Hoewel wij ons graag focussen op muziek, ontkomen wij er soms niet aan om de randzaken rondom een band te bespreken. Vooral als men de focus zelf zo aanlegt. Behalve enige controversile, hier verder buiten beschouwing gelaten acties, slaat de band niet alleen hard op het drumstel, maar ook op de LHBTI-trom, of, in bredere zin, de minderhedentrom. Want men wil er maar al te graag bijhoren. Acceptatie en respect! Inclusie valt niet af te dwingen. Hoe harder je schreeuwt, hoe harder je opvalt. De rest vult u maar naar eigen inzien in.
Aan hard schreeuwen zijn we in metalland wel gewend. Sterker nog, we geven er (in bepaalde subgenres) vaak zelfs de voorkeur aan, al is schreeuwen niet de juiste term natuurlijk. Frontvrouw Katerina Economou laat in ieder geval flink van zich horen. Dat begint al met DOA, dat niet voor Dynamo Open Air staat, maar de afkorting van de albumtitel is. Furieus en vaardig beklaagt zij de rol van de algoritmes van social media in sneltreinvaart.
Met het nog geen drienhalve minuut durende Toothless als langste track is er weinig ademruimte en dat is precies hoe de band het wil. Katerina laat geen gelegenheid onbenut om haar redelijk monotone grunts af te vuren. Om haar prominente rol in de band te onderstrepen, staat zij bovendien vooraan in de mix. Niet dat haar grunts echt verstaanbaar zijn, maar met de lyrics ernaast is ze goed te volgen.
Zo zijn we al bij alinea vier aangekomen en heb ik u nog niet eens verteld dat we hier te maken hebben met grindcore. Dat had de bandnaam natuurlijk al wel verklapt, maar het is toch goed om te benoemen. Hoewel er hier en daar een uitstapje wordt gemaakt naar aanverwante genres als death metal (in al zijn verscheidenheid), deathcore en zelfs een hoempapa-intermezzo niet geschuwd wordt, wordt er doorgaans gewoon strak geplankt in het grindhoekje.
Na nog geen half uur komen we dan ook al aan bij het afsluitende Turbulence, dat een heel nieuwe, verrassende kant van Escuela Gind laat horen. Dat deze ruim drie minuten durende track een vrij onorthodoxe, edoch goed geslaagde mix van genres herbergt, is niet het meest opvallende element. Nee, het meest in het oog springende - of zou ik hier oor moeten zeggen? - is de cleane zang van Katerina. Helaas is dit gedaan in de vorm van over elkaar gelegde 'takes', waardoor het moeilijk te horen is of ze dit kunstje goed beheerst, maar de afwisseling is verfrissend en zo op het eerste oog/oor in het geheel niet slecht. Het had misschien beter geweest als deze track halverwege de plaat had gestaan. Nu is het een beetje een ondergeschoven kindje.
Maar al met al is de precies een half uur durende plaat precies lang genoeg. Met precies de juiste dosis energie wordt precies het juiste niveau gehaald om even lekker los te gaan, zonder dat vermoeidheid zijn intrede doet, of verveling ons parten begint te spelen. Wie de band nog niet live gezien heeft, maar dit genre een warm hart toedraagt, zou ik daar zeker toe aanmoedigen.
Tracklist:
1. DOA
2. Always Watching You
3. Constant Passenger
4. Moral Injury
5. Concept Of God
6. Animus Multiform
7. Scorpion
8. Planned Obsolescence
9. Toothless
10. Turbulence