Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Bad Breeding, Pressure Pact en Azijnpisser
  • Bongzilla en Der Mancha Red
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • The Sisters Of Mercy
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Hevein - Sound Over Matter
Jaar van release: 2005
Label: Spinefarm Records
Hevein - Sound Over Matter
Wat is er geworden van Max Lilja, ooit vierde man van Apocalyptica's tegenwoordige cellotrio? Hij sloot zich aan bij Hevein, een Finse "innovative mainstream metal/rock band" die wegens uitblijvend succes bij platenmaatschappijen voldoende tijd heeft gehad om het songmateriaal te laten rijpen. Lilja's cello bleek de ontbrekende schakel, nu heeft Spinefarm dan ook het recht verworven om Hevein's eerste album op de markt te werpen.

Om tot een correct en begrijpelijk oordeel te komen zal allereerst de stijlomschrijving duidelijker gedefinieerd moeten worden. Wat speelt Hevein? Thrashy metal met stevige metalcore invloeden, die het midden houdt tussen de felheid van Lamb Of God en de melodieuze aspecten van Trivium, met niet in de laatste plaats wonderschone refreinen. Melancholie slaat toe, op "Last Drop Of Innocence" en "Only Human" Toch is de muziek tamelijk agressief te noemen, zeker op een ogenschijnlijk harmonie-arm nummer als "Bleed The Day". Ook kaal als ze zijn zijn de nummers heel behoorlijk, eerdergenoemde vergelijkingen zouden zich niet schamen voor materiaal zoals dat op "Sound Over Matter" staat. Goed uitgekiende tempo-omslagen en rauw gitaargeluid maken Hevein tot een band waar je warm voor mag lopen.

Hoe passen Lilja en violiste Aino Piipari in dit concept? Hun strijkinstrumenten zijn meer dan gimmicks. Hoewel voornamelijk in de begeleiding, hebben ze een prominente plaats in de band. Ze bieden tegengas voor de harde waarheid die de rest van de band verkondigt. Bieden troost als de metalcore streng is voor de luisteraar en overtuigen dat het allemaal zo erg niet is als drums en gitaren cynisch worden. Of als overredingskracht, mocht "Beg To Differ" al niet overtuigend genoeg zijn zonder. Viool en cello lijken plotsklaps net zo onmisbaar in deze stijl muziek als gitaren dat zijn.

Als bands ongekende elementen in hun muziek voegen is dat niet genoeg om hoog te scoren, dat is een misverstand. Het moet verschil maken, iets toevoegen, overbodigheid is niet gewenst. Hevein weet de strijkinstrumenten op zo'n manier in te zetten dat ze echt deel van de compositie worden, niet zomaar wat tegen het geluid aanschuren. Daarnaast zijn de nummers ook van bijzonder hoge kwaliteit. Dat is een zeldzaamheid die hoog beloond moet worden.

Score: 93 / 100

Reviewer: Bob
Toegevoegd: 22 november 2005

Meer Hevein:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.