Met T-Shirt van Metallica schoot de carrire van het Belgische Fleddy Melculy in 2016 razendsnel uit de startblokken. Het vijftal combineert een fijne mix van hardcore en thrash met een gezonde dosis humor, spitsvondige teksten, herkenbare onderwerpen om tegenaan te schoppen en heerlijke zelfspot. Ondanks de grappen en grollen is de band echter zelf geen grap. Het is de mannen muzikaal gezien namelijk wel degelijk menens en dat uit zich niet alleen in moddervette composities en strakke live-shows, maar ook in de ontwikkeling die de groep per plaat doormaakt. Zo laat album nummer vier Antichlist de Belgen van een andere kant horen, worden er nieuwe invloeden aangewend, maar behoudt Fleddy Melculy tevens zijn eigen tegendraadse gezicht.
Op Antichlist wordt het brouwsel van thrash en hardcore uitgebreid met invloeden van metal en hiphop uit de jaren negentig. Denk hierbij aan de raps van Osdorp Posse en scratch-samples van onder andere Limp Bizkit. Daarnaast luisteren sommige maatschappijkritische teksten weg als een soort metalversie van Heideroosjes.
Met Let's Go trapt de plaat succesvol en energiek af en heeft Fleddy meteen een prima opener voor zijn live-shows op zak. Wat gelijk opvalt is de bombastische productie en hoe deze song uit de speakers knalt. Deze energie wordt vastgehouden in opvolger en hoogtepunt Vandaag Nog Wel, waarin vocalist Jeroen Camerlynck zijn neus ophaalt voor de zogeheten cancelcultuur. Ook de daaropvolgende tracks Fake, Nee en Dudedeedurtwo houden het tempo lekker vast, terwijl het indrukwekkende Melvin ontroert en laat horen dat het hart van de band op de juiste plek zit.
De ander helft van Antichlist is experimenteler, maar is tevens ook de mindere helft. Het spokenword-achtige Behang en de hiphop-tracks Korrel Zout en 48 Barz zijn niet slecht, maar zijn ook niet meteen nummers die je op repeat zet. Wel zorgen ze voor dynamiek en afwisseling, maar ook dat net te vaak de vaart uit de plaat wordt gehaald. Gelukkig staan daartegenover nog knallers als Midlife Cri666, Geen Tijd Voor Spijt, Vroeger Was Alles Beter en de doom-achtige afsluiter Slavendrijver, waarbij de frontman op een goede manier te kakken wordt gezet door de andere bandleden.
Al met al is Fleddy Melculy op zijn vierde langspeler Antichlist ook weer treffend en scherp, maar laat de band zich ditmaal ook van een andere, gevoelige kant horen. Het is knap dat er nog steeds progressie hoorbaar is en dat er ook andere invloeden en invalshoeken gezocht zijn. Het bewijst dat de Belgen nog lang niet uitgespeeld zijn en met deze collectie nieuwe songs zal menige zaal weer platgespeeld worden. Tracklist:1. Let's Go
2. Vandaag Nog Wel
3. Fake
4. Nee
5. Dudedeedurtwo
6. Melvin
7. Geen Tijd Voor Spijt
8. Geen Nieuws
9. Behang
10. Korrel Zout (ft. DJ Swordz)
11. Vroeger Was Alles Beter
12. Midlife Cri666
13. 48 Barz
14. Slavendrijver