• Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

• Ben Graves (Murderdolls) - 2018

Primal Fear - I Will Be Gone

Primal Fear - I Will Be Gone

Ik zou liegen wanneer ik zeg dat ik naar Primal Fear luister vanwege de ballads. Dat de groep een ep uitbrengt met daarop de akoestische ballad I Will Be Gone in een nieuw jasje verraste mij dan ook. Nog opzienbarender is dat de track, die te vinden is op Metal Commando (2020), is veranderd in een duet met de gewezen Nightwish-zangeres Tarja Turunen.

De akoestische gitaarmelodie is dezelfde gebleven, net zoals de kenmerkende, hoge stem van Ralf Scheepers. Nieuw zijn de toevoegingen van de Finse zangeres, die een deel van de zanglijnen uit de coupletten overneemt en samen met Scheepers schittert in de refreinen. Het is een mooie, intieme track en ondanks dat het geen evidente samenwerking is, gaan de contrasterende stemmen van Scheepers en Turunen prima samen. De samenzang in de coupletten maakt de nieuwe versie iets interessanter dan de albumversie. Turunen zorgt voor een zachter geluid dan wanneer Scheepers alleen zingt. Het resultaat is aardig en leuk voor wat afwisseling binnen de flinke Primal Fear-discografie.

De rest van de ep ligt meer in het straatje van deze Duitse groep die bekendstaat om de rappe, harde traditionele metaltracks. De nieuwe track Vote For No Confidence is daar wederom een voorbeeld van, al is het refrein wel wat flauw en past het minder goed bij de rest van het opzwepende nummer dat gekenmerkt wordt door fijne vocale uithalen en de strakke, beukende instrumentatie.

Fans die geen uitgave van Primal Fear willen missen, komen er buiten deze herinterpretatie en nieuwe track bekaaid van af. De drie resterende songs, waarvan Rising Fear een instrumentale introductie is, zijn namelijk al te vinden op de speciale editie van Metal Commando. Prima nummers -vooral Leave Me Alone- voor wie die editie nog niet in huis heeft, maar dat laatste geldt waarschijnlijk niet voor de diehards die vooral geïnteresseerd zullen zijn in dit I Will Be Gone.

1. I Will Be Gone (Featuring Tarja Turunen)
2. Vote For No Confidence
3. Rising Fear