• Hunter Jackson (Techno Destructo) (Gwar) - 65

• Theo Loomans (Asphyx) - 1998

All For Metal - Gods Of Metal
Jaar van release: 2024
Label: Reigning Phoenix Music

-

Gods Of Metal is de tweede langspeler van de grotendeels Duitse formatie All For Metal, die wat betreft 'trueheid' Manowar de loef afsteekt. Het is slechts een jaar geleden dat het smakelijke debuutalbum Legends het levenslicht zag. De stevige heavy metal van het gezelschap is muziek waar Conan The Barbarian en Red Sonja hun spieren op trainen en waar menig Olympiër sneller van zal gaan lopen.

Het geheel is niet bijster origineel en invloeden van het eerdergenoemde Manowar, Accept en diverse klassieke powermetalbands zijn moeilijk te missen. Toch maakt de groep vermakelijke songs die het moeten hebben van pakkende, zware riffs, spectaculair dubbel gitaarwerk en de interactie tussen de hoge zang van de atletische Antonio Calanna (ex-DeVicious) en de lage bromzang van de reus Tim "Tetzel" Schmidt (Asenblut). Daarnaast wordt er live en in video's flink ingezet op barbaarse verkleedpartijen, zwaarden en behoorlijk wat vuurwerk. Het oog wil ook wat.

Het afgelopen jaar is de band druk geweest met diverse ondersteunende tournees met onder meer Wind Rose. De enthousiaste podiumprestatie zal vast veel nieuwe fans hebben opgeleverd, want All For Metals videoclips worden goed bekeken. Het mag dan ook geen grote verrassing heten dat er rap meer materiaal voorradig is, want met twee platen op zak kun je langere shows geven dan met één.

Net als de eerste plaat is het tweede album voorzien van een legendarisch verhaal, wat erop neerkomt dat onze helden (beide frontmannen) en hun kameraden (de overige bandleden) heldhaftig ten strijde trekken tegen nieuw kwaad in Japan, waar de eerste livedata al zijn bevestigd. Verwacht dan ook een behoorlijke hoeveelheid songs met een Oosters tintje in de muziek en tekst. Dat zijn grotendeelse clichématige onderwerpen als de welbekende draken, samoerai en Oosters aandoende effecten. Het leeuwendeel van het materiaal volgt echter de formule van stevige, niet al te complexe heavy metal zoals op het debuut. Wel zijn er iets meer powermetalelementen, bijvoorbeeld in het rappe The Way Of The Samurai en When Monsters Roar, dat daarmee doet denken aan het jarentachtiggeluid van powermetallegende Helloween.

De twaalf songs zijn over het algemeen dik in orde en precies wat je kunt verwachten, al zijn de tracks met overduidelijke Oosterse invloeden de minste van het geheel (Year Of The Dragon, The Way Of The Samurai en Temple Of Silence). Naast de pakkende melodieën en het aanstekelijke, grootse geluid van bijvoorbeeld de titelsong en Valkyries In The Sky, waarin Laura Guldemond (Burning Witches) te horen is, zijn het wederom de fijne interactie tussen de hoge en lage zanglijnen van beide frontmannen en het perfecte musiceren welke de aandacht trekken. Het klinkt allemaal bijzonder gelikt en uitgebalanceerd. Dat mag ook wel, want er zit een flink team achter deze band dat de nummers schrijft en vast ook een groot deel van de indrukwekkende live- en videochoreografie organiseert. Als de linernotes van het debuut iets zeggen, is dat de bandleden zelf bijzonder weinig aan het schrijfproces toevoegen. Ach, andere bands doen al jaren hetzelfde en zijn daar vaak minder open over. Het maakt tracks als Like Thor And Loki en de aangename (power)ballads Path Of The Brave en Who Wants To Live Forever er niet minder om.

All For Metal levert met Gods Of Metal een fijne tweede plaat af die liefhebbers van album één vooral meer geeft van hetzelfde. De niet al te ingewikkelde muziek vermaakt, al moeten de producenten ervoor waken dat het op tekstueel vlak niet te simpel wordt. Ondanks dat de standaardtracks over heroïsche gevechten, Noorse goden en andere heroïek het beter doen dan de nummers met Oosterse invloeden, zijn laatstgenoemde geen straf om te beluisteren. Afsluiter The Journey Will Not End (Outro) rept al over een episch vervolgverhaal. We wachten af.

1. Cry For Help (Intro)
2. Gods Of Metal
3. Year Of The Dragon