Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Hyperia - The Serpent's Cycle
Jaar van release: 2023
Label: eigen beheer

 -

The Serpent's Cycle is het derde album van de Canadese death/thrash-formatie Hyperia. Waar op de voorgaande albums Insanitorium ( 2020) en Silhouettes Of Horror (2022) wel iets aan te merken valt, weet de nieuweling meteen te overtuigen. De plaat bevat een combinatie van agressieve, snelle, technische thrash met een mix van ouderwetse en moderne elementen en een flinke dosis melodieuze death. De goed uitgekiende songstructuren getuigen van muzikaal vakmanschap. Dat op zich is al een intensieve luisterervaring, maar dan heb ik de vocale kwaliteiten van frontvrouw Marlee Riley nog niet genoemd. Haar zang, screams en grunts komen eveneens beter uit de verf en maken het geheel nog energieker.

Gitarist Colin Riley en zijn vrouw Marlee vormen de kern van Hyperia. Het duo heeft zich vorig jaar omringd met vers bloed in de gelederen. De bezetting is in de studio anders dan op het podium. Op de plaat speelt Colin alle gitaarpartijen in. Skyler Mills is alleen live de tweede gitarist. Bassist Jon Power heeft zijn partijen wel ingespeeld. In de studio zat Ryan Idris (Aggression, Heathen-live) achter de drumkit. Op het podium is dat Aaron Bell (ex-Burialkult). De productie heeft Colin in eigen beheer gehouden, maar de mastering was in handen van Mika Jussila (Children Of Bodom, Nightwish, Lordi).

Het album weet van begin tot eind te boeien, ook na vele luisterbeurten. Alles is aanwezig, van snelle, energieke nummers tot zwaardere tracks met een lager tempo, met hier en daar een progressief element. In tegenstelling tot de voorgangers is het geen conceptalbum. De meeste teksten hebben een opvallend serieuze kant, waarbij Marlee Riley zich schreeuwend en brullend een weg baant door de nummers en haar eigen ervaring met psychische en mentale problemen niet schuwt.

De tweede single, Automatic Thrash Machine, geeft een redelijke indruk van het album als geheel. Wil je echt genieten van wat Hyperia te bieden heeft, luister dan naar Trapped In Time, Psychosomatic of Spirit Bandit. In laatstgenoemde heeft de cleane zang van Marlee overigens wel wat overeenkomsten met die van Corinne van den Brand (Razend). Net als in de titeltrack komt in Prophet Of Deceit de aanstekelijke cocktail van thrash en melodieuze death goed uit de verf. Eye For An Eye mag dan wel ietsje logger zijn, het is een verpletterend nummer met een fraaie, dubbele gitaarsolo. Onbewust ga je toch een beetje bewegen, maar stilzitten is vrijwel onmogelijk als Binge & Surge uit de speakers knalt.

Op Silhouettes Of Horror staat een cover van de ABBA-klassieker Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight). Die bewerking kan mij niet bekoren, maar de vertolking van Crazy On You van Heart is beter geslaagd. De zang van Marlee kan echt niet tippen aan die van Ann Wilson. Door juist het tegenovergestelde te doen, de kracht in haar hoge stem volledig te benutten, werkt het goed met het zwaardere muzikale karakter. Echt enthousiast ben ik echter niet, dus wat mij betreft skippen ze op de volgende plaat de cover.

Afgezien van de afsluiter, bevat The Serpent's Cycle genoeg om van te genieten. Het album is een absolute aanrader voor iedere thrash/death-liefhebber. Snel en furieus. De veelzijdige composities, vlijmscherpe riffs, melodieuze solo's en de beukende ritmesectie missen de gewenste uitwerking niet. Daarbij komt de sterke vocale prestatie van Marlee Riley en ook de goede productie draagt bij aan het luisterplezier.

Tracklist:
1. Ego Trip
2. Automatic Thrash Machine
3. Prophet Of Deceit
4. Psychosomatic
5. The Serpent’s Cycle
6. Trapped In Time
7. Spirit Bandit
8. Eye For An Eye
9. Binge & Surge
10. Deathbringer
11. Crazy On You (Heart-cover)

Score: 86 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 13 januari 2024

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.