Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 november:
  • Brothers Of Metal en Grailknights
  • 22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaron Jellum (Lȧȧz Rockit) - 61
  • Ana Fernández (Darksun) - 44
  • Bryan Patrick (Manilla Road) - 58
  • Myles Heskett (Wolfmother) - 47
  • Tobias Sammet (Edguy) - 47
Review

Lordi - Humanimals
Jaar van release: 2021
Label: AFM Records

 -

Begin 2020 bracht het Finse metalmonster Lordi de fictieve verzamelaar Killection uit, met daarop songs in diverse stijlen uit de rijke rock- en metalhistorie: van glam tot prog, van disco tot thrash. Deze plaat zou een weergave zijn van Lordi door de jaren heen. Het is een grap, want Lordi bestond nog niet in de jaren zeventig. Maar wat als Lordi al decennialang successingles schrijft? Met dat idee, de muziek van Killection, en de extra tijd die de coronaellende Mr. Lordi gaf, ging hij aan de slag met het schrijven van meer materiaal in stijlen waarvan Lordi zich normaliter niet bedient. Het resultaat is de boxset Lordiversity. Het zijn zeven albums met elk een eigen karakter. Elk van die platen past in een periode uit de muziekgeschiedenis. Het geluid is onmiskenbaar Lordi, maar verschilt dusdanig van de gebruikelijke shockrock en -metal dat het uniek klinkt. Het idee is in ieder geval bijzonder origineel.

De overdaad aan zoetsappige melodieuze rock/AOR van Humanimals sluit aardig aan bij de muziek die Lordi normaliter maakt, hoewel de band er qua glazuurbrekende versierselen en melodien hier nog een tandje bijzet. De radiovriendelijke hardrock was vooral populair in de jaren tachtig en kent diverse exponenten. Denk niet alleen aan enkele bekende hits van Van Halen en Bon Jovi, maar ook aan klassiekers van shockrockgodfather Alice Cooper. Zo hard is Poison natuurlijk niet en wat te denken van He's Back (The Man Behind The Mask), het nummer bij een deel uit de geliefde slasherpulpreeks Friday The 13th.

Lordi heeft zijn uiterste best gedaan om dit album zo 'eighties' mogelijk te laten klinken. De songs luisteren dan ook moeiteloos weg en zijn direct vertrouwd dankzij de welbekende structuren. Victims Of The Romance opent bijvoorbeeld met een melodieuze brul van de titel die terugkomt in het refrein, om met een speelse gitaarsolo en synthesizeraccenten bij het couplet aan te belanden. Terwijl Heart Of A Lion zoveel muzikale citaten bevat, dat het een allegaartje van Van Halens Jump, Stan Bush' The Touch en meer lijkt. Het is een groot feest van herkenning, hoewel het soms grenst aan potsierlijke muzikale kitsch. Het is een euvel dat bij meerdere albums uit de Lordiversity-boxset opspeelt, maar ook hier wordt dat goedgemaakt door de kunde van het spel en de toch wel knappe songwriting. Het is veeleer een eerbetoon dan simpel knip-en-plakwerk.

De door de band geliefde horrorthema's zoals slasherfilms en morbide excentriciteiten, komen rijkelijk naar voren. In de videoclip van Borderline bijvoorbeeld en ook tekstueel tijdens bijvoorbeeld Supernatural en Girl In A Suitcase. De zang van Mr. Lordi is vaak net iets te ruw voor het gepolijste geluid, hoewel hij wel iets minder donker klinkt dan elders. Bovendien bestaan veel van de vocale partijen uit herhalingen van refreinen en aangedikte samenzang, waardoor het geheel een wat vriendelijker karakter heeft.

Hoogtepunten zijn de single Borderline en de Alice Cooper-odes The Bullet Bites Back en Like A Bee To The Honey. The Bullet Bites Back moet het vooral van het beresterke, typische Cooper-refrein hebben, al is het qua tekst tenenkrommend. Het spannende, schunnige Like A Bee To The Honey was al te vinden op Killection en zal dan ook weinig verrassend meer zijn. De prima song is echter bijzonder sfeervol en heeft zich ontpopt als een ware Lordi-klassieker. Zelfs de traditionele 80s-saxofoonsolo en Thriller-voiceover gooien geen roet in het eten. De krachtige doch ingetogen, afsluitende powerballad Humanimal vormt net als op Superflytrap een fijn, warm einde.

Humanimals is de meest radiovriendelijke plaat van de zeven albums (die ook los verkrijgbaar zijn) waaruit Lordiversity bestaat en klinkt vooral als Lordi-light. De reguliere thema's waarvan de band zich bedient, komen terug in tekst en muziek. Af en toe is de plaat net iets te popperig en zijn de ideen van de bands waar Lordi zich op baseert wel erg prominent aanwezig. Desalniettemin is ook deze schijf prima te pruimen.

Tracklist:
1. SCG Minus 3: Scarctic Circle Telethon
2. Borderline
3. Victims Of The Romance
4. Heart Of A Lion
5. The Bullet Bites Back
6. Be My Maniac
7. Rucking Up The Party
8. Girl In A Suitcase
9. Supernatural
10. Like A Bee To The Honey
11. Humanimal

Score: 78 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 14 december 2021

Meer Lordi:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.