Alien Ant Farm + CKY @ Effenaar Eindhoven Helldorado

Dream Theater heeft de eerste single uitgebracht sinds de terugkeer van de originele drummer en co-songwriter Mike Portnoy. Wat is jouw voorlopige reactie na het beluisteren van het tien minuten lange Night Terror?

Eindelijk, het oude Dream Theater is helemaal terug
Met of zonder Portnoy blijft Dream Theater een klasseband
De kersverse song is goed, maar niet meer dan dat
Ach, het is gewoon weer meer van hetzelfde
De single valt tegen, mogelijk is de rest van het album beter
De single valt tegen en ik verwacht erg weinig van het album
Ik heb het nummer nog niet beluisterd, maar ben benieuwd
Ik heb geen interesse (meer) in Dream Theater

18 oktober:
  • Heavy Metal Maniacs festival
  • Methusalem, Death Möth en Ferstoarn
  • Monster Magnet
  • Satanic Surfers, Venerea en Drunktank
  • Voyager
  • 19 oktober:
  • Heavy Metal Maniacs festival
  • The Gems
  • Threshold
  • Ulcerate en Fange
  • Voyager
  • 20 oktober:
  • Blues Pills en Daniel Romano's Outfit
  • 22 oktober:
  • Alien Ant Farm, CKY en The Treatment
  • Batushka, Vltimas en God Dethroned
  • 23 oktober:
  • Batushka, Vltimas en God Dethroned
  • Malignant Tumour en Exorcizphobia
  • Nashville Pussy
  • 24 oktober:
  • Ghøstkid, Within Destruction en Setyøursails
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Addo Kruizinga (Rubicon) - 59
  • Amr Rifai (Nu.Clear.Dawn) - 45
  • Bas van den Bogaard (Sinister) - 54
  • Billy Cox (The Jimi Hendrix Experience) - 83
  • Chriz DiAnno (Coronatus) - 46
  • Chuck Berry† - 98
  • Cyril Montavon (Shakra) - 47
  • Dan Lilker (Nuclear Assault) - 60
  • Gaël Sortino (Lemuria) - 43
  • Galder (Dimmu Borgir) - 48
  • Gary Richrath (REO Speedwagon)† - 75
  • Howard Shore (componist) - 78
  • Jaime Salazar (The Flower Kings) - 59
  • Mats Karlsson (Heed) - 52
  • Mike Lamb (Sojourner) - 37
  • Nic Potter (Van Der Graaf Generator)† - 73
  • Nils Molin (Amaranthe) - 36
  • Olga Mashkina (Nevid) - 40
  • Otto "Moloch" Wiklund (Setherial)† - 48
  • Paulo Gonçalves (Shadowsphere) - 41
  • Peter Svensson (The Cardigans) - 50
  • Philippe Jaccoud (Inner Visions) - 53
  • Steve "Thundercat" Bruner (Suicidal Tendencies) - 40
  • Uwe Werning (Dew-Scented) - 49
  • Victor Parri (Isole) - 33

• Frank Watkins (Obituary) - 2015

Escuela Grind - Dreams On Algorithms
Jaar van release: 2024
Label: MNRK Heavy

-

Hoewel wij ons graag focussen op muziek, ontkomen wij er soms niet aan om de randzaken rondom een band te bespreken. Vooral als men de focus zelf zo aanlegt. Behalve enige controversiële, hier verder buiten beschouwing gelaten acties, slaat de band niet alleen hard op het drumstel, maar ook op de LHBTI-trom, of, in bredere zin, de minderhedentrom. Want men wil er maar al te graag bijhoren. Acceptatie en respect! Inclusie valt niet af te dwingen. Hoe harder je schreeuwt, hoe harder je opvalt. De rest vult u maar naar eigen inzien in.

Aan hard schreeuwen zijn we in metalland wel gewend. Sterker nog, we geven er (in bepaalde subgenres) vaak zelfs de voorkeur aan, al is schreeuwen niet de juiste term natuurlijk. Frontvrouw Katerina Economou laat in ieder geval flink van zich horen. Dat begint al met DOA, dat niet voor Dynamo Open Air staat, maar de afkorting van de albumtitel is. Furieus en vaardig beklaagt zij de rol van de algoritmes van social media in sneltreinvaart.

Met het nog geen drieënhalve minuut durende Toothless als langste track is er weinig ademruimte en dat is precies hoe de band het wil. Katerina laat geen gelegenheid onbenut om haar redelijk monotone grunts af te vuren. Om haar prominente rol in de band te onderstrepen, staat zij bovendien vooraan in de mix. Niet dat haar grunts echt verstaanbaar zijn, maar met de lyrics ernaast is ze goed te volgen.

Zo zijn we al bij alinea vier aangekomen en heb ik u nog niet eens verteld dat we hier te maken hebben met grindcore. Dat had de bandnaam natuurlijk al wel verklapt, maar het is toch goed om te benoemen. Hoewel er hier en daar een uitstapje wordt gemaakt naar aanverwante genres als death metal (in al zijn verscheidenheid), deathcore en zelfs een hoempapa-intermezzo niet geschuwd wordt, wordt er doorgaans gewoon strak geplankt in het grindhoekje.

Na nog geen half uur komen we dan ook al aan bij het afsluitende Turbulence, dat een heel nieuwe, verrassende kant van Escuela Gind laat horen. Dat deze ruim drie minuten durende track een vrij onorthodoxe, edoch goed geslaagde mix van genres herbergt, is niet het meest opvallende element. Nee, het meest in het oog springende - of zou ik hier oor moeten zeggen? - is de cleane zang van Katerina. Helaas is dit gedaan in de vorm van over elkaar gelegde 'takes', waardoor het moeilijk te horen is of ze dit kunstje goed beheerst, maar de afwisseling is verfrissend en zo op het eerste oog/oor in het geheel niet slecht. Het had misschien beter geweest als deze track halverwege de plaat had gestaan. Nu is het een beetje een ondergeschoven kindje.

Maar al met al is de precies een half uur durende plaat precies lang genoeg. Met precies de juiste dosis energie wordt precies het juiste niveau gehaald om even lekker los te gaan, zonder dat vermoeidheid zijn intrede doet, of verveling ons parten begint te spelen. Wie de band nog niet live gezien heeft, maar dit genre een warm hart toedraagt, zou ik daar zeker toe aanmoedigen.

1. DOA
2. Always Watching You
3. Constant Passenger