Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Geen concerten bekend voor 23-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bryan Joseph Belleau (Gates Of Winter) - 41
  • Chris Adler (Lamb Of God) - 52
  • Christopher Amott (Arch Enemy) - 47
  • Dmitry Vadimovich Titorenko (Holy Blood) - 44
  • Guillermo Izquierdo (Angelus Apatrida) - 41
  • Keith "Bonanno" Alexander (Carnivore)† - 61
  • Patrick Mameli (Pestilence) - 57
Review

Castle Rat - Into The Realm
Jaar van release: 2024
Label: King Volume Records

 -

Into The Realm is het debuutalbum van het uit Brooklyn, New York afkomstige Castle Rat. Als de bandnaam nog niet voldoende indicatie geeft van de stijl, maken het logo en vooral de vrij hilarische albumhoes wel duidelijk dat deze band wars is van moderne invloeden. En inderdaad: de muziek van het viertal The Rat Queen (zang), The Count (gitaar, achtergrondzang), The Plague Doctor (basgitaar) en The Druid (drums) klinkt als een tijdmachine naar een decennium of vijf geleden.

De combinatie van heavy metal, hardrock en doom is met name schatplichtig aan Black Sabbath en Witchfinder General en recenter natuurlijk groepen als Jex Thoth en Lucifer. Dampige riffs, een prettig occult sfeertje, brommende baspartijen, een authentieke productie zonder veel opsmuk en de mystieke zang van The Rat Queen - die in het dagelijks leven door het leven gaat als Riley Pinkerton weten de zelfverklaarde medieval fantasy doom metal tot leven te brengen. De zang van Pinkerton tevens gitariste - vertoont veel raakvlakken met die van Johanna Sadonis (Lucifer) en Alia O'Brien (Blood Ceremony). Wie dergelijke bands tot zijn favorieten rekent, heeft er met Castle Rat een interessant gezelschap bij.

De beste nummers van dit debuut zijn aan het begin te vinden. Zo komt openingstrack Dagger Dagger met veel swingende lo-fi bravoure uit de speakers. Het materiaal herinnert wel enigszins aan het oudere werk van bijvoorbeeld Ruby The Hatchet, hoewel de psychedelische elementen tot een minimum beperkt blijven. Het hierop volgende Feed The Dream is een wat morsige midtempotrack met enkele wat ongepolijste versnellingen in horten en stoten, die juist door zijn slordige uitvoering erg goed werkt. Het beste nummer is mijns inziens Red Sands. De track begint met een rauwe, psychedelische passage (die naar meer smaakt) en bevat verder enkele heerlijke, westernachtige riffs die de vergelijking is qua stijl vergezocht in een blackmetaljasje ook door Glorior Belli geschreven hadden kunnen worden.

Ondanks deze prima openingstracks is Into The Realm over de gehele linie iets te wisselvallig. Cry For Me is bijvoorbeeld een wat zeurderig nummer, waarin de zang van Pinkerton ook enigszins vervelend wordt. Ze heeft niet het meest veelzijdige stemgeluid, waardoor de langgerekte zanglijnen nogal nasaal klinken. Ook Fresh Fur overtuigt niet helemaal: de theatrale zanglijnen doen de track geen goed. Tel daarbij op dat er drie korte, niets toevoegende instrumentaaltjes op de plaat te vinden zijn - die de speelduur van toch al amper een half uur verder verkorten en het is duidelijk dat dit debuut geen onverdeeld succes is. Gelukkig eindigt Castle Rat sterk met het redelijk dynamische en rockende Nightblood.

Een pluspunt is de sfeer en de uitstraling van het album. De muziek is in amper drie dagen live opgenomen in een oude, verlaten kerk in Philadelphia. Die ongepolijste sfeer is goed hoorbaar op het album, dat lekker losjes is ingespeeld. De band zou echter nog wel wat meer uit de bocht mogen vliegen. Nu is de muziek snedig en authentiek, maar ontbeert het de band het vuurtje om de boel echt op te poken. Conclusie: Into The Realm is weliswaar wat wisselvallig, maar het potentieel is er. Ik ben benieuwd hoe Castle Rat zich gaat ontwikkelen.

Tracklist:
1. Dagger Dragger
2. Feed The Dream
3. Resurrector
4. Red Sands
5. The Mirror
6. Cry For Me
7. Realm
8. Fresh Fur
9. Nightblood

Score: 70 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 3 juli 2024

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.