Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
Geen concerten bekend voor 25-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bev Bevan (Black Sabbath) - 78
  • Mark Lanegan (Screaming Trees)† - 60
  • Nick Kuhn (Apothys) - 39
  • Steve Rothery (Marillion) - 65
  • Tim Armstrong (Rancid) - 59
Review

Watain - The Agony & Ecstasy Of Watain
Jaar van release: 2022
Label: Nuclear Blast Records

 -

Watain is onmiskenbaar een gerenommeerde band in de hedendaagse blackmetalscene, maar problematisch gedrag uit het verleden zet de heren ook steeds weer in een kwaad daglicht. Na het verschijnen van Trident Wolf Eclipse in 2018 werd live-gitarist Davide Totaro, alias Set Teitan (ex-Dissection), uit de band gezet vanwege ongepast gedrag. De teksten op die plaat waren voor enkele sites een reden om geen review te schrijven, maar een statement tegen Watain te plaatsen.

De band heeft de overstap gemaakt van Century Media naar Nuclear Blast. Dat alleen al zegt genoeg. Watain is de vaandeldrager van een briljante stijl die voortbouwt op kernwaarden en tradities uit de roemruchte jaren negentig. Soms zijn er nummers waarin de eerste noot meteen goed klikt en de nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Dat kenmerkt The Howling, de eerste single, die doet denken aan de klassiekers Casus Luciferi (2003) en Lawless Darkness (2010). De combinatie van orthodoxe Zweedse black en Noorse melodieuze riffs vormt nog steeds de basis en natuurlijk gaat dan de vergelijking met Dissection op. Bij vlagen hoor je ook stijlkenmerken van bijvoorbeeld Bathory, Emperor en Mayhem terug.

De nieuwe plaat is live opgenomen in de nieuwe Necromorbus Studio van Tore Stjerna, gevestigd in een oude baptisenkerk op het Zweedse platteland. Dit is het eerste album dat is opgenomen in de volledige bezetting, zoals Watain op het podium staat. Emil Forcas (Degial) zit dus achter de drumkit en niet drummer Håkan Jonsson. Hij speelt sinds 2015 niet meer live en werkte alleen als songwriter mee. De baspartijen zijn door Alvaro Lillo ingespeeld en niet door frontman Erik Danielsson. Gitarist Pelle Forsberg wordt bijgestaan door Hampus Eriksson (Degial). Het resultaat is verbluffend. De brute agressie die we van de heren gewend zijn, gaat gepaard met funky duels tussen gitaar en bas, terwijl de sfeer nergens het duistere karakter verliest. Watain is in topvorm.

The Agony & Ecstasy Of Watain borduurt voort op Trident Wolf Eclipse. De openingsriff bouwt op naar een sonische knal, net als in Nuclear Alchemy op de voorganger. Het verschil is dat je ditmaal vanaf de eerste klanken gevangen zit in de muzikale achtbaan Ecstasies In Night Eternal en je een huiveringwekkende rit naar de poorten van de hel tegemoet gaat. Er is echter ook ruimte voor de gematigde stijl die het controversiële album The Wild Hunt (2013) kenmerkt. De tweede single Serimosa en ook de derde single We Remain, met gastvocalen van de Nederlandse zangeres Farida Lemouchi (Molassess, ex-The Devil’s Blood) en gastsolo van Gottfrid Åhman (ex-Watain live), doen zeker niet onder voor de snellere tracks, mede doordat deze nummers steeds dat duistere, sinistere randje blijven behouden.

Toegankelijk zou ik het album niet willen noemen, maar The Agony & Ecstasy Of Watain is een plaat die, ondanks de muzikale complexiteit, meteen prettig in het gehoor ligt. Natuurlijk draagt de uitstekende sound daar ook aan bij. Iedere track zit goed in elkaar en straalt perfectie uit. Tegelijkertijd klinkt het geheel organisch. Wat de plaat eveneens sterk maakt, is de volgorde van de tracks. De wervelende razernij in Leper’s Grace maakt meer indruk doordat Black Cunt een midtempo-nummer is. Not Sun Nor Man Nor God is een instrumentale inleiding naar wat het volgende spervuur lijkt te zijn, maar schijn bedriegt. Met ruim zeven minuten is Before The Cataclysm bijzonder gevarieerd en zeker geen snelheidsduivel. Ondanks het uitgesponnen karakter blijkt het tevens een heuse oorwurm te zijn. Een sterk staaltje songwriting. Zonder ook maar een moment te verzwakken, keert de ijzige kou terug met Funeral Winter, een traditioneel klinkende snelheidsduivel en eindigt de plaat sterk met het galopperende Septentrion.

The Agony And Ecstasy Of Watain zou weleens hoog kunnen scoren in de jaarlijstjes. De volledige discografie lijkt gebundeld te zijn in de nieuwe nummers en ieder subtiel, goddeloos detail komt beter uit de verf dan ooit. Watain heeft een meesterwerk afgeleverd.

Tracklist:
1. Ecstasies In Night Infinite
2. The Howling
3. Serimosa
4. Black Cunt
5. Leper's Grace
6. Not Sun Nor Man Nor God
7. Before The Cataclysm
8. We Remain
9. Funeral Winter
10. Septentrion

Score: 90 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 29 april 2022

Meer Watain:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.