Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 november:
  • Brothers Of Metal en Grailknights
  • 22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaron Jellum (Lȧȧz Rockit) - 61
  • Ana Fernández (Darksun) - 44
  • Bryan Patrick (Manilla Road) - 58
  • Myles Heskett (Wolfmother) - 47
  • Tobias Sammet (Edguy) - 47
Review

The Monolith Deathcult - V3 - Vernedering
Jaar van release: 2021
Label: Human Detonator Records

The Monolith Deathcult - V3 - Vernedering

Missie volbracht. Het vijfde album van The Monolith Deathcult, uitgebracht als drie afzonderlijke delen, heeft vorm gekregen in een afschuwelijke gestalte met de naam V. Wat begon als een conceptalbum over de occulte kant van het nazisme, brengt ons via een schepsel met de naam monolithicus morticultis naar de spannende ontknoping. Het was vooraf duidelijk dat er drie delen gemaakt zouden worden.

Een trilogie is een werk dat bestaat uit drie delen die achter elkaar genoten kunnen worden. In theorie is dat mogelijk. Tevergeefs heb ik geprobeerd de verbindende verhaallijn te vinden, waardoor het ook volgens mijn interpretatie een trilogie wordt. Als de informatie niet compleet is, ontstaat ruimte voor alternatieven. Nu wil het toeval dat op V3, alias Vernedering, het complotdenken de rode draad is voor de teksten. Niemand minder dan Alex Jones praat de nummers aan elkaar en geeft zijn ongezouten mening over de muziek van The Monolith Deathcult. Hij is geen fan van avant-garde death metal. Onbegrijpelijk.

Bovendien blijkt het laatste deel van de trilogie een welkome verrassing te bevatten. Feet Of Jeremiah staat er wel op! De naam is gewoon veranderd. Daarnaast is een fragment uit The Snowflake Anthem (the best anthem ever) op fraaie wijze in de albumversie verwerkt. De gesproken passage Voor koningin en vaderland; voor vrijheid, waarheid en recht, de titel van een verzetsblad uit de Tweede Wereldoorlog, is vervangen door een fragment uit de How dare you-speach van Greta Thunberg. Subliem.

Complottheorien zijn van alle tijden. In Connect The Goddamn Dots komen verschillende theorien bij elkaar, zowel visueel als tekstueel. Zo krijgen joden al eeuwen de schuld in tijden van crisis. George Soros, wereldwijd het symbool geworden van totale verwarring, onwetendheid en angst, is van joodse afkomst. Toeval? Bloedsprookjes (Blood Libels, een instrumentaal meesterwerk) waren in de middeleeuwen al een aanleiding voor de vervolging van joden. Ze zouden kinderen hebben ontvoerd en vermoord voor religieuze rituelen. Dat middeleeuwse complotdenken klinkt akelig actueel.

Terughoudendheid, subtiliteit en discretie komen niet voor in de vocabulaire van The Monolith Deathcult. Er klopt iets niet. Waarom worden we nu wakker geschud door ons te wijzen op de gevaren van complotdenken? De massieve riffs, epische solos, het dreunende basspel, het genadeloze slagwerk, de fraaie orkestratie, diepe (onverstaanbare) grunts, meer epische solos, samples, filmfragmenten, koorzang en het orgelspel zijn allemaal bedoeld om de luisteraar gerust te stellen. Connect The Goddamn Dots verscheen in 2019. Dat was voordat het virus een wereldwijde crisis ontketende. Hoe kan dat? Hebben de onbetwiste meesters van supreme avant-garde death metal voorspellende gaven?

Het complete verhaal, de samenhang tussen de drie afzonderlijke delen, is er wel degelijk. Die Glocke, het uiterst geheime wonderwapen, is gevonden. Niet in kasteel Wewelsburg, maar op een plek waar de eeuwige winter heerst. Daar waar longen gevuld worden met sneeuw: The White Silence. Dit meedogenloos winterlandschap is niet in de Yukon, zoals beschreven in het gelijknamige boek van Jack London. Nee, deze plek kennen we als The White Crematorium. Carsten Altena, Michiel Dekker en Robin Kok hebben met het wapen de aandacht getrokken van een buitenaardse entiteit, de monolithicus morticultis. Het wezen is voortdurend in ontwikkeling en weet telkens nieuwe en betere manieren te vinden om zijn vijanden te vernietigen.

Ik heb de waarschuwing in de bijsluiter van het tweede deel gelezen en aanvaard de consequenties. Houd er echter rekening mee dat elk onderzoek geheel op eigen risico wordt uitgevoerd en dat alle nodige voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen om direct contact of besmetting te voorkomen, aangezien bekend is dat langdurige blootstelling aan de huiveringwekkende kakofonie van keelgeluid en kokend gegil van het wezen krankzinnigheid veroorzaakt bij laboratoriummuizen.

De uitkomst van mijn onderzoek is schokkend. Niet George Soros, maar The Monolith Deathcult is de kwade genius. En wie denkt dat het gezelschap zich beperkt tot drie leden, heeft het mis. Frank Schilperoort (The Hired Gun) is op de hoogte van alle duivelse plannen. Hij hoort er gewoon bij. The Teacher, The Doctor en The Vegan hebben de macht over het buitenaardse wezen dat de mensheid als marionetten benvloedt en als slaven inzet. Ze misbruiken organisaties als QAnon om de eigen acties te verhullen. The Hired Gun opereert schijnbaar onopvallend om alles in goede banen te leiden. Niets wordt geschuwd om het uiteindelijke doel te bereiken; absolute wereldheerschappij.

Mijn onderzoek is niet zonder gevolgen gebleven. Ik beschouw de Nederlandse avant-garde deathmetalkaijus nu als de nieuwe, onoverwinnelijke goden. Ik kan meer dan tien minuten luisteren naar LOuverture De Morose. Deze mentale oorlogsvoering is verpakt in een compositie met koorzang en kerkorgels om de aandacht af te leiden. Als een laboratoriummuis ben ik ongevoelig geworden voor de blootstelling aan de eindeloze herhaling. Hillary Clinton is niet meer te redden, maar ik heb de kracht om weerstand te bieden en mijzelf te bevrijden uit deze benarde situatie. Het duivelse idee om met Gone Sour, Doomed de kerkgangers van Kampen in de IJssel te laten lopen, zogenaamd betoverd door een heks met dichtgenaaide mond en ogen, is tot op heden immers mislukt.

Het plan van de band voor wereldheerschappij is zowel angstaanjagend als onnodig complex. Het kolossale monster heeft een blinde vlek. In mijn onderzoek kwam ik tot de ontdekking dat The Monolith Deathcult last heeft van het spotlighteffect. Op de manier waarop zij de wereld waarnemen zijn zij steeds het centrum van de wereld. Ze zijn meer met zichzelf bezig dan met mij. Psychologen hebben bedacht dat overdreven complimenten geven mogelijk schadelijk zou kunnen zijn. Overdreven complimenten met woorden als geweldig, fantastisch, briljant en geniaal hebben een grote kans om averechts te werken. Dat is de manier om The Monolith Deathcult te stoppen. They Drew First Blood, not me.

Tracklist:
1. Infowars
2. Connect The Goddamn Dots
3. Gone Sour, Doomed
4. Vernedering
5. Blood Libels
6. The White Silence
7. They Drew First Blood
8. LOuverture De Morose

Score: 83 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 11 mei 2021

Meer The Monolith Deathcult:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.