Star One - Space Metal
Jaar van release: 2002
Label: InsideOut Music
Star One - Space Metal
Star One is het langverwachte nieuwe project van Arjen Anthony Lucassen, het brein achter Ayreon. Na zijn vorige project Ambeon zou Arjen eigenlijk een plaat opnemen met Bruce Dickinson, maar van de zijde van Bruce werd dat afgeblazen, en besloot Lucassen een album te maken over zijn favoriete science fiction films. Het resultaat: Space Metal.

Space Metal is een naam die de lading goed dekt. Alles aan het album is spacey, van het geluid tot de songtitels en voorkant aan toe. Vanaf opener Lift Off (toepasselijke titel trouwens) merk je gelijk dat je veel keyboards kan verwachten, maar gelukkig ontbreekt de gitaar ook zeker niet. Set Your Controls is de eerste echte song, en is ook nog een soort intro bij het album: het vertelt precies wat je kan verwachten, zowel qua texten als muziek. Lekker snel, met de afwisselende zang van de vier leadzangers.

Natuurlijk is goed te horen dat het een album van Arjen Lucassen is. De opening van High Moon zou namelijk zo van Into The Electric Castle kunnen komen. De vergelijkingen met dat album houden daar niet op, want ook dat elke zanger(es) een personage vertolkt kwam ook al op dat album voor. En natuurlijk is de muziek niet echt zo spectaculair anders dan op de Ayreon albums: erg sfeervolle progressieve metal, met erg veel keyboards. Hoe Lucassen het elke keer doet is me een raadsel, maar de songs zitten elke keer echt perfect in elkaar. Het ene nummer is nog beter dan het andere; slechte songs bestaan niet op Space Metal.

Zoals eerder gezegd bevat het album nummers over Lucassen's favoriete science fiction films. Al worden ze niet bij naam genoemd, uit de texten en personages is in de meeste gevallen heel duidelijk op te maken over welke film het gaat. Zo komen onder andere Star Wars (Master Of Darkness), Dune (Sandrider), Star Trek IV (Songs Of The Ocean) en Stargate (The Eye Of Ra) aan bod.

Zoals op alle albums van Lucassen spelen ook op Star One weer diverse mensen mee. De leadzang wordt verdeeld onder Dan Swanö, After Forever's Floor Jansen, Russel Allen en Damien Wilson. Die laatste 3 zongen ook al op Ayreon albums. Ed Warby drumt weer, en dan zijn er nog diverse gastmuzikanten. Arjen zelf neemt onder andere de gitaren, basgitaar en het hammond-orgel voor zijn rekening.

Ayreon fans hoeven niet eens na te denken bij de aanschaf van dit album, en wie Arjen Lucassen of Ayreon niet kent zou toch zeker eens moeten luisteren naar Star One.

De tracklist:
1. Lift-off
2. Set Your Controls
3. High Moon
4. Songs Of The Ocean
5. Master Of Darkness
6. The Eye Of Ra
7. Sandrider
8. Perfect Survivor
9. Intergalactic Space Crusader
10. Starchild

De limited edition bevat, naast een mooiere verpakking, nog een extra cd met daarop nog 7 songs. 2 ervan zijn normale Star One nummers, die waarschijnlijk niet goed genoeg bevonden werden voor het normale album. Van een van die nummers, Spaced Out, staat er ook nog een alternatieve versie van op, en bevat de bonus-cd een Hawkwind medley, waarop Hawkwind zanger Dave Brock zelf de vocalen voor zijn rekening neemt. Een dolby prologic mix van Starchild is leuk voor iedereen met een prologic geluidsinstallatie, maar verder niet echt. De cover van David Bowie's Space Oddity past natuurlijk perfect bij het thema van het album, en Arjen heeft er een erg leuke versie van weten te maken. Dan is er nog een acoustisch naamloos nummer, wat totaal anders is dan de rest, maar wel erg grappig.

De tracklist van de bonus cd:
1. Hawkwind Medley
2. Spaced Out