Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
Geen concerten bekend voor 25-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bev Bevan (Black Sabbath) - 78
  • Mark Lanegan (Screaming Trees)† - 60
  • Nick Kuhn (Apothys) - 39
  • Steve Rothery (Marillion) - 65
  • Tim Armstrong (Rancid) - 59
Review

Aerdryk - Met De Drietand Op Mijn Huid
Jaar van release: 2022
Label: Amor Fati Productions

 -

Liefhebbers van hoogstaande black metal weten het al langer dan vandaag: het Duitse, kleinschalige Amor Fati Productions staat garant voor uitstekende kwaliteit. Het label heeft een neusje voor onbekend talent, getuige bijvoorbeeld de releases van Arkhtinn, Hwwauoch, Silver Knife en Voidsphere. Stuk voor stuk relatief onbekende groepen waarvan de muziek bovendien niet bepaald toegankelijk is, maar die fantastische werkstukken hebben uitgebracht. Onlangs bracht het label releasenummers honderdnegenennegentig en tweehonderd uit. Op dezelfde dag, als twee kanten van dezelfde medaille, verschijnen de debuutplaten van de Belgische bands Oerheks en Aerdryk.

De ‘echte’ jubileumplaat is die van Oerheks, maar tegelijkertijd verschijnt onder de noemer Met De Drietand Op Mijn Huid dus ook het debuut van Aerdryk. Dit eenmansproject van François Breulet (bekend van onder andere Cult Of Erinyes en het magistrale Wolvennest) bevat uit vele lagen bestaande, atmosferische black metal, met een productie die als nogal nevelig te typeren valt. Het album klinkt alsof Drudkh en An Autumn For Crippled Children samen aan de slag zijn gegaan. Grimmige, hypnotiserende riffs vol melancholie en sfeer, weergalmend in een behoorlijk ruizige productie, waarin etherische keyboardlagen voor een dromerig en lichtelijk bevreemdend effect zorgen.

En hoewel de composities ondanks hun relatief monotone karakter vrij ontoegankelijk en ondoorgrondelijk zijn, werkt de bedwelmende roes die de nummers weten op te wekken erg goed. Vooral de beklemmende, statige openingstrack Mijn Boetedoening, waarin het niet al te vergezocht is om op gelijkenissen met Wolvennest te wijzen (ook al opereert Aerdryk in een heel ander genre), weet direct de juiste sfeer te creëren. Op andere momenten (Kruisweg, De Rode Klauwen) komt Breulet agressiever uit de hoek middels voortratelende drums en bibberige keyboards, alsof we naar Wolves In The Throne Room tijdens een psychedelische koortsdroom luisteren.

Met De Drietand Op Mijn Huid lijkt primair om sfeer te draaien. Het nadeel daarvan is dat er vrij weinig onderscheid is tussen de composities. Sterker nog: ook na meerdere luisterbeurten kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de nummers steevast volgens dezelfde blauwdruk zijn gemaakt. Het gevolg is dat de sound weliswaar zeer overtuigend is en ook de individuele nummers krachtig en hypnotiserend klinken, maar dat er ook nauwelijks iets blijft hangen, behalve dan de vervreemdende, cleane vocalen die in de achtergrond hun opwachting maken tijdens Berouw. Toch heeft dit album ook ontegenzeggelijk een bepaalde aantrekkingskracht, zeker voor degenen die hun portie black metal het liefst zo ondoorgrondelijk en ruizig mogelijk horen.

Tracklist:
1. Mijn Boetedoening
2. Kruisweg
3. De Modderige Paden
4. Met De Drietand Op Mijn Huid
5. De Rode Klauwen
6. Berouw
7. Doodgeboren

Score: 78 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 6 december 2022

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.