blijft dit album dan rondjes draaien in mijn cd-speler? Waarom begin ik steeds meer te twijfelen aan deze recensie, die ik al enkele dagen terug klaar had liggen? En waarom stoort die productie me minder en minder? Misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind en lees ik dit over een jaar met het schaamrood op mijn kaken terug. Misschien heb ik het album dan al zo vaak gedraaid dat alle stukjes op hun plek zijn gevallen. De beste black metal albums geven zich vaak niet zo gemakkelijk gewonnen. Denk aan een album als The Shining Swords Of Hate van Countess of Mysterious Semblance van Striborg.

Maar misschien zoek ik dan ook wel te hard naar stukjes die er niet zijn. Een helft van mij wil dit album gewoon een onvoldoende geven, terwijl de andere helft schreeuwt: “wacht nou even, idioot, oordeel je nu niet te snel?” Ik heb nog nooit getwijfeld of ik een album nu 57 punten of misschien toch 93 punten moet geven. En eerlijk gezegd: ik weet het ook gewoon nog niet. Dit album valt niet met een simpel cijfer samen te vatten. Het enige dat ik wel nog weet, is dat Ordo Ad Chao waarschijnlijk nog erg vaak gedraaid gaat worden hier. For better or for worse.

1. A Wise Birthgiver
2. Wall Of Water
3. Great Work Of Ages
4. Deconsecrate
5. Illuminate Eliminate
6. Psychic Horns
7. Key To The Storms
8. Anti

Toegevoegd: 16 mei 2007

Meer Mayhem:

Mayhem - Ordo Ad Chao
Reactie van hypnos op 16-05-2007 om 10:26u

voor 1 keer ben ik het eens met een twijfelachtige recensie. Niet alleen de reacties, ook het eigen gevoel bij deze cd varieert de wok uit.

Mayhem - Ordo Ad Chao
Reactie van Nick op 16-05-2007 om 11:05u
Score: 9 / 100

TOP CD...na 10 keer luisteren begint hij 1e geheimen pas prijs te geven ....man..wat een sfeer .....Beste werk van Mayhem tot nu toe; staat op gelijke voet De Mysteri......... 9,8 punten !!!

Mayhem - Ordo Ad Chao
Reactie van Srachex op 16-05-2007 om 17:55u
Score: 99 / 100

En Mayhem creëerde een Meesterwerk... Deze cd mag niet lied per lied beluisterd worden, maar moet telkens in zijn geheel opgenomen worden door de geest. Het is een complexe cd die veel tijd nodig heeft... GE-WEL-DIG

Mayhem - Ordo Ad Chao
Reactie van Amibor op 16-05-2007 om 20:49u

Ik zat net zo te twijfelen. Maar nu, ben ik verkocht. En dat terwijl voor mij de laatste tijd productie zeer belangrijk is geworden en ik menig stofzuigerrelease de deur uit heb gedaan. Maar dit album koestert een macabere en lugubere sfeer, die alleen Atilla neer kan zetten. Sterker nog, het klinkt alsof Mayhem met de techniek die ze hadden weer helemaal opnieuw is begonnen. Stel dat dit een debuut was van een band waar niemand ooit van gehoord had. Dan is dit toch een verdomd goed album. Mayhem heeft zichzelf herontdekt, en speelt weer eens concessieloze BM, en ik moet zeggen, avantgarde geneuzel vind ik niet echt terug in dit album, eerder haat en nijd, en vooral, duisternis. Ja, een dikke 9.

Mayhem - Ordo Ad Chao
Reactie van Jeroen op 16-05-2007 om 22:54u
Score: 40 / 100

Waardeloos, sfeerloos, slecht geproduceerd, rommelig, kortom gewoon slecht. Ik kan er echt niets mee. Het is de meest sfeerloze bak rommel die ik ooit van Mayhem heb gehoord. Dan bevatte Chimera tonnen meer sfeer, vakmanschap en muzikaliteit. De productie mag dan ouderwets rauw klinken, het lijkt gewoon of men er bewust een waas overheen heeft gegooid. Daarnaast is opperkreuner Atilla ook weer terug. Wat een wanprestatie zet die man neer, wanneer weet zo'n kerel dat het genoeg is. Het irritante kinderlijke gejengel draagt wellicht voor wel heel droevige personen bij aan een donkere sfeer, objectief gezien is het gewoon mongolide. Ik vind het erg jammer, maar met deze plaat is Mayhem bij mij de waardigheid verloren en gooit men wel heel ernstig de goede naam te grabbel. Om te huilen.

Mayhem - Ordo Ad Chao
Reactie van Amibor op 17-05-2007 om 01:11u

Ha die Jeroentje, al zo lang in de BM, en nog steeds herken je een goede plaat niet als ie onder je neus ligt. Jammer joh. En black metal objectief bekijken? Slecht idee knaap, wat betreft het mongolide aspect.

Mayhem - Ordo Ad Chao