• Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

• Ben Graves (Murderdolls) - 2018

Esa Holopainen - Silver Lake By Esa Holopainen

Amorphis-gitarist Esa Holopainen verzamelde de laatste jaren ideeën die hij niet kwijt kon in Amorphis en zijn andere projecten. Hij sprak er in 2019 over met producer Nino Laurenne (Sonic Pump Studios). Omdat de concerten en tours toch waren gecanceld, stelde Laurenne in maart 2020 voor om samen aan zijn solo-album te werken. De Finnen pakten door en ruim een jaar later ligt het solodebuut van Holopainen in de schappen.

De 48-jarige muzikant heeft een bepaalde manier van schrijven bij Amorphis. Zijn stijl kom je dus ook weer tegen op Silver Lake By Esa Holopainen. De muziek is echter wat weelderiger en relaxter dan die van de melodieuze deathmetalband, waar hij al meer dan dertig jaar deel van uitmaakt. Zo brengt het filmische Silver Lake je naar een Fins meer met prachtige, rustige natuur om je heen. Sentiment brengt je in Katatonia-sferen. Dat laatste komt vooral vanwege gastzanger Jonas Renkse, die ook te horen is in het prachtige, afsluitende Apprentice.

Renkse is de enige gastzanger die in meer dan één track te horen is. Naast hem hoor je Håkan Hemlin (Nordman) in de luchtig rockende, atmosferische single Storm en Einar Solberg (Leprous) in het bluesy, met hammandorgelpartijen opgesierde Ray Of Light. Daarna krijg je een verhalende Vesa-Matti Loiri in Alkosointu, Tomi Joutsen (Amorphis) in In Her Solitude. Dan hebben we nog niet iedereen gehad, want vervolgens zijn er bijdragen van Björn "Speed" Strid (Soilwork, The Night Flight Orchestra) in Promising Sun en Anneke van Giersbergen in Fading Moon. Het zorgt voor veel diversiteit en het ontbreken van een flow.

Halverwege de tracklist wordt het songmateriaal wat steviger, al blijft het melodieus en atmosferisch. Zo is Alkusointu een doommetaltrack met heavy riffs enerzijds en gesproken teksten anderzijds, hoor je in In Her Solitude zowel de grunts als de cleane zang van Tomi Joutsen en sluit het rockende Promosing Sun daar goed op aan.

De storm gaat liggen met het degelijke Fading Moon, waarin Anneke prima zingt, maar er niet voor kan zorgen, dat het nummer niet meer dan degelijk is. Het melancholische Apprentice sluit het album zeer overtuigend af met veel gevoel, een interessante drumpartij met toms en pauken, memorabele zangpartijen en fantastische gitaarpartijen (zowel het getokkel als de hemelse leadpartij aan het einde).

Silver Lake By Esa Holopainen is een mooie collectie songs, die professioneel is uitgevoerd en voorzien is van een bepaalde luchtigheid. Alsof je bij een Fins meer zit te genieten van de rust, de zon en de natuur, zeker tijdens de eerste en laatste tracks. Halverwege betrekt de lucht en wordt het wat ruiger. Hoewel de opbouw logisch is, zijn de overgangen wel groot en is er meer sprake van een losse verzameling nummers dan een geheel. Ondanks dat kritiekpunt en dat deze release niet kan tippen aan Amorphis misstaat deze plaat niet in je platenkast.

1. Silver Lake
2. Sentiment
3. Storm