• Jon Blank (Orange Goblin) - 2009
  • Matsumoto Hideto (X Japan) - 1998

Hauntologist - Hollow
Jaar van release: 2024
Label: No Solace

-

Het Poolse Mgla is het laatste decennium uitgegroeid tot een van de meest gerespecteerde blackmetalbands wereldwijd. Dat komt niet alleen door de zeer diepzinnige, originele en filosofische teksten, de fantastische composities of de formidabele strot van Mikolaj Zentara. Minstens zo belangrijk zijn de ronduit geniale drumpartijen van Darkside, wiens zeer verfijnde en inventieve drumwerk vrijwel ongeëvenaard is in het genre. Dat laatste is dan ook de reden dat ik met bovengemiddelde interesse heb uitgekeken naar het debuutalbum Hollow van Hauntologist. Darkside hanteert hier immers ook de drumstokjes. Hij wordt bijgestaan door The Fall (Michal Stepien), die vocalen, gitaar- en baspartijen en de keyboards voor zijn rekening neemt. Is Hauntologist een nieuwe rijzende ster aan het blackmetalfirmament?

Die conclusie kunnen we na enkele luisterbeurten toch wel voorzichtig trekken, want Hollow ontpopt zich zeker in de eerste helft als een ijzersterk album. Zo geeft de band met de geweldige openingstrack Ozymandian direct een visitekaartje af. De hoekige, sinistere riffs en effectieve tempowisselingen werken uitstekend. De track heeft bovendien een hoog Mgla-gehalte door het omineus bulderende stemgeluid van Stepien en het krachtige, gedetailleerde drumwerk. Dat geldt ook voor het klinisch uitgevoerde Deathdreamer, dat een bijzonder unheimische sfeer heeft. Golem zit qua stijl wel wat anders in elkaar, maar is minstens zo sterk. Het nummer is ondanks zijn minimalistische aanpak (grauwe en in mistroostig mid-tempo voortmarcherende ritmes gecombineerd met onderkoelde, infectueuze gitaarloopjes) zeer effectief. De versnelling in de tweede helft hakt er des te harder in.

In de tweede helft van Hollow zoekt Hauntologist meer het experiment op. Dat pakt overigens niet altijd even goed uit. Zo is juist het titelnummer eigenlijk de minste track. Het nummer laat een soort depri-rock horen met ietwat wisselvallige cleane zang: druilerig als de grauwe albumcover, maar wel wat al te monotoon om te blijven boeien. Gardermoen bevalt beter en neigt meer naar het werk van Lifelover dankzij de bijna dansbare, naargeestige gitaarloopjes. Het afsluitende Car Kruków is het meest experimentele nummer en bestaat uit louter Poolse spoken word samples en minimalistisch gitaargepluk, ondersteund door op de achtergrond sluimerende ambient. Toch werkt die combinatie verrassend goed. De track ademt de sfeer van een groep als White Ward.

Hollow is dus een fascinerend en over de gehele linie genomen erg goed in elkaar zittend debuut. De ervaring van de bandleden is duidelijk hoorbaar en de stilistische raakvlakken met Mgla zijn natuurlijk voor iedere rechtgeaarde liefhebber van kwalitatieve hoogstaande black metal een pluspunt. Desondanks staat Hauntologist op eigen benen. Dit debuutwerkstuk smaakt in ieder geval naar meer.

1. Ozymandian
2. Golem
3. Waves Of Concrete