Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
Kalender
Vandaag jarig:
  • Christian "Chris" Gruber (Elis) - 47
  • Conny Bloom (Hanoi Rocks) - 55
  • Corey Beaulieu (Trivium) - 41
  • Fabio D'Amore (Pathosray) - 38
  • Luis Goulão (Shadowsphere) - 50
  • Senen "Sen Dog" Reyes (Powerflo) - 59
  • Urmas Alender (Ruja)† - 71
  • Ville Valo (HIM) - 48
Review

We Came As Romans - Darkbloom
Jaar van release: 2022
Label: Sharptone

 -

De muzikale carrirevan We Came As Romans loopt als die van vele andere core-bands. Hard en fel in het begin, om daarna langzaamaan naar een meer mainstreamgeluid toe te werken. Bring Me The Horizon doet dit al jaren, Parkway Drive heeft al een hele omschakeling gemaakt en recentelijk is Architects hier ook mee bezig. Hieruit blijkt dat voor de doorstroom naar het echt grote publiek een toegankelijkere muzikale richting noodzakelijk is.

Nou is We Came As Romans nooit echt de hardste band geweest. Vanaf debuutalbum To Plant A Seed (2009) combineert de groep al grunts met melodieuze en clean gezongen refreinen. Deze grunts maken echter per album meer plaats voor ruwe vocalen en er leken ook meer aspecten van nu-metal hun weg te vinden in de muziek. Het leverde de groep wellicht meer bekendheid op, maar platen als We Came As Romans (2015) en Cold Like War (2017) laten nergens een blijvende of overtuigende indruk achter.

In 2018 kwam het trieste nieuws dat vocalist Kyle Pavone overleed aan een overdosis. De toekomst leek onzeker, maar de band besloot om door te gaan. Dave Stephens (die naast Pavone de ruwe vocalen voor zijn rekening nam) neemt nu alle zang voor zijn rekening. Darkbloom is het eerste wapenfeit en is vooral een helende plaat geworden die in het teken staat van verwerking.

Alle tracks op Darkbloom staan in verbinding met de dood van Kyle Pavone. Dat zorgt ervoor dat het album tekstueel een zware dobber is, maar ook dat dit de meest persoonlijke plaat van We Came As Romans is. Vooral het ingetogen One More Day komt aan, maar ook afsluiter The Promise, die wel heel expliciet vertelt over de laatste dagen van de zanger.

Het is jammer dat al deze ervaringen niet per se voor heel sterke muziek zorgt. Het emotionele thema zorgt voor beladen songs, maar muzikaal blijft We Came As Romans redelijk doorsnee. De groep klinkt op dit album als een mengeling van Architects, Beartooth, Bring Me The Horizon en LinkinPark. De muziek mist niet alleen een beetje een eigen smoelwerk, maar ook de vocale wisselwerking die de vorige albums kenmerken. Stephens is een prima vocalist, maar mist toch het vermogen om de luisteraar het gehele album bij de les te houden.

Dat heeft wellicht ook te maken met het songmateriaal. De beste en meest dynamische songs vind je meteen aan het begin. Darkbloom, Plagued, Daggers en Black Hole klinken energiek en fel. Daarbij heeft laatstgenoemde een prima bijdrage van Caleb Shomo (Beartooth). De laatste helft van het album (op Doublespeak na) klinkt daarentegen veel melodramatischer. Logisch gezien het onderwerp, maar doordat de muziek een beetje voortkabbelt, gaat het effect ook ietwat verloren.

Het is dapper van We Came As Romans dat het met Darkbloom zo'n persoonlijk album aflevert. De emoties en het verdriet omtrent het overlijden van Kyle Pavone vinden nadrukkelijk hun weg terug in de muziek. Voor zowel de fans als de band is deze plaat uiterst therapeutisch, maar als je het beladen onderwerp wegdenkt en puur luistert naar de muziek, komt de groep wederom vrij generiek voor de dag. Desondanks is Darkbloom absoluut een stap vooruit vergeleken met de twee platen daarvoor, maar er zit meer in het vat.

Tracklist:
1. Darkbloom
2. Plagued
3. Black Hole (Ft Caleb Shomo)
4. Daggers (Ft Zero 9:36)
5. Golden
6. One More Day
7. Doublespeak
8. The Anchor
9. Holding The Embers
10. Promise You

Score: 70 / 100

Reviewer: Marcel
Toegevoegd: 7 maart 2023

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.