Ja, hier zaten we op de wachten. Met we bedoel ik dan diegenen die de eerste drie platen van Tribulation een hoge waardering toekennen. Daarna werd het voor velen toch wat minder met Down Below (2018) en Where The Gloom Becomes Sound (2021). Die platen zijn zeker niet slecht en er staan zelfs enkele pareltjes op, maar over de hele linie zijn ze toch minder bijzonder dan hun voorgangers. Met Sub Rosa In Æternum wordt een nieuwe weg ingeslagen. Dat is een weg die je waarschijnlijk waardeert als je openstaat voor cleane gothic vocalen.
Afgezien van enkele tracks zingt de bassende zanger Johannes Andersson namelijk clean. Dat zorgt voor een vocaal veelzijdiger album en een toegankelijker karakter. Zijn donkere stem past uitstekend bij de 'haunted house rock' die meer en meer opschuift richting een mix van gothic metal en rock. De Zweed zorgt voor pakkende refreinen, zoals in Saturn Coming Down, waarin hij beide technieken sterk afwisselt. Eigenlijk was Tribulation helemaal niet van plan om in deze mate vernieuwend te zijn, maar toen Andersson de anderen voorlegde om gothic zang te gebruiken in Poison Pages ging het balletje rollen en was er al snel sprake van een sneeuwbaleffect. In Tainted Skies en Time & The Vivid One laat hij echter zijn raspende screams nog gedurende hele tracks gelden.
Op instrumentaal vlak is er ook wel vernieuwing, maar de Zweedse formatie klinkt nog altijd herkenbaar. Zo hadden meerdere tracks, waaronder Tainted Skies en Time & The Vivid One, op de afgelopen twee à drie albums kunnen staan. Wat de nummers extra interessant maakt, zijn de proggy passages in de brug. Het beste voorbeeld daarvan is Hungry Waters. Even een tegendraads ritme van drummer Oscar Leander, verrijkend toetsenspel of een gitaarsolo maken het verschil tussen een degelijk nummer en eentje die de luisteraar op het puntje van de stoel brengt. En wat een heerlijk basspel. Murder In Red is het meest toegankelijke nummer in de hele discografie. Het bevat elektronische drums in het couplet en een meezingrefrein, dat evenwel een hogere herinneringswaarde had kunnen gebruiken.
Ondanks deze lofzang haalt Sub Rosa In Æternum het niveau van The Formulas Of Death (2013) en The Children Of The Night (2015) nét niet. Die platen zijn toch wat spannender. Toch mag Tribulation trots zijn op deze nieuwe langspeler. De zesde full-length van de Noord-Europeanen klinkt geïnspireerd, bevat de nodige hooks en de doorgevoerde vernieuwingen zijn beslist een aanwinst. Bovendien speelt de groep zich op een handig moment in de kijker van een groot publiek. De mannen liften namelijk mee op de revival van de gothic rock/metal, waar Unto Others en Cemetery Skyline onderdeel van uitmaken.
Tracklist:
1. The Unrelenting Choir
2. Tainted Skies
3. Saturn Coming Down
4. Hungry Waters
5. Drink The Love Of God
6. Murder In Red
7. Time & The Vivid Ore
8. Reaping Song
9. Poison Pages