Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Jag Panzer en Ruthless
    27 december:
  • Lugubrum, Botulistum en Triste Saison
  • Pestilence en MagnaCult
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alberto Agulló (Hapax) - 45
  • Charlie Benante (Anthrax) - 62
  • Danyell Stampe (Slymenstra Hymen) (Gwar) - 57
  • Frank Schilperoort (Devious) - 42
  • Georg "Sir G." Lenhardt (Die Apokalyptischen Reiter) - 44
  • Gilles Moinet (The Old Dead Tree) - 48
  • Jimi Hendrix (The Jimi Hendrix Experience)† - 82
  • João Rodrigues (Oratory) - 46
  • Kjetil Manheim (Mayhem) - 56
  • Manni Schmidt (Grave Digger) - 60
  • Mike Bordin (Faith No More) - 62
  • Shane Embury (Napalm Death) - 57
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 46
Review

Tribulation - Sub Rosa In Æternum
Jaar van release: 2024
Label: Century Media Records

 -

Ja, hier zaten we op de wachten. Met we bedoel ik dan diegenen die de eerste drie platen van Tribulation een hoge waardering toekennen. Daarna werd het voor velen toch wat minder met Down Below (2018) en Where The Gloom Becomes Sound (2021). Die platen zijn zeker niet slecht en er staan zelfs enkele pareltjes op, maar over de hele linie zijn ze toch minder bijzonder dan hun voorgangers. Met Sub Rosa In Æternum wordt een nieuwe weg ingeslagen. Dat is een weg die je waarschijnlijk waardeert als je openstaat voor cleane gothic vocalen.

Afgezien van enkele tracks zingt de bassende zanger Johannes Andersson namelijk clean. Dat zorgt voor een vocaal veelzijdiger album en een toegankelijker karakter. Zijn donkere stem past uitstekend bij de 'haunted house rock' die meer en meer opschuift richting een mix van gothic metal en rock. De Zweed zorgt voor pakkende refreinen, zoals in Saturn Coming Down, waarin hij beide technieken sterk afwisselt. Eigenlijk was Tribulation helemaal niet van plan om in deze mate vernieuwend te zijn, maar toen Andersson de anderen voorlegde om gothic zang te gebruiken in Poison Pages ging het balletje rollen en was er al snel sprake van een sneeuwbaleffect. In Tainted Skies en Time & The Vivid One laat hij echter zijn raspende screams nog gedurende hele tracks gelden.

Op instrumentaal vlak is er ook wel vernieuwing, maar de Zweedse formatie klinkt nog altijd herkenbaar. Zo hadden meerdere tracks, waaronder Tainted Skies en Time & The Vivid One, op de afgelopen twee à  drie albums kunnen staan. Wat de nummers extra interessant maakt, zijn de proggy passages in de brug. Het beste voorbeeld daarvan is Hungry Waters. Even een tegendraads ritme van drummer Oscar Leander, verrijkend toetsenspel of een gitaarsolo maken het verschil tussen een degelijk nummer en eentje die de luisteraar op het puntje van de stoel brengt. En wat een heerlijk basspel. Murder In Red is het meest toegankelijke nummer in de hele discografie. Het bevat elektronische drums in het couplet en een meezingrefrein, dat evenwel een hogere herinneringswaarde had kunnen gebruiken.

Ondanks deze lofzang haalt Sub Rosa In Æternum het niveau van The Formulas Of Death (2013) en The Children Of The Night (2015) nét niet. Die platen zijn toch wat spannender. Toch mag Tribulation trots zijn op deze nieuwe langspeler. De zesde full-length van de Noord-Europeanen klinkt geïnspireerd, bevat de nodige hooks en de doorgevoerde vernieuwingen zijn beslist een aanwinst. Bovendien speelt de groep zich op een handig moment in de kijker van een groot publiek. De mannen liften namelijk mee op de revival van de gothic rock/metal, waar Unto Others en Cemetery Skyline onderdeel van uitmaken.

Tracklist:
1. The Unrelenting Choir
2. Tainted Skies
3. Saturn Coming Down
4. Hungry Waters
5. Drink The Love Of God
6. Murder In Red
7. Time & The Vivid Ore
8. Reaping Song
9. Poison Pages

Score: 83 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 26 november 2024

Meer Tribulation:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.