• Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

• Ben Graves (Murderdolls) - 2018

Hammerfall - Hammer Of Dawn

-

Ruim 25 jaar is Hammerfall een gevestigde waarde in de heavymetalscene. Om de paar jaar verschijnt er een nieuw album met vertrouwd klinkende heavy metal zoals de fans het graag horen. Een experiment is de band niet gegund, aangezien het in 2011 uitgebrachte Infected lauwtjes werd ontvangen. Sindsdien speelt Hammerfall weer gewoon op veilig, getuige de drie daaropvolgende albums. Het legt de Zweden bepaald geen windeieren. Dankzij voorganger Dominion (2019) is de band zelfs populairder dan ooit.

Het songwritersduo Oscar Dronjak (gitaar) en Joacim Cans (zang) had een flinke kluif aan het creëren van een opvolger. Het is sowieso al lastig om nog enigszins creatief uit de hoek te komen binnen een genre dat flink is uitgekauwd. Het tweetal had ditmaal extra veel moeite vanwege gebrek aan inspiratie dankzij de coronapandemie. Tel daarbij op dat experimenteren uit den boze is en het mag een wonder heten dat het ze toch weer is gelukt met Hammer Of Dawn.

De plaat gaat van start met het gevarieerde Brotherhood, een midtempo stamper met een vlot middenstuk. Aansluitend volgen drie vertrouwde tracks die prima klinken, maar toch net dat beetje extra missen. Dat wordt ruimschoots goedgemaakt met Reveries, compositorisch de meest interessante Hammerfall-track in jaren. Meer woorden maak ik er niet aan vuil. Laat je maar verrassen. Daarna is het weer ‘business as usual’, waarbij vooral opvalt dat de tweede helft van Hammer Of Dawn grotendeels bestaat uit snelle songs. Niks nieuws onder de zon, maar wederom dik in orde.

Waar Dominion een strakke productie en een hard geluid heeft, is Hammer Of Dawn prettiger voor de oren dankzij een warmer geluid. Daar houden de verschillen op. Het nieuwe werk is precies zoals je van de band mag verwachten. Van alle albums die Hammerfall heeft uitgebracht, is Hammer Of Dawn er eentje in de middenmoot. Het lijkt me dan ook sterk dat er nieuwe zieltjes zullen worden gewonnen.

1. Brotherhood
2. Hammer Of Dawn
3. No Son Of Odin