• Paul Speckmann (Master) - 61

• Urmas Alender (Ruja) - 1994

Haunted Plasma - I
Jaar van release: 2024
Label: Svart Records

-

Liefhebbers van het betere psychedelische werk moeten even rechtop gaan zitten en de aandacht erbij houden, want Haunted Plasma levert met I een debuutalbum van formaat af. De groep bestaat uit niemand minder dan Juho Vanhanen (Oranssi Pazuzu, Grave Pleasures), Timo Kaukolampi (K-X-P, Op:l Bastards) en Tomi Leppänen (Circle, Aavikko, K-X-P) en stelt zich als doel om in volledige creatieve vrijheid te werk te gaan. Het eindresultaat combineert hypnotiserende krautrockklanken à la Minami Deutsch, psychedelische black metal (Oranssi Pazuzu), ritualistische drone (Dark Buddha Rising), ambient en elektronica (Ulver) in een verrukkelijk amalgaam dat niet alleen energiek en opzwepend is, maar tegelijkertijd hoogst dansbaar.

In de vijf uitgesponnen nummers gebeurt ontzettend veel. Met de bijna tien minuten durende openingstrack Reverse Engineer houdt de band de kaarten nog enigszins tegen de borst. De track is direct boeiend, met een trage doch verleidelijke opbouw. Vanaf een repetitief, ritmisch begin vol intrigerende keyboardbliepjes wordt de luisteraar langzaam in stand van zintuiglijke ontvankelijkheid gewiegd. Gaandeweg bouwt de compositie verder uit middels een hypnotiserende, zware riff waarover niemand minder dan Mat McNerney (Hexvessel, Carpenter Brut, Grave Pleasures/Beastmilk) zijn deinende stemgeluid legt.

Met het hierop volgende Machines Like Us gaan echter alle remmen los. Het nummer begint met een muzikale scene uit een dystopische danceclub, om hier na een halve minuut een werkelijk moddervette riff overheen te draperen. Het massief dreunende ritme vormt de basis voor een energetische track, terwijl het gaandeweg opduikende, subtiele en psychedelische gitaarwerk alle kanten op lijkt te fladderen. Het is jammer dat Haunted Plasma dat energieniveau niet helemaal weet vast te houden, hoewel het materiaal altijd intrigerend en bovengemiddeld goed blijft. Zo is Spectral Embrace, waarin aan Oranssi Pazuzu herinnerende riffs gecombineerd worden met een soort tribalritme dat aan Moon Duo doet denken, een prima, maar ietwat eentonige track. En het lome Echoes (met vocalen van Pauliina Lindell) was nog beter geweest als de vette keyboarddrones aan het einde eerder hun intrede deden.

Alles is echter vergeten met de ronduit briljante afsluiter Haunted Plasma, een tour de force van ruim twaalf minuten, waarin de band helemaal losgaat. Het eindresultaat is een psychedelische nevel aan uitbundige krautrockritmes die iedere zaal in een kolkende, euforisch dansende massa zal veranderen. Zo blijf ik hongerig naar meer achter. De zelfbenoemde “futuristic synth” van Haunted Plasma is intelligent, dreigend en onder de huid kruipend. De souplesse waarmee het gezelschap stijlen combineert en verschillende muzikale accenten weet te leggen, verraadt bovendien dat er nog veel meer moois in het vat zit. Laten we hopen dat deze viering van muzikale experimenteerdrang binnenkort ook live te bewonderen is!

1. Reverse Engineer
2. Machines Like Us
3. Spectral Embrace