Manowar - Hell On Wheels
Jaar van release: 1997
Manowar - Hell On Wheels
Na 8 albums en veel zeuren van de fans, is er eindelijk een live-album uitgebracht door de stoere mannen van Manowar. Na de release van de cd Louder Than Hell is Manowar zoals gewoonlijk weer erg lang aan het touren geweest. Overal waar ze kwamen, hebben ze opnames gemaakt van de concerten en daarvan zijn de beste nummers op de live-plaat gekomen. Nederland komt zelfs ook aan bod, waar het nummer Thor (The Powerhead) is opgenomen.

Elk Manowar-concert begint met de legendarische woorden die Orson Welles ooit eens opgenomen heeft voor Manowar ( Ladies and gentlemen. From the United States Of America. All Hail, Manowar!) en daarna met het nummer Manowar. Wat meteen opvalt is dat de bass-gitaar even hard in de mix staat als de gitaar en dat was wel eventjes flink wennen voor mij! Eenmaal eraan gewend, merkte ik dat het geluid erg goed is. Alle instrumenten komen duidelijk naar voren, net zoals het publiek.

Je kan zeggen wat je wilt van Manowar, dat ze posers zijn, cheesy muziek maken etc., maar hun instrumenten bespelen, dat kunnen ze! Joey DeMaio is erg snel op zijn bass en gooit er af en toe erg mooie solo's uit. Soms is hij helaas wel erg overdreven aanwezig. Karl Logan bespeelt zijn gitaar goddelijk. Het is zijn eerste tour en door zijn spel is hij gauw geaccepteerd door de fans. Het nummer The Spirit Lives On is een gitaarsolo van hem en die is gewoon erg goed. Maar ook de solo's in Return Of The Warlord, Wheels Of Fire, Hail & Kill zijn prachtig! Eric Adams heeft naar mijn mening één van de beste stemmen in de heavy metal en laat dat op deze plaat ook horen. Hij klinkt wel wat minder dan op de studio-albums. Maar dat is logisch als je zo lang op tour bent. Nietemin zingt hij heel goed. Luister maar eens naar de uithalen tijdens Spirit Horse Of The Cherokee en Hail & Kill. Scot Columbus vind ik iets minder op de drums. Hij speelt erg standaard, maar eigenlijk is dat niet zo'n groot minpunt. En soms haalt ie toch wel eens flink uit tijdens nummers als Fighting The World en Return Of The Warlord.

De songkeuze is prima. Van alle albums komt wel wat voorbij (behalve Into Glory Ride) en ze klinken prima. De live-versie's klinken wel minder bombastisch dan op de studio-albums. Meestal mis je de koren die op de albums wel worden gebruikt. Toch luisteren nummers als Fighting The World, Black Wind, Fire & Steel, Blood Of My Enemies en Spirit Horse Of The Cherokee (die zelfs beter klinkt dan op het album!) lekker weg. Maar ik luister liever naar de studio-versie's. Ik moet wel zeggen dat ik niet alle Manowar-albums in mijn bezit heb en de nummers die ik dus voor het eerst op deze cd hoor zijn wel erg te genieten. Jammer is dat in sommige nummers waarin het publiek juist hoort te zingen (Kings Of Metal, Hail & Kill), je ze helemaal niet hoort! In Kings Of Metal word er na de zin When we get up, we're gonna... altijd door het publiek gereageerd met Kick Your Ass!. Maar dat hoor je dus niet. Een misser. Trouwens, de track Warriors Of The World heeft niets te maken met het nieuwe album Warriors Of The World. Dit is een verzameling van aankondigen etc. van Manowar van over de hele wereld.

Maar uiteindelijk is het gewoon een goed live-album en verplichte kost voor Manowar-fans (die toch wel alles van de band kopen, ongeacht de kwaliteit van het materiaal). Goed geluid, erg goed bespeeld, goede song-keuze en verder gewoon een goede registratie van een Manowar-concert.

cd1:
1. Manowar
2. Kings of Metal