Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Epinikion - Inquisition
Jaar van release: 2022
Label: Eigen Beheer

 -

Levenspartners Renate de Boer en Robert Tangerman moesten vanwege gezondheidsredenen stoppen met sporten en zochten vervolgens naar een nieuw tijdverdrijf. Het Nederlandse duo, dat inmiddels vlak over de grens in het Belgische Essen woont, besloot een paar jaar geleden muziek te gaan maken. Toen ze aan enkele vrienden een nummer lieten horen, waren die zo enthousiast dat er meer werk gemaakt werd van het componeren. Het project werd steeds groter. De droom om een rockopera te maken was geboren, het concept over de Tachtigjarige Oorlog kreeg vorm en projectleden sloten aan. Begin 2022 is het debuutalbum een feit.

Inquisition is een symfonisch metalalbum met een verhalende inslag. Met iedere compositie vertelt de groep muzikanten een verhaal. Elk nummer heeft een eigen vibe, maar past in het geheel. Vijf gastvocalisten zorgen voor veel afwisseling en een sterk project-en-dus-geen-bandgevoel. Er gebeurt veel in de nummers, die op enkele na allemaal de vijfminutengrens passeren. Hoewel bepaalde coupletten en refreinen terugkeren, zitten de songs vol met wendingen. Het is hier en daar wat aan de drukke of onsamenhangende kant (On The Brink Of Despair, In The Middle Of The Night), maar de vocale bijdragen zorgen ervoor dat het geheel bij elkaar gehouden wordt.

Het filmische en klassieke toetsenspel vormt de basis voor de composities. Het staat dan ook prominent in de mix. Terecht, want het geeft de muziek een specifieke sfeer mee en het is regelmatig zeer fraai (het titelnummer, Love So Sublime, Sail Away). Daarnaast horen we bijdragen op harp en oosterse melodieën die van toegevoegde waarde zijn, zoals in Sail Away. Interessant, net als het keyboardspel in Strangers In The Dark. Toch leidt datzelfde toetsenspel soms af omdat het te simpel is of niet alle partijen goed op elkaar afgestemd zijn.

De metalinstrumentatie maakt de muziek wat krachtiger, al klinkt het geheel wat dun. Het drumgeluid had wel wat meer power kunnen gebruiken. Doordat het zacht in de mix staat, valt het nauwelijks op en dat terwijl er best interessante dingen gebeuren, vooral op het gebied van de percussie (castagnetten bijvoorbeeld). Het gitaarwerk, dat enkele keren aan Iron Maiden doet denken (galop, twinleads), is functioneel. Er zijn meerdere solo’s waaruit blijkt dat Tangerman best kan spelen, maar het gitaarspel is niet altijd even strak en daardoor wordt het hier en daar wat modderig.

Zangeres Eleonora Damiano doet het aardig. Het sterkst is ze in de lagere regionen. In de hogere mist ze wat kracht. De Italiaanse heeft duidelijk een accent en komt het beste tot haar recht in Love So Sublime en het epische Sail Away. Daarin komt de emotie van de 31-jarige het beste naar voren. Daar staan onopvallende bijdragen in onder meer On The Brink Of Despair tegenover, waarmee de plaat even inkakt. De gastbijdragen van de andere vocalisten komen welgelegen. Laura Guldemond geeft de boel even een schop onder de kont met haar krachtige zang in False Faced Demon, Monique de Bruin en Debby Zimmermann brengen je met hun duet helemaal tot rust in de ballad If I Could Turn Back Time.

Epinikion verwelkomt je in zijn universum en doet dat op een onderhoudende manier. Inquisition houdt de aandacht aardig goed vast dankzij de verschillende hoofdstukken en vocalisten, die voor een afwisselende plaat zorgen die in de smaak zal vallen bij liefhebbers van symfonische metal met een opera-benadering. Op het gebied van technische uitvoering, songwriting en productie zijn er nog wel verbeterpunten. Zoals aangegeven klinkt het hier en daar druk of onsamenhangend en je weet dat, waarschijnlijk vanwege beperkte financiële middelen, er nog wel wat te wensen blijft wat productie, mix en mastering betreft. Gezien de beperkte mogelijkheden heeft Epinikion een prettig visitekaartje afgegeven, dat benieuwd maakt naar de ontwikkeling van dit ambitieuze project.

Tracklist:
1. The Council Of Troubles
2. Inquisition
3. Love So Sublime
4. Welcome To The Wonderful World Of Jealousy
5. Stand Up And Fight
6. On The Brink Of Despair
7. In The Middle Of The Night
8. Sail Away
9. False Faced Demon
10. If I Could Turn Back Time
11. Strangers In The Dark
12. The Courage To Change

Score: 68 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 28 juli 2022

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.