Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 november:
  • Brothers Of Metal en Grailknights
  • 22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaron Jellum (Lȧȧz Rockit) - 61
  • Ana Fernández (Darksun) - 44
  • Bryan Patrick (Manilla Road) - 58
  • Myles Heskett (Wolfmother) - 47
  • Tobias Sammet (Edguy) - 47
Review

Everdawn - Cleopatra
Jaar van release: 2021
Label: Sensory Records

Everdawn - Cleopatra

Het Amerikaanse Everdawn werd in 2014 opgericht onder de naam Midnight Eternal. De symfonische metalformatie maakte onder die naam een ep (2015) en een full-length (2016). In 2019 ging het echter mis. Zangeres Raine Hilai zong de demos in voor de tweede langspeler, maar de andere bandleden waren ontevreden over haar bijdragen. Daarop besloot de Isralische frontvrouw de social media van Midnight Eternal over te nemen. De heren overwogen een rechtszaak, maar kozen uiteindelijk voor een naamsverandering.

Cleopatra is het eerste product onder de nieuwe naam. Bassist Mike LePond (Symphony X) is de bekendste naam in de line-up. Daarnaast bestaat het collectief uit drummer Dan Prestup (DeadRisen, Rivera/Bomma, Spider Rockets), gitarist/zanger Richard Fischer (Ashenveil, Operatika Element), toetsenist Boris Zaks (Ashenveil, Operatika Element, Rivera/Bomma) en zangeres Alina Gavrilenko (Haven Dream, Snowmaiden, Случайные Связи).

De nieuwe collectie songs is een flinke sprong voorwaarts. Producer Daniel Malsch en Dan Swan (mastering) hebben aardig werk geleverd om het album een stuk voller en krachtiger laten klinken dan zijn voorganger. Toch is er wel wat aan te merken op het vanwege de keyboardpartijen die als een deken voor een wat vlak geluid zorgen. De sound is flink opgepoetst en de drumpartijen zijn kunstmatig. Het is echter allemaal een stuk professioneler en volwassener aangepakt dan voorheen. Het niveau van Therion, Nightwish en andere inspiratiebronnen wordt niet gehaald, maar Everdawn en het team van technici bieden wel degelijk voldoende kwaliteit voor de liefhebber van melodieuze metal.

Dat de langspeler meer impact dan zijn voorganger heeft, komt door de overtuigende bijdragen van de in Canada woonachtige, maar in Rusland geboren frontvrouw. De vierentwintigjarige zangeres is sopraan en geeft daarmee de muziek een veel symfonischer, chiquer en grootser karakter dan haar voorgangster. Ze heeft een groot bereik en wisselt goed tussen klassieke en moderne zang. De meest memorabele refreinen vind je in de zeer overtuigende opener Ghost Shadow Requiem, het rockende Stranded In Bangalore, het galopperende titelnummer en het catchy Heart Of A Lion. Ze gaat niet alleen de hoogte in, maar in het prima duet Your Majesty Sadness met Thomas Vikstrm van Therion raakt ze ook de lage noten.

Hoewel de composities in dienst van haar vocalen staan, laten ook de heren af en toe van zich horen. De ritmesectie zorgt samen met de primitieve old school riffs voor een degelijke powermetalbasis, waarbij de baspartijen goed te volgen zijn, maar de drumpartijen wat harder in de mix hadden mogen staan. Het zijn de melodieuze elementen die de boventoon voeren. Keyboard- en zangpartijen gaan fraai samen en zorgen met de harmonieuze gitaarleads voor een eenheid.

Hoewel het album overtuigend begint, prettig wegluistert en er professioneel gemusiceerd wordt, gebeurt er na de eerste vijf tracks niet veel spannends en is er niet veel afwisseling, waardoor het spook van inwisselbaarheid op de loer ligt. De songwriters spelen vooral op safe. De verschillende partijen volgen elkaar soms vrijwel blind (Infinity Divine, Riders Of The Storm, The Last Eden). Wat meer inventiviteit zou een hogere score opleveren. De knappe solos in Ghost Shadow Requiem en Heart Of A Lion en het snelle gitaarloopje in Pariahs Revenge komen dan ook gelegen, net als het toetsenspel in Lucid Dream en het instrumentale Toledo 712 A.D., dat daar opeens de leiding neemt, terwijl het elders vooral voor een atmosferische laag zorgt.

Hoewel er dus wel wat aan te merken valt op Cleopatra en er nog wel ruimte voor verbetering is, is deze tweede full-length een flinke stap in de goede richting. Alina Gavrilenko toont zich beslist een aanwinst met haar grote bereik en aantrekkelijke zanglijnen. Wat meer inventiviteit in de songwriting en dynamiek in de productie kunnen deze band dat extra duwtje in de rug geven. De technische kwaliteiten zijn er, nu nog de puntjes op de i.

Tracklist:
1. Ghost Shadow Requiem
2. Stranded In Bangalore
3. Cleopatra
4. Your Majesty Sadness
5. Infinity Divine
6. Pariahs Revenge
7. Lucid Dream
8. Heart Of A Lion
9. Toledo 712 A.D.
10. Rider Of The Storm
11. The Last Eden

Score: 75 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 24 februari 2021

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.