Alien Ant Farm + CKY @ Effenaar Eindhoven Helldorado

Dream Theater heeft de eerste single uitgebracht sinds de terugkeer van de originele drummer en co-songwriter Mike Portnoy. Wat is jouw voorlopige reactie na het beluisteren van het tien minuten lange Night Terror?

Eindelijk, het oude Dream Theater is helemaal terug
Met of zonder Portnoy blijft Dream Theater een klasseband
De kersverse song is goed, maar niet meer dan dat
Ach, het is gewoon weer meer van hetzelfde
De single valt tegen, mogelijk is de rest van het album beter
De single valt tegen en ik verwacht erg weinig van het album
Ik heb het nummer nog niet beluisterd, maar ben benieuwd
Ik heb geen interesse (meer) in Dream Theater

18 oktober:
  • Heavy Metal Maniacs festival
  • Methusalem, Death Möth en Ferstoarn
  • Monster Magnet
  • Satanic Surfers, Venerea en Drunktank
  • Voyager
  • 19 oktober:
  • Heavy Metal Maniacs festival
  • The Gems
  • Threshold
  • Ulcerate en Fange
  • Voyager
  • 20 oktober:
  • Blues Pills en Daniel Romano's Outfit
  • 22 oktober:
  • Alien Ant Farm, CKY en The Treatment
  • Batushka, Vltimas en God Dethroned
  • 23 oktober:
  • Batushka, Vltimas en God Dethroned
  • Malignant Tumour en Exorcizphobia
  • Nashville Pussy
  • 24 oktober:
  • Ghøstkid, Within Destruction en Setyøursails
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Addo Kruizinga (Rubicon) - 59
  • Amr Rifai (Nu.Clear.Dawn) - 45
  • Bas van den Bogaard (Sinister) - 54
  • Billy Cox (The Jimi Hendrix Experience) - 83
  • Chriz DiAnno (Coronatus) - 46
  • Chuck Berry† - 98
  • Cyril Montavon (Shakra) - 47
  • Dan Lilker (Nuclear Assault) - 60
  • Gaël Sortino (Lemuria) - 43
  • Galder (Dimmu Borgir) - 48
  • Gary Richrath (REO Speedwagon)† - 75
  • Howard Shore (componist) - 78
  • Jaime Salazar (The Flower Kings) - 59
  • Mats Karlsson (Heed) - 52
  • Mike Lamb (Sojourner) - 37
  • Nic Potter (Van Der Graaf Generator)† - 73
  • Nils Molin (Amaranthe) - 36
  • Olga Mashkina (Nevid) - 40
  • Otto "Moloch" Wiklund (Setherial)† - 48
  • Paulo Gonçalves (Shadowsphere) - 41
  • Peter Svensson (The Cardigans) - 50
  • Philippe Jaccoud (Inner Visions) - 53
  • Steve "Thundercat" Bruner (Suicidal Tendencies) - 40
  • Uwe Werning (Dew-Scented) - 49
  • Victor Parri (Isole) - 33

• Frank Watkins (Obituary) - 2015

Ottone Pesante - Scrolls Of War
Jaar van release: 2024
Label: Aural Music

-

Wat we door de jaren heen toch allemaal niet aan achterlijke genrenamen voorbij hebben zien komen... De ene is nog idioter dan de andere. Wat moet je er toch mee? Wat moet je met referenties aan tekstthema's (piratenmetal, viking metal, nsbm, white metal, pagan, etc.) of de locatie van de band? Daar heb je echt helemaal niks aan als je wilt weten hoe het klinkt! Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog allerlei substijlen die verwijzen naar het ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan j-pop, noorse black metal en gotenburgmetal. Dat is handig als u echt alleen maar naar één specifieke substijl luistert, maar het is allemaal geneuzel in de kantlijn voor de breder geïnteresseerde metalfan - en dat zijn toch de meesten. Hou het toch simpel, mensen! Compositorisch gezien zijn er een stuk of acht metalstijlen, meer niet. De rest is allemaal onzin.

Toch valt er een lans te breken voor de sticker die Ottone Pesante zichzelf opplakt. Men komt namelijk met een van de andere 'genrepijlers' op de proppen die nog wel eens de revue passeert, te weten instrumentgebruik. Brassmetal omschrijft men zichzelf. Het drietal muzikanten Paolo Raineri, Francesco Bucci en Simone Cavina speelt respectievelijk trompet, trombone en drums, dus vandaar. Dat zegt nog steeds niets over de compositie, maar laat mij een poging doen die eerder genoemde lans te breken.

Maar voor dat ik een en ander uit de doeken doe, eerst nog een sidestep naar de thematiek van dit schijfje. Het uit Faenza, Italië afkomstige, lichtelijk avantgardistische gezelschap heeft naast het ongewone instrumentarium ook een excentriek onderwerp gekozen voor zijn nieuwe plaat. Scrolls Of War is namelijk een verwijzing naar een specifieke Dode-Zeerol. Mocht u eens een avondje niets te doen hebben, is dit een leuk themaatje om eens in te duiken. Deze specifieke Dode-Zeerol staat ook bekend onder de naam Oorlog Van De Zonen Des Lichts Tegen De Zonen Der Duisternis. Prima metalmateriaal en daarmee is deze paragraaf plotseling niet eens een echte sidestep meer, maar...! Wat we natuurlijk willen weten is: krijgen we ook metal te hóren? En zo ja, wat voor soort dan?

Want met die duiding van thematiek heb ik mijn bewering 'dat brassmetal een geoorloofde genrebenaming voor deze plaat is' natuurlijk nog van geen enkele staving voorzien. Gelukkig is dat een koud kunstje. Het zit hem namelijk hierin: de koperblazers zijn zo ongeveer het enige overkoepelende element van deze zeven tracks. Opener Late Bronze Age Collapse trapt af met een repetitieve staccatoriff, waar menig djentband een puntje aan kan zuigen. Battle Of Qadesh begint echter met Philip Glassiaans minimalisme - een referentie die later overigens vaker de kop opsteekt. Langzaam bouwt men uit naar een metaloperasong met oosters aandoende zang verzorgt door Lili Refrain, aangevuld met spoken-wordpassages. Slaughter Of The Slains laat op zijn beurt dan weer horen dat ook death metal in het assortiment is opgenomen, inclusief squeals(!). Het is dan ook totaal niet verwonderlijk dat Shane Embury (Napalm Death) in de liner notes opduikt. Men Kill, Children Die zou vervolgens zomaar onder een apocalyptische Lord-Of-The-Ringsscene geplakt kunnen worden. Het moet niet gekker worden!

Met een dergelijk uitgewaaierd palet aan genres kom je dus met brassmetal op de proppen. Begrijpelijk, maar het is tegelijkertijd ook wel de achilleshiel van dit zo rijkelijk gelardeerde schijfje. Hoewel de songs stuk voor stuk prima gecomponeerd zijn, is de samenhang natuurlijk wel érg ver te zoeken. Nee, het is een ratjetoe, een allegaartje, een potpourri van ideeën - om maar niet te zeggen dat het een ordinaire janboel is. Het is ook lang niet altijd metal wat de klok slaat. Maar ja, wat moet je dan? Brass music? Dat slaat ook als een lul op een drumstel. Verzin daar maar eens een genrenaam bij! De hoofdmoot bestaat echter wel uit rock en metal die worden voorzien van uitstapjes naar aanverwante genres en stijlen waar we in metalland best bekend mee zijn. Daarmee is brassmetal, dus zo gek nog niet. q.e.d.

U begrijpt het al, aan originaliteit en muzikaal vakmanschap ontbreekt het in het geheel niet, maar de band heeft geen controle over zijn ideeënhausse. In plaats van al die stuk voor stuk op zich goed geslaagde ideeën er in een kleine drie kwartier doorheen te jassen, was het beter geweest als de band wat meer de tijd genomen had om een en ander goed uit te werken en netjes aan elkaar te breien. Dat neemt niet weg dat de nummers stuk voor stuk dus echt wel kleine briljantjes zijn.

Mocht u aan brassmetal echt niet genoeg hebben om zich een beeld te vormen en wilt u er daarom nog een bandreferentie bij? Nou, vooruit dan. Ik ben vandaag bovendien in een goede (regen)bui, dus ik zal u matsen: drie bands voor de prijs van één, én bovendien met dezelfde beginletter! Fantômas, Five The Hierophant en Flat Earth Society. En gewoon nog eentje omdat het kan: Kilter. U boft maar weer.

1. Late Bronze Age Collapse
2. Sons Of Darkness Against Sons Of Shit
3. Men Kill, Children Die