• Rafael "Rafa" Yugueros (Darksun) - 47
  • Rainbow (The Birthday Massacre) - 46

Intolerance - Waking Nightmares Of An Endless Void
Jaar van release: 2024
Label: Memento Mori

-

Het leuke van recenseren voor een groot en populair platform als Metalfan.nl, waar je omringd wordt door een legertje aan enthousiaste metalliefhebbers en -kenners, is dat je niet altijd de bekende namen voorgeschoteld krijgt. Soms word je verrast met een band waar je nog nooit van gehoord hebt. In een dergelijk geval is er altijd weer dat moment van spanning als je voor het eerst op play drukt: is het een beetje te pruimen? Zo ook met de Spaanse band Intolerance, mij volledig onbekend.

Intolerance is een deathmetalformatie uit Zaragoza, een kilometertje of driehonderd westelijk van Barcelona. De band speelt klassieke death metal waarin een veelheid aan invloeden te horen is, zoals Bolt Thrower, Grave, Asphyx, Autopsy, Monstrosity en Morbid Angel. Een breed palet aan inspiratiebronnen dus, maar gelukkig weten de heren dit alles netjes bij elkaar te brengen tot een vloeiend geheel.

Er zit veel variatie in de riffs, die retestrak op de luisteraar afgevuurd worden, verrassende tempowisselingen bevatten en die hier en daar voorzien zijn van melodieuze accenten, zoals de cleane gitaar in The Dark Forest en de dreigende atmosferische effecten in Spontaneous Self-awareness Of The Void. Naast het strakke gitaarwerk valt ook het drumwerk op, dat behalve het basisritme regelmatig varieert in stijl en tempo en zo diepte aan de nummers toevoegt. Neem nu de afwisseling tussen de swingende d-beat en de blastbeat in Hand Of Glory, of de blastbeat aan het begin van Rite Of Passage. Het zijn dit soort accenten die de band net even boven het maaiveld uittillen.

De band heeft ook de kunst van het versnellen en vertragen onder de knie. Dit valt vooral op in de twee sterkste nummers van de plaat, Hand Of Glory en Melting Skies, waarin de band laat horen ook de trage, superzware riffs te beheersen. Beide tracks bieden verrassende tempowisselingen en melodieuze en atmosferische accenten. Devourer Of Worlds, met zijn Bolt Thrower-achtige deinende riffs, verdient daarnaast ook nog een eervolle vermelding.

De conclusie is: prima te pruimen, dat Intolerance! Niets nieuws onder de zon, maar gewoon een lekkere deathmetalplaat, goed geproduceerd, gespeeld met bravoure en met hoge intensiteit, met voldoende eigenzinnige en verrassende elementen om niet te vervelen. Waking Nightmares Of An Endless Void laat horen dat de band zowel muzikaal gezien van hoog niveau is als het talent heeft om een goede, doorwrochte deathmetalsong te schrijven. Dat belooft in elk geval heel wat voor de toekomst van deze jonge Spaanse formatie.

1. Towards perdition
2. Fade Into Oblivion
3. The Dark Forest