Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 april:
  • Bridear en Lords Of The Trident
  • Kai Hahto
  • Social Distortion en The Bellrays
  • The Raven Age en Disconnected
  • 3 april:
  • Frog Leap
  • Very 'Eavy Festival
  • 4 april:
  • Greenleaf, Gnome en High Desert Queen
  • Very 'Eavy Festival
  • 5 april:
  • Grindhoven XII
  • Salacious Gods, Oerheks en Nubivagant
  • Your Highness, Mould, The Fifth Alliance en LowMad
  • 6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
    2 mei:
  • Mike Tramp's White Lion
  • RedHook en Comastatic
  • Temple Fang en Mojo & The Kitchen Brothers
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Sihvonen (Medicated) - 41
  • Coen Janssen (Epica) - 44
  • Daniel Droste (Ahab) - 45
  • Giuseppe Spanò (Daedalus) - 49
  • Markus Vanhala (Malpractice) - 44
  • Phil Demmel (Machine Head) - 58
  • Richard Loudin (Monolithe) - 51
  • Sascha Gerstner (Helloween) - 48
  • Tim Grose (Lord) - 55
Review

Kardashev - Liminal Rite
Jaar van release: 2022
Label: Metal Blade Records

 -

Men moet het ijzer smeden als het heet is; zo moet het uit Tempe, Arizona afkomstige kwartet Kardashev gedacht hebben. We zijn nauwelijks bekomen van het vorig jaar mei verschenen The Baring Of Shadows, of er ligt alweer een nieuwe langspeler in de schappen. En dat terwijl de voorganger van eerstgenoemde, Peripety, uit 2015 stamt. Het instrumentaaltje uit 2018, The Almanac, tel ik voor het gemak even niet mee, want hoe je het ook wendt of keert, de zang is ontegenzeggelijk een essentieel onderdeel van dit gezelschap. Daarover later meer.

Maar laten we beginnen bij het begin, de titel: Liminal Rite. Losjes vertaald komen we uit op 'overgangsrituelen' en daar duiden de teksten ook op. We kennen allemaal wel van die onzekere, ietwat chaotische periodes in ons leven waarin er definitief gebroken is met het verleden, maar er ook nog geen stabiele nieuwe situatie ontstaan is. Een wisseling van werkgever, een verbroken relatie, een verhuizing, afijn, vult u zelf maar in. De spoken word-passages beschrijven de daarmee gepaard gaande, vervreemdende emoties op een welhaast filosofische manier. Wat te denken van frasen als 'memories are obscured by regrets' en 'the weight of all I've seen blurs my vision'? De oude, ogenschijnlijk verwarde, moegestreden man op de hoes roept associaties met The Oubliette van The Reticent op, dat de verschillende (overgangs)fases van dementie beschrijft.

Muzikaal komen we daarmee enigszins op het juiste spoor. Dat wil zeggen: de focus ligt op het weerspiegelen van de rijk geschakeerde emoties die ten grondslag liggen aan dergelijke, vaak heftige periodes. Het gaat dan ook alle kanten op. Gemiddeld zit Kardashev echter wat meer in het metalstraatje. Wat dat betreft komen associaties met bands als Ne Obliviscaris, Galar en (oude) Opeth op, maar geen van alle beschrijft de custom cocktail die deze Amerikanen u voorschotelen.

Dan moeten we het even over die zang hebben. Mark Garrett is wat dat betreft een alleskunner; van straight-in-your-face onbeschofte ijzervreter als grunter, tot oorstrelende, welhaast palliatieve hemelterger in de vorm van operazang. Net als in het echte leven, waar wanhoop, berusting en frustratie vaak moeiteloos in elkaar overvloeien of zelfs door elkaar lopen, heeft hij beide persoonlijkheden c.q. emotieve vocalen langs, door en over elkaar heengelegd. De vocoder heeft hij (gelukkig) opzij gelegd. Hij heeft alle harmonieën zelf ingezongen. Hoe hij dat dat live gaat doen? Simpel, dat doet de band niet. Althans, naar eigen zeggen heeft de band in ieder geval vooralsnog geen tourplannen.

Op vergelijkbare wijze vecht de band zich een baan door het amalgaam van zielenroerselen dat gepaard gaat met dergelijke introspectieve fases in het leven. Onze identiteit, het ik, is onze verzameling herinneringen, maar er is geen ijkpunt, geen houvast, geen herkenning in dergelijke transities. Wie was die persoon? Wie ben ik nu? Wie wil ik worden? Hoe wil ik zijn? Het zijn de grote vragen van het leven waarmee wordt geworsteld en zo slingert het instrumentarium door het landschap van dikwijls conflicterende en met regelmaat contradictoire emoties. Niet wetend waar we begonnen zijn, niet wetend waar we eindigen.

Beseffende dat hij de verbinding met het verleden kwijt is, wordt al het plezier in het leven overschaduwd door dit pijnlijke, onomkeerbare verlies. Volledig verzwolgen door spijt en wanhoop, teneinde dat verleden en elke herinnering eraan dan maar volledig te vernietigen, steekt de protagonist zijn huis en zichzelf in brand, om uiteindelijk teniet gedaan te worden door de insecten en dieren uit het omliggende bos. Er is schoonheid in vernietiging, zo blijkt ook uit het afsluitende, bijna twaalf minuten durende Beyond The Passage Of Embers, dat, naar de trots van de band, opgesierd wordt door saxofonist Christoph Clöser (Bohren, Der Club Of Gore).

Mocht het nog niet duidelijk zijn, liefhebbers van monodimensionale, formulaire genremuziek kunnen deze plaat met een gerust hart negeren. Zonder er een kafkaëske of John Zorneske chaos van te maken, overigens. Kardashev schrijft namelijk prima composities met een duidelijke rode draad. Nergens verzandt de band in jazz-gefriemel of anderszins pretentieus geneuzel. Kunt u wel tegen een beetje avantgardistische vernieuwing en bent u niet vies van een scheutje death metal, geef deze heren dan een kans.

Tracklist:
1. The Approaching Of Atonement
2. Silvered Shadows
3. Apparitions In Candlelight
4. Dissever
5. Lavender Calligraphy
6. The Blinding Threshold
7. Compost Grave-Song
8. Cellar Of Ghosts
9. Glass Phantoms
10. A Vagabond's Lament
11. Beyond The Passage Of Embers

Score: 82 / 100

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 28 juni 2022

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.