Wie Colin H. van Eeckhout alleen kent van zijn brute werk bij Amenra moet nodig eens bijgespijkerd (pun intended) worden. Door de jaren heen stelde Amenra zich al kwetsbaarder op - met als voorlopig hoogtepunt het in 2021 via Relapse verschenen De Doorn - maar met zijn onder zijn initialen CHVE uitgebrachte Kalvarie introspecteert onze zuiderbuur nog een stap gevoeliger en intiemer.
Onder de noemer De Mannen Broeders is hij de samenwerking aangegaan met de Zeeuwse folkmuzikant Tonnie Dieleman, die voor zijn muzikale werk onder het alter ego Broeder Dieleman opereert. In de gemene delers verdriet, rouw, pijn en ritueel vinden zij gedeelde thematiek en zodoende sloten zij dit muzikale verbond, een broederschap, zo u wilt.
Plaats van handeling is de 19e-eeuwse Doopsgezinde kerk in Middelburg, Zeeland. In minder dan vijf dagen werd daar het toepasselijk getitelde Sober Maal opgenomen, daarmee verwijzend naar het oude gebruik een eenvoudige maaltijd te nuttigen, ten teken van dankbaarheid en nederigheid. Dankzij de minimalistische composities kan men goed gebruik maken van de karakteristieke kerkakoestiek, maar dat is niet het enige voordeel van deze locatie. "Als we hier dan toch zijn...", moeten de heren gedacht hebben... We horen namelijk naast het kerkorgel bijvoorbeeld ook de krakende vloer en toepasselijk ritselend papier terug.
De heren nemen u mee op een introspectieve, melancholische reis, waarbij het oudkerkelijke geestesleven de basis vormt, maar dan met een Dieleman/Eeckhout-twist. Zo horen we niet alleen traditionele samenzang - al dan niet in harmonie - maar bijvoorbeeld ook banjo, orgel en piano (die laatste twee bespeeld door Pim van de Werken).
Ook tekstueel grijpt men zowel terug op vervlogen tijden als op moderner werk. Zo is Grafschrift een epitaaf van een protestantse pastoor voor een katholieke priester uit de 18e eeuw - een schandaal voor die tijd. Maar men vond ook inspiratie in de werken van de in 2017 overleden priester Omr August Gielliet. Het geheel vormt een bonte collectie van overdrachtsvormen, die wonderwel goed bij elkaar aansluiten. Van meditaties en lofliederen tot gregoriaanse zang en monologen, alles komt voorbij.
Tja, en dan moet er door uw scribent nog een cijfer op deze schijf geplakt worden. Schier onmogelijk, zeg ik u. Met metal of rock heeft dit kunstwerkje helegaar niks te maken. De thematiek en sfeer zouden echter menig open-minded metalfan op zijn minst nieuwsgierig moeten maken om een en ander toch eens aan een aandachtige analyse te onderwerpen. Of nee. Nee, geen analyse. Onderga en beproef dit begeesterde ritueel. Neem een teug van een glas goede rode wijn en 'foodpare' dit ten behoeve van de kerkelijke thematiek met brood. Laat u meevoeren in de modern ingestoken klanken van weleer en laaf u aan de potente zielhelende klanken, voordrachten en sferen van vervlogen tijden. Uw cijfer en mijn cijfer zouden nog wel eens flink uiteen kunnen lopen, maar de uiteindelijk beoordeling is aan Het Hogere - wat dat dan ook maar in uw ogen is.
Tracklist:
1. Alle Roem Is Uitgesloten
2. Asemruumte
3. Verteere Heel
4. Van Licht Ontdaan
5. Grafschrift
6. Omer III
7. Onze Lieve Vrouwe
8. Ons Nu Voorbij
9. Sober Maal