Dit album is vet geproduceerd en heeft een modern en typisch nineties-geluid. Met name het gitaar-geluid heeft hier de extra aandacht gekregen. Hoewel de stijl meer metal is, durft deze band in sommige composities haar grenzen te verleggen. Er zitten vaak ingewikkelde stukken in een nummer, maar weet deze band op een of andere manier mooie en soms ingetogen zanglijnen te produceren. De balans tussen instrumenten en zang blijft dus in een nummer centraal. Iets wat progressieve bands als Vanden Plas en Dream Theater ook altijd weten te arrangeren.
De invloeden van Chris Impellitteri en Yngwie J. Malmsteen, met name door het (zuivere) gitaarspel van Magnus Karlsson, zijn goed te horen. Maar Therion, The Psychotic Waltz, Judas Priest en Rammstein worden in een nummer ook heel subtiel verwerkt. Bij de openingstrack 'Metal Gods' en bij nummers 'Steel to Steel', 'Metal Machine', 'Fight' en 'Dungeons of Steel' zijn deze invloeden goed te horen. Zelf bij het nummer 'Metal Will Stand Tall' hoor ik een gelijkenis in het refrein, met het nummer 'Silhouettes In Disguise ' van Kansas, afkomstig uit album 'Power' (1986). Door een hiddentrack wordt dit album afgesloten, een mooie ballad waar de zanger Jakob Samuel bijgestaan wordt door Magnus (akoestische gitaar), Jonas Reingold (fretless bas) en Richard Anderson (keyboard). De laatstgenoemde is een keyboard speler bij de band 'Majestic' die uitgenodigd was om mee te spelen op dit geslaagde album.
Dit album werd tot de kleine puntjes goed uitgewerkt. Dankzij de songskeuze is dit een gebalanceerd en gevarieerd album geworden dat zeker door de meeste metalliefhebbers hoog gewaardeerd zal worden.
Tracklisting:
- Metal Gods
- Dungeons of Steel
- Temple Of The Graal
- Steel to Steel
- Metal Machine
- Fight
- Distorted Eyes
- Your Blood Burns In Hell
- Keeper Of The Gate
- Metal Will Stand Tall