Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 mei:
  • Bad Breeding, Pressure Pact en Azijnpisser
  • Bongzilla en Der Mancha Red
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
    10 juni:
  • Hatebreed en Crowbar
  • Judas Priest
  • The Sisters Of Mercy
  • Wolf Eyes
Kalender
Vandaag jarig:
  • Benjamin Voiseux (Dreamlost) - 42
  • Danny Carey (Tool) - 63
  • Egan O'Rourke (Daylight Dies) - 45
  • Joonas Jope Koto (To/Die/For) - 50
  • Luis Barros (Tarantula) - 56
  • Manu Liira (Paganus) - 41
  • Richard Patrick (Filter) - 56
  • Roberto Messina (Alkemyst) - 47
  • Walter Hoeijmakers (Roadburn festival) - 59

Vandaag overleden:
  • David Wayne (Metal Church) - 2005
Review

Mono - Pilgrimage Of The Soul
Jaar van release: 2021
Label: Pelagic Records

 -

Wie erbij was in die inmiddels onwerkelijke, vreemd anachronistisch aanvoelende setting van een volgepakt Patronaat tijdens Roadburn 2019, of tijdens het magische optreden een avond eerder op het hoofdpodium van 013, zal het kunnen beamen: de Japanse postrockband Mono is live een van de meest sensationele bands die er bestaan. De manier waarop het gezelschap rondom gitarist Takaakira Goto zijn epische hymnes weet op te bouwen – van zeer introvert, prachtig clean getokkel tot een aanzwellende oceaan van gitaarfeedback en noise – zorgt keer op keer voor een overweldigende, bijna transcendentale ervaring. Voor mij persoonlijk was het live horen van Ashes In The Snow – inclusief een strijkorkest – een van de mooiste en meest ontroerende concertervaringen uit mijn leven.

Dergelijke ervaringen zitten er voorlopig helaas niet meer in. En dus moeten we het doen met de ‘kale’ muziek. Gelukkig weet Mono ook op plaat meestal zeer te overtuigen, hoewel ik er eerlijk bij dien te vermelden dat de echte magie na Hymn To The Immortal Wind (2009) nog slechts sporadisch wordt bereikt (zoals in het magistraal mooie Death In Rebirth, het nummer dat als split met The Ocean verscheen). Twee jaar geleden waren de Japanners met Nowhere Now Here (2019) toe aan hun tiende langspeler, een jubileum om trots op te zijn. Het album laat enkele verrassende nieuwe invloeden horen, zoals de zang van bassiste Tamaki Kunishi in Breathe en kortere, meer songgerichte nummers (After You Comes The Flood).

Pilgrimage Of The Soul lijkt op het eerste gezicht een terugkeer naar de oude albums. De titel belooft in ieder geval veel dramatiek en episch aanzwellende, op de traanklieren werkende tremoloriffs en ondersteunende orkestratie. Toch wordt al na enkele luisterbeurten duidelijk dat Mono zich op deze elfde langspeler wederom heeft ontwikkeld. De band rept zelf van het meest diverse album uit haar carrière. Bij een oppervlakkige luisterbeurt lijkt dat een nogal overtrokken stelling, maar bij nadere inspectie valt toch meer en meer op hoe subtiel de nummers in elkaar zitten en hoe rijk aan details ze zijn. Bovendien valt het Mono te prijzen dat ze met haar composities probeert te verrassen door niet steeds dezelfde formule uit te buiten.

De eerste drie nummers op Pilgrimage Of The Soul maken duidelijk dat Mono inderdaad zeer divers te werk gaat. Openingstrack Riptide laat er na een kort intro weinig gras over groeien. Het nummer behoort tot de stevigste uit het oeuvre, maar blijkt ondanks de genadeloos hakkende postmetalriff wel wat eendimensionaal. Het prachtige Imperfect Things, dat aan het latere werk van Explosions In The Sky doet denken, begint daarentegen juist zeer ingetogen, met fraaie ambient waar direct veel meer sfeer uit spreekt. Na drie minuten zorgen een log basritme en stuwend drumwerk voor een subtiele versnelling, terwijl op de achtergrond de serene ambientklanken voortgezet worden. Heaven In A Wild Flower is zelfs een volledig klassiek stuk: een magisch mooi, minimalistisch nummer, dat puur bestaat uit piano, glockenspiel en ondersteunende strijkinstrumenten.

Mono zoekt op verschillende momenten nadrukkelijk naar nieuwe elementen om zijn sound mee te verrijken. Zo experimenteert de band op kunstige wijze met elektronica en loops (het einde van Innocence, het begin van Hold Infinity In The Palm Of Your Hand) op een manier die intrigeert en naar meer smaakt. Laatstgenoemde track – met twaalf minuten de langste van het album – zal vooral de liefhebbers van het oudere werk tevreden stellen. Het is een van de weinige momenten waarop Mono nog eens naar een ouderwets crescendo toewerkt. De noisy eruptie is bevredigend als altijd.

Niet alle tracks zijn even sterk. Zo is To See A World weliswaar prachtig opgebouwd, maar duurt het nummer met zijn vier minuten eigenlijk te kort om écht impact te hebben. Het zeven minuten durende The Auguries is daarentegen te lang en eentonig, waardoor de aandacht halverwege wegebt. Toch bekoort en begeestert Mono ook op die momenten meer dan de gemiddelde band in het genre – en spreken de muzikaliteit en het gevoel die de band in haar composities legt tot de verbeelding. De werkelijk sublieme, weelderige productie van Steve Albini zorgt ervoor dat alle details goed tot hun recht komen.

Pilgrimage Of The Soul is een mooi, gevoelig en ontroerend album. We horen een volwassen band aan het werk, die zich wil blijven ontwikkelen. De emotionele impact die Mono live heeft, zal de luisteraar niet volledig terugvinden op dit album, maar het album biedt meer dan genoeg diepgang om heerlijk mee weg te zinken in melancholische mijmersessies in het schemerdonker.

Tracklist:
1. Riptide
2. Imperfect Things
3. Heaven In A Wild Flower
4. To See A World
5. Innocence
6. The Auguries
7. Hold Infinity In The Palm Of Your Hand
8. And Eternity In An Hour

Score: 82 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 8 december 2021

Meer Mono:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.