• Rowland S. Howard (The Birthday Party)† - 65

• Maarten "Ploegbaas" Luysterburg (Brutus) - 2006

Olly Steele - Imbalance
Jaar van release: 2024
Label: Eigen beheer

-

Gitarist Olly Steele stond met Monuments aan de wieg van wat later bekend werd als djent. Tegenwoordig timmert hij aan de weg als solo-artiest. De nadruk ligt daarbij haast als vanzelfsprekend op technisch gitaarspel met hoekige staccatoriffs, waarbij de djentroots niet verloochend worden. De focus is echter verschoven naar een meer poppy sound en feel waarbij er meer ruimte is voor het liedje.

Met wisselende samenwerkingen bracht de Engelsman sinds de debuuttrack Balance een handjevol singles uit, maar anno 2024 is het tijd voor een heuse ep, genaamd Imbalance. Dat is ongetwijfeld een knipoog naar het debuut. Voor deze plaat heeft hij Adam Benjamin (Aviations) op zang, Jacob Umansky (Intervals) op bas en Anup Sastry (o.a. Monuments, Intervals, Skyharbor) op drums gerecruteerd. Het is dan ook niet gek dat de plaat klinkt als een mix van deze bands.

Wat echter opvalt is het schrijverstalent dat Olly hier tentoonspreidt. Techniek is niet een doel maar een middel. Een middel dat vernuftig ingezet wordt om interessante nummers met kop en staart in elkaar te schroeven. Bij tijd en wijlen doet de band daarbij denken aan de melodische kant van het moderne Tesseract, al houdt Olly een duidelijkere lijn in zijn verhaal. Dat wil zeggen, de composities zijn behapbaarder. Ook verstaat hij de kunst van het weglaten, waardoor er ruimte is voor rust en daarmee houdt hij de aandacht goed vast.

Het enige kritiekpuntje is misschien dat de nummers na verloop van tijd een beetje op elkaar beginnen te lijken. Met iets meer dan dertien minuten is de lengte van de ep dan ook prima gekozen. Nu kleurt hij misschien af en toe nog wat te veel binnen de lijntjes, maar als Olly wat meer gaat experimenteren en wat meer lef toont, is dit euvel makkelijk te verhelpen. Als hij dat wil tenminste, want het kan ook zomaar zijn dat dit gewoon een muzikale uitlaatklep is, en dan heeft hij gewoon een goed product in elkaar geschroefd, dat ik zeker zo nu en dan eens op zal zetten.

1. Intro (ft. Adam Benjamin)
2. Animals (ft. Adam Benjamin)
3. Waves (ft. Adam Benjamin)