Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 november:
  • Brothers Of Metal en Grailknights
  • 22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaron Jellum (Lȧȧz Rockit) - 61
  • Ana Fernández (Darksun) - 44
  • Bryan Patrick (Manilla Road) - 58
  • Myles Heskett (Wolfmother) - 47
  • Tobias Sammet (Edguy) - 47
Review

RLYR - RLYR
Jaar van release: 2022
Label: Gilead Media

 -

Het gaat wat ver om de term 'supergroep' in de mond te nemen, maar feit is dat het drietal achter RLYR zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Deze Amerikaanse band bestaat namelijk uit niemand minder dan Steven Hess (drummer en 'elektronica-man' van de ambient/drone/post-blackmetalband Locrian), Colin DeKuiper (de oorspronkelijke bassist van de instrumentale post-rockband Russian Circles) en Trevor Shelley de Brauw (gitarist van de klassieke post-metalformatie Pelican). In 2016 debuteert de band met Delayer, een album dat vooral opvalt door de drientwintig minuten durende mammoettrack Descent Of The Night Bison. Twee jaar later ligt Actual Existence in de schappen, dat eveneens uit vier lange, wat meanderende composities bestaat.

Ondanks de belofte die de groep door zijn line-up in zich draagt, is RLYR echter nooit echt doorgebroken. De eerste twee albums laten aardige ideen horen, maar missen ook de urgentie en intensiteit die wel regelmatig te horen zijn in de muziek van de primaire bands van het drietal. Wellicht is het daarom goed dat RLYR iets langer tijd heeft uitgetrokken voor zijn derde langspeler. Het titelloze plaatwerk, dat sinds mei dit jaar in de schappen ligt, is voor een groot deel geschreven voordat de coronapandemie uitbreekt. De band gebruikt de tijd die ontstaat door het ontbreken van tourmogelijkheden om gestaag aan de nummers te blijven schaven en slijpen, voordat de heren in 2021 met producer Sanford Parker aan het werk gaan.

Ook al heeft RLYR langere tijd aan de nummers op dit titelloze, derde album gewerkt, de muziek ligt verder eigenlijk volledig in het verlengde van de vorige albums. Dat betekent instrumentale post-metal met nu eens wat sludgy riffs, dan weer wat meer ruimte voor sfeervolle intermezzo's. De vijf nummers op deze schijf zijn eigenlijk allemaal min of meer op dezelfde manier opgebouwd. RLYR wisselt hoekige post-metal af met tegendraadse, mathrock-achtige ritmes en af en toe een dromerige passage, die meer richting post-rock neigt. De sporen van Russian Circles en met name Pelican liggen aan de oppervlakte. Dat betekent dat de uitvoering zeer gedegen is, maar de muziek ook wel wat eenvormig wordt.

De uitzondering op de regel is het sterke Head Womb, het meest afwisselende nummer op dit album. Deze track bouwt sterk op met een simpel, maar effectief drumritme, akoestisch getokkel en traag opbouwende basritmes, om halverwege ineens in venijnige blastbeats uit te barsten. De lekkere, 'noisy' gitaarerupties die op meerdere momenten opduiken, smaken naar meer. Ook met het afsluitende Codeine Horse komt RLYR genspireerder over. Hoewel de track, die ruim een kwartier duurt, wat langzaam op gang komt, bouwt de band op naar een luidruchtige orgie van gierende gitaarriffs en dreunende drumaanslagen. Op dit soort momenten is RLYR op zijn best.

Een sterke troef van RLYR is bovendien de uitstekende productie die het schijfje heeft meegekregen. Parker toont zich namelijk (wederom) een waar vakman. Alle details komen uitstekend tot hun recht en de muziek is zwaar, maar heeft ook voldoende ademruimte meegekregen. De eindbalans valt onder de streep dan ook positief uit. RLYR levert vakmanschap af voor de liefhebbers van instrumentale post-metal, maar de muziek blijft soms wat te klinisch. Daardoor is het moeilijk om je er als luisteraar cht in onder te dompelen.

Tracklist:
1. Distructure
2. Wrack
3. Real Air
4. Head Womb
5. Codeine Horse

Score: 73 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 29 oktober 2022

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.