Wie de twee voorafgaande albums van Soilwork - Natural Born Chaos en Figure Number Five - kent, weet dat de band zich met die albums steeds verder van haar oorspronkelijke sound heeft verwijderd. Album nummer zes (dit Stabbing the Drama dus) is in feite niet meer dan een logisch vervolg op de voorafgaande ontwikkelingen, hoewel de band op sommige momenten ook ontegenzeggelijk weer wat meer naar de ouderwetse, harde Zweedse death metalsound neigt. Over het algemeen klinkt Soilwork echter ng moderner en gelikter dan voorheen, hoewel de electronica-invloeden die vooral op Natural Born Chaos nog vrij nadrukkelijk aanwezig waren ditmaal wat minder prominent aanwezig zijn. De band lijkt meer nadruk te hebben willen leggen op een massieve, geikte, moderne sound.
In eerste instantie was ik wat sceptisch toen ik Stabbing the Drama beluisterde en was ik van mening dat de band ditmaal net wat te ver ging op het gebied van moderne, bij tijd en wijle zelfs "nu metal"-achtig aandoende riffs, maar na enkele luisterbeurten heb ik die mening toch moeten bijstellen. Soilwork vindt op dit album een treffende en overtuigende synthese tussen melodie en agressie: met nummers als Stalemate en Blind Eye Halo (het hardste Soilwork-nummer sinds jaren) bewijst de band nog steeds flink te kunnen rossen, terwijl opener Stabbing the Drama, Weapon of Vanity en Distance veel pakkende melodien en originele cleane zanglijnen bevatten.
Door deze sterke en natuurlijk overkomende combinatie levert Soilwork wederom een sterk album af, dat even nodig heeft om tot zijn recht te komen, maar desondanks al vrij snel blijft hangen. In ieder geval weer een stap vooruit sinds het degelijke, maar toch ietwat mindere Figure Number Five.
Tracklist:
1. Stabbing The Drama
2. One With The Flies
3. Weapon Of Vanity
4. The Crestfallen
5. Nerve
6. Stalemate
7. Distance
8. Observation Slave
9. Fate In Motion
10. Blind Eye Halo
11. Wherever Thorns May Grow