Succes of geen succes, deze onderschatte band doet maar verder en presenteert zijn nieuwe album Freeman. De zes heren hebben wederom gekozen om het allemaal weer lekker eigenzinnig in te kleden. Nadat ze buiten gekegeld geweest zijn bij Metalblade en Century Media proberen ze het gewoon opnieuw met het kleine maar kwaliteitsvolle Spaanse label Arise Records. De nieuwe nummers zijn compacter geworden maar ook progressiever. Luister maar eens naar de eerste dertig seconden van L.Y.A.F.H. die doen denken aan Dream Theater op zijn best waarna onmiddellijk daarna een typische hemels Labyrinth refrein volgt. Deserter bezit dan weer van die prachtige strofen. Tijdens het titelnummer komt er weer een lekkere housebeat voorbij (de heren coverden vroeger wel eens enkele populaire houseklassiekers!) en in Face And Pay komt er een jazz passage langs. Dat de heren een voorliefde voor de meest commercile slijmerige pop hebben (de heren coverden dat soort materiaal vroeger ook wel eens!) blijkt uit Malcolm Grey en Meanings. Hoezo, powermetal is saai?
Mijn promo cd bevat trouwens wel enkele andere versies (nog niet volledig gemixt en nummers die afkappen) maar ik kan toch wel concluderen dat Freeman niet beter of slechter als de vorige twee is, maar gewoonweg weer oerdegelijk, eigenzinnig en interessant. Maar wellicht wordt dit album weer door zeer veel mensen over het hoofd gezien en blijft het werk van deze spaghettivreters ongekend en onbemind.
Tracklist:
1. L.Y.A.F.H.
2. Deserter
3. Dive In Open Waters
4. Freeman
5. M3
6. Face And Pay
7. Malcolm Grey
8. Nothing New
9. Infidels
10. Meanings