Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Kamelot - The Awakening
Jaar van release: 2023
Label: Napalm Records

 -

Fans hebben lang moeten wachten op een nieuwe langspeler van het normaliter zo productieve Kamelot. De Amerikaanse, symfonische powermetalformatie heeft maar liefst vijf jaar nodig gehad voor The Awakening. De titel refereert aan een nieuw begin na het ergste uit de duistere coronaperiode die de wereld al jaren in zijn greep houdt. Na het zouteloze The Shadow Theory (2018) heeft de band wel wat goed te maken. Dat doet gitarist en oprichter Thomas Youngblood samen met de inmiddels oudgedienden Sean Tibbetts (bas), Oliver Palotai (keyboards) en Tommy Karevik (zang). Drummer Alex Landenburg is nieuw. Hoewel hij al sinds 2019 deel uitmaakt van het team, is dit zijn eerste studioplaat in dienst van Kamelot.

Wie na vijfentwintig jaar en dertien platen nog op grote vernieuwingen hoopt, komt van een koude kermis thuis, want The Awakening is grotendeels Kamelot volgens het boekje. De plaat opent met een overbodige introductie en komt vervolgens lekker op gang met de fijne, melodieuze uptempotrack The Great Divide. Het is Kamelot zoals we dat kennen; een heel klein beetje progressief gitaarwerk, mooie, bindende orkestraties, verhalende zang en een vragende melodie die vrijwel direct pakt en tot een aangename oplossing komt tijdens het refrein. Dat refrein klinkt wel een beetje goedkoop met zang- en gitaarlijnen die elkaar volgen. Toch klinkt het aangenaam. Karevik klinkt prettig als altijd en het gitaarwerk is dik in orde, maar zoals gezegd blijven grote verrassingen uit.

Zo kabbelt de plaat enigszins voort. Met ietwat donkere songs zoals Eventide en Opus Of The Night (Ghost Requiem), dat tekstueel teruggrijpt naar Ghost Opera uit 2007, tracks met een wat moderner geluid zoals One More Flag In The Ground en Nightsky, lieflijke ballads à la Midsummer's Eve en Willow en het betere symfonische beukwerk tijdens New Babylon, dat erg doet denken aan Epica en een gastbijdrage heeft van zangeres Melissa Bonny (Ad Infinitum). De grommende tweede stem tijdens My Pantheon (Forevermore) zorgt voor het broodnodige vocale contrast. De zang is over het algemeen namelijk wel wat braaf.

Het klinkt allemaal redelijk bekend in de oren, maar het is wel degelijk interessanter materiaal dan dat van The Shadow Theory. Niet in de laatste plaats vanwege het dynamische karakter van de muziek dat op de voorganger ontbreekt. Wellicht brengt Landenburg een nieuw elan, want zijn pittige drumpartijen voegen veel toe. Of heeft de langere pauze tussen de platen de band goed gedaan? Het zorgt er in ieder geval voor dat de tracks blijven hangen en de groep met New Babylon eindelijk weer eens een echte kraker te pakken heeft.

Wanneer je de band al wat jaren volgt, zal The Awakening ook weinig verrassingen bieden. Kamelot blijft teruggrijpen op de grote successen van rond de eeuwwisseling: The Fourth Legacy (1999), Karma (2001) en The Black Halo (2005). Niets mis mee, want met die platen kun je nog prima voor de dag komen. Aan de uitverkochte concertreeksen te zien, kunnen de fans er nog altijd geen genoeg van krijgen. Met dit nieuwe werk kunnen zij prima vooruit. Voor inventiviteit kun je het wellicht beter zoeken bij het Noorse Conception, met ex-Kamelotzanger Roy Khan in de gelederen, dat in 2020 het aardige State Of Deception heeft afgeleverd.

Tracklist:
1. Overture (Intro)
2. The Great Divide
3. Eventide
4. One More Flag In The Ground
5. Opus Of The Night (Ghost Requiem)
6. Midsummer's Eve
7. Bloodmoon
8. Nightsky
9. The Looking Glass
10. New Babylon
11. Willow
12. My Pantheon (Forevermore)
13. Ephemera (Outro)

Score: 75 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 16 maart 2023

Meer Kamelot:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.