• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Threshold - Subsurface
Jaar van release: 2004
Label: InsideOut Music
Threshold - Subsurface
Ik had altijd het idee dat Threshold een komen en gaan van mensen was, zeker in de beginjaren maar op zich viel het nog wel mee. De basis van de band is altijd hetzelfde gebleven. Alleen de vacatures voor drummer en zanger hebben vaak open gestaan. Als zanger werd begonnen met de inmiddels wel bekende Damian Wilson. Die vertrok na het debuut ‘Wounded Land’ om bij het derde album ‘Instinct Extinct’ weer van de partij te zijn. In de tussentijd, waarin ‘Psychedellica’ en ‘Livedelica’ uitkwamen, was er Glynn Morgan die vertrok om aan de gang te gaan met zijn eigen project Mindfeet. Sinds ‘Clone’ is er als zanger Andrew ‘Mac’ McDermott en hij is de persoon die het beste past bij Threshold. Na een enorme berg drummers speelt alweer een aantal jaar Johanne James op die positie.

Na een reeks sterke albums heeft Threshold een reputatie hoog te houden als het op nieuw werk aankomt. Met name de laatste drie releases zijn erg sterk en zelfs een fanclub-album genaamd ‘Wireless – Acoustic sessions’ wist uitstekende recenties te krijgen.

Deze keer is er, met oog op de bezetting wel één grote verandering. Zoals al op het begin dit jaar uitgekomen livealbum ‘Critical Energy’ te zien en te horen was is medeoprichter John Jeary met de noorderzon vertrokken. Hij had het volledig gehad met touren en naar eigen mening had hij in de studio ook niet veel meer te zoeken. Zijn vervanger is een vriend van de band, Steve Anderson, en dat is een waardige vervanger. Muzikaal gezien is Jeary’s vertrek ook niet zo’n ramp. Hij schreef voornamelijk teksten en de muzikale lijnen werden voor het overgrote deel uitgezet door gitarist Karl Groom en keyboardspeler Richard West.

‘Subsurface’ gaat eigenlijk door waar ‘Critical Mass’ ophield. Zowel muzikaal als tekstueel. Qua teksten borduurt het voor een groot deel voort op het nummer ‘Falling Away’. Het gaat onder andere over de rol van de politiek in de wereld en het dagelijks leven, de maatschappij die die langzaam ten onder aan het gaan is, de globalisering en de gevolgen daarvan en nog meer van dat soort niet bepaald vrolijke onderwerpen. Muzikaal gezien is het ook een logisch vervolg op het vorige werk, het verschil is dat het iets harder is geworden, mede door het gebruik van de dubbele basdrum.

De band vliegt er meteen goed in met ‘Mission Profile’. Naast het sterke drumwerk vallen vooral de meerstemmige zangstukken op en, hoe kan het ook anders, de schitterende gitaarsolo’s. Zo is de trend meteen gezet. Het verdere album laat ook de nodige hoogtepunten horen. ‘Ground Control’ is een typisch Threshold nummer, een mix van progmetal stukken met daartussen Genesisachtige passages met scherpe keyboard en gitaarsolo’s. Na het AOR-getinte ‘Opium’ en het korte ‘Stop Dead’, dat weer zo’n geweldige Groom-solo bevat, komen we bij ‘The Art of Reason’. Dit is echt één van de beste nummers die de groep tot op heden heeft geschreven. Het laat alle aspecten van Threshold horen en de stem van Mac is geweldig.. Na het hardere ‘Pressure’ is er ook een ballad te vinden met als naam ‘Flags and Footprints’. Mooie meerstemmige zang en prachtig toetsenwerk van Richard West, heerlijk na de toch wel drukke voorgaande nummers. Nog één harder nummer in de vorm van ‘Static’ en we komen uit bij de afsluiten ‘The Destruction of Words’. Voor de laatste keer haalt de band alles uit de kast.

‘Subsurface’ is een typisch Threshold album geworden dat toch weer een stapje verder gaat dan ‘Critical Mass’. Het is allemaal wat harder en complexer vergeleken met voorgaande releases. Ik moet eerlijk bekennen dat ik moeite had met dit werkstuk had bij de eerste keren luisteren. Pas na een aantal draaibeurten viel het kwartje en nu, na toch wel een flink aantal keer dit werk onder de lazer gehad te hebben ben ik nog steeds alle geheimen aan het ontdekken. Naast de goede composities maken de zeer sterke productie en het fraaie artwork ook dit album tot een topper. Een aanrader dus voor liefhebbers van progressive metal.

1. Mission Profile
2. Ground Control
3. Opium