• Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

• David Wayne (Metal Church) - 2005

Dirty Bird / Gravitron / Birdwing - split EP
Jaar van release: 2004
Label: 4 Walls Records
Met deze leuk vormgegeven split EP presenteert het eigenwijze 4 Walls label maar liefst drievierde van z'n getekende bands. Een kleinschalig, beginnend label dus, dat opgericht is vanuit een sterke walging voor de huidige status van (populaire) rock en een bewonderswaardig plichtgevoel jegens al die charmante, koppige rock 'n roll bandjes die de VS onveilig maken. Gedurende een klein half uurtje presenteren de hoogvliegers Dirty Bird, Birdwing en het reeds door mij besproken Gravitron een smerig staaltje harde rock.

De eerste twee nummers zijn van Dirty Bird. Deze rare vogels spelen volgens eigen zeggen 'garage/horror/thrashpunk riverrock at its finest'. Met name het garagerock aspect kenmerkt de sound van de band, en fragmenten van schreeuwend blond, rondborstig slasherfilmslachtvee geven de 'dirty rock' een klassiek horrorsfeertje. Een uitstekende band, die maar even snel met een album op de proppen moet komen.

Gravitron wist me een tijdje geleden al te verrassen met het fijne album The Dawning Of The Finite Moment Of Now, en ook op deze EP laten de twee heren weer een uitstekende portie robuuste spacey rock horen. De tracks zijn veelbelovende demo versies van nummers die uiteindelijk op het tweede album zullen verschijnen. Met name The Young Lads of Olde is een sterke rocker.

Birdwing verschilt nogal van de andere twee bands. De muziek is sludgy en slepend, en men doet het wat rustiger aan met de distortion. Dat neemt niet weg dat ook de rock van Birdwing grondig gedoopt is in een oceaan van licht psychedelische gitaar- en baswerk; het is alleen dat Dirty Bird en Gravitron wel heel erg verzot zijn op de distortionfunctie. De sound van Birdwing is cleaner en de smaakvol ongepolijste zang staat centraler. Technisch is de band wat slordig, maar gezien de vrijwel non-existente complexiteitsfactor van de muziek kan het haast niet anders of deze jongens voorzien hun sound bewust van het wat rammelige karakter. Geen verkeerde keuze, want van de drie bands maakt Birdwing de meeste indruk. En dat zegt veel, gezien de kwaliteit van de andere twee bands.

1. Dirty Bird - Brains
2. Dirty Bird - Little Girl
3. Gravitron - The Black Wing Interceptors