Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfødt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
Geen concerten bekend voor 24-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Ahokas (Rapture) - 44
  • Christopher Ian Turner (Orange Goblin) - 55
  • Giuseppe Orlando (Novembre) - 48
  • Juan Garcia (Agent Steel) - 61
  • Lennart Jacobsen (Saturnus) - 46
  • Marcello Pompeu (Korzus) - 59
  • Pinche Peach (Brujeria)† - 58
  • Satchel (Steel Panther) - 54
  • Sergej "Lazar" (Arkona) - 48
  • Tony Clarkin (Magnum)† - 78
  • Tony Rombola (Godsmack) - 60

Vandaag overleden:
  • Albert Collins - 1993
  • Eric Carr (Kiss) - 1991
  • Freddie Mercury (Queen) - 1991
Review

Invictus - Unstoppable
Jaar van release: 2022
Label: MNRK Heavy

 -

Maurizio Iacono is bij het grote publiek niet alleen bekend als frontman van de deathmetalformatie Kataklysm. Hij timmert het laatste decennium ook aardig aan de weg met zijn symfonische deathmetalproject Ex Deo, waarin we zijn voorliefde voor de mythologie van het Romeinse Rijk terughoren. De beste man heeft het kennelijk nog niet druk genoeg, want eind vorig jaar verschijnt met Invictus het debuutalbum Unstoppable, wederom een nieuw project van de sympathieke brulboei. Hij krijgt daarbij hulp van zijn maatje J-F Dagenais, die als gitarist bij Kataklysm en Ex Deo betrokken is, alsmede van drummer Jeramie Kling (naast Ex Deo actief in een dozijn andere bands). Het opmerkelijkst aan Invictus is echter dat Iacono de vocale diensten deelt met zanger Chris Clancy. Diens cleane zang vormt een belangrijk ingrediënt in de sound van Invictus.

Die sound is namelijk een stuk melodieuzer dan we gewend zijn van Iacono. Invictus maakt namelijk een makkelijk in het gehoor liggende en relatief toegankelijke mengelmoes van metalcore, groove metal en melodieuze death metal. Het is een combinatie die mij niet direct doet juichen van vreugde - zeker gezien het nogal ongeïnspireerde latere werk van Kataklysm, dat ook al richting groove metal neigt - maar de uitvoering is verdienstelijk. Met name de nummers waarin zowel Iacono als Kling de vocalen verzorgen, blijken echte oorwurmen te zijn. Zo valt Eagles bijvoorbeeld op door zijn groots aangezette, met veel overtuigingskracht gezongen refrein, dat weliswaar sterk naar Amerikaanse ‘stadionbands’ riekt (hoor ik iemand Linkin Park zeggen?), maar stiekem toch wel erg goed werkt, zeker in combinatie met de brute grunts van Iacono. Bleed Me Out, Weaponized en 3656 beroepen zich op hetzelfde trucje - met redelijk wat succes.

Een ander sterk punt aan Unstoppable is de brutale en rellerige sfeer van het album. De refreinen mogen dan regelmatig vrij melodieus zijn, maar de band stopt zijn tracks ook vol hoekige riffs en lompe beatdowns. Neem bijvoorbeeld Get Up, een nummer met de subtiliteit van een bulldozer die door een speeltuin dendert, waarmee de band met relatief simpele middelen een enorme energieboost weet mee te geven aan de luisteraar. De track zal niet alleen live voor lompe taferelen gaan zorgen, maar zal ongetwijfeld ook als speed werken voor sportschoolfanaten. American Outcast combineert de stoere, opzwepende en melodieuze kanten van Invictus het best. Het is een track waarbij het onmogelijk is om stil te blijven zitten, vooral bij het enorm krachtige refrein.

Het is makkelijk om kritiek te formuleren op Unstoppable. Zo is het album niet bijster origineel te noemen – de combinatie van grunts en cleane zang is inmiddels natuurlijk wel aardig uitgekauwd – en kiest Invictus voor een wel erg formulematige aanpak door de meeste nummers volgens hetzelfde, relatief simplistische stramien op te bouwen. Maar met dergelijke kritiek zouden we deze plaat wel wat tekort doen. De band pretendeert immers nergens om er met de originaliteitsprijs vandoor te gaan. En ook al is de aanpak nogal rechtlijnig, de meeste nummers zijn effectief en wekken in de luisteraar een soort oergevoel op dat live ongetwijfeld gekanaliseerd gaat worden in epische moshpits. Unstoppable is toegankelijk, stoer, ‘in your face’ en onopgesmukt – en juist daardoor een prima debuutplaat.

Tracklist:
1. You Will Know Who I Am
2. Eagles
3. Bleed Me Out
4. Exiled
5. Get Up
6. Weaponized
7. 3656
8. Ghost Of My Father
9. Darkest Of Enemies
10. American Outcast
11. Keeping The Wolves At Bay

Score: 78 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 16 februari 2023

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.