Pitfest
Enquête

Het is steeds gebruikelijker dat de verkoop van concerten en festivals minstens een jaar van tevoren reeds begint, waarbij je er soms snel bij moet zijn om een ticket te scoren. Vind jij dat een probleem?

ja, want er komen meer kosten bij kijken dan 1 ticket, bv. vervoer of hotel
ja, want ik weet zo lang van tevoren niet of ik die dag(en) moet werken
ja, want ik moet eerst sparen voor ik een kaartje kan kopen
ja, want ik wil eerst weten wat er in die periode nog meer te doen zal zijn
ja, om een andere reden
nee, dan heb ik meer tijd om bv. vrije dagen, vervoer of oppas te regelen
nee, het maakt mij echt niet uit wanneer de voorverkoop begint
nee, ik vind het juist fijn om zo lang voorpret te hebben
nee, want ik beslis later wel en koop dan een tweedehands ticket
nee, zolang ik gekochte tickets maar mag doorverkopen via bv. ticketswap
nee, om een andere reden
bij sommige concerten vind ik het wel een probleem, bij andere juist niet
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 november:
  • Morta Skuld en Decrepid
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Gorgoroth, Mortiis, Hats Barn en Aran Angmar
  • Sirenia en Xandria
  • 28 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Orphaned Land, Azteca, Royal Rage, Ring Of Gyges en Strale
  • Sirenia en Xandria
  • Vola, Charlotte Wessels en The Intersphere
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 29 november:
  • Amarok, Colin Bass & Eddie Mulder en Retrospective
  • Mayhem
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Smash Into Pieces
  • While She Sleeps, Malevolence, Thrown en Resolve
  • 30 november:
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
  • Herrie Festival
  • Metal Before Christmas
  • Mystic Prophecy, Iron Savior en Mad Max
  • Peter Pan Speedrock en Skroetbalg
  • SiM
  • Sirenia en Xandria
  • 1 december:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Fit for An Autopsy, Sylosis, Darkest Hour en Heriot
Geen concerten bekend voor 25-12-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bev Bevan (Black Sabbath) - 78
  • Mark Lanegan (Screaming Trees)† - 60
  • Nick Kuhn (Apothys) - 39
  • Steve Rothery (Marillion) - 65
  • Tim Armstrong (Rancid) - 59
Review

Ablaze My Sorrow - Among Ashes And Monoliths
Jaar van release: 2021
Label: Black Lion Records

Ablaze My Sorrow - Among Ashes And Monoliths

We gaan naar Göteborg, waar begin jaren negentig dankzij met name At The Gates, Dark Tranquillity en In Flames de melodieuze death metal ontstond die tot op de dag van vandaag zeer geliefd en invloedrijk is. Destijds schoten de nieuwe bands als paddenstoelen uit de grond, maar ze bleven veelal in de schaduw staan van de grootste bands uit de “Gothenburg scene”.

Ablaze My Sorrow is daar een voorbeeld van. De groep werd in 1993 opgericht als Mournful en bracht in 1996 onder de huidige naam het debuut If Emotions Still Burn uit. De snelle, rebelse eersteling werd gevolgd door twee volwassener platen voordat de groep in 2006 ontbonden werd. In 2013 pakte het kwintet de draad weer op om in 2016 met Black de eerste full-length in veertien jaar uit te brengen. Zanger Kristian Lönnsjö moest in 2019 stoppen vanwege kanker. Jonas Udd (ex-The Incarnation) is zijn opvolger.

Het grootste verschil met voorheen is de vocale diversiteit. We moesten het tot nu toe bijna altijd doen met screams, maar op Among Ashes And Monoliths toont de nieuwe man achter de microfoon van meerdere markten thuis te zijn. Hij kan niet alleen screamen, maar ook grunten en in Black Waters verrast hij in positieve zin met cleane zang. Daar blijft het niet bij, want hij waagt zich ook nog aan getormenteerde proclamaties. Af en toe komen de namen van Mikael Stanne en Tomas Lindberg (het harmonieuze Dark Chasms) in gedachten op, maar in vergelijking met de Dark Tranquillity- en At The Gates-zanger kan Udd meer, want in Black Waters komt hij ook met hardcore-achtige bijdragen. Daarnaast dragen twee gastvocalisten, te weten Ulf Blomberg (Palmless, ex-Inhale) en zangeres Jonna Enckell (ex-The Project Hate MCMXCIX), hun steentje bij aan de afwisseling.

Geen idee of het komt door het bovengemiddelde kunnen van hun nieuwe frontman, maar de andere leden lijken geïnspireerd te zijn. De nieuwe songs klinken namelijk fris, gemotiveerd en geïnspireerd. Het album luistert lekker weg en er komen veel prima tremoloriffs aan bod. Het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden, maar zolang de ideeën goed zijn en de muziek voor een energieboost zorgt, valt er weinig te klagen. De melodieuze riffs kronkelen mooi om elkaar heen en zijn een lust voor het oor.

Er is meer afwisseling dan ooit tevoren. Het raggende aspect van de jaren negentig is er nog beslist, zoals het agressieve Nonexistence en het uitstekende At The Grave Of Giants aantonen, maar in laatstgenoemde is er ook nog ruimte voor een melodieuze passage. Meer dan voorheen gaat het gas van het pedaal. Her Cold Embrace komt in de buurt van Tribulation (wel jammer van de iets voorzichtige vrouwelijke gastvocalen) en The Cavernous Deep is een combinatie van melodieuze en punkrock.

Met Jonas Udd beleeft Ablaze My Sorrow als het ware zijn tweede jeugd. Among Ashes And Monoliths is een zeer degelijke, afwisselende en geïnspireerde plaat. Degelijk vanwege de aan de jaren negentig herinnerende melodeath, afwisselend en geïnspireerd vanwege de vocalen van Udd en de instrumentale variatie die daardoor aangemoedigd wordt. Hoogtepunten zijn de tracks die wat meer inventiviteit laten horen. Mede daardoor is deze vijfde full-length een geslaagde plaat, die in de smaak zal vallen bij fans die niet genoeg kunnen krijgen van melodieuze death metal, Göteborg-stijl.

Tracklist:
1. My Sorrow
2. Among Ashes And Monoliths
3. Black Waters
4. Grit
5. Her Cold Embrace
6. At The Graves Of Giants
7. Dark Chasms
8. The Cavernous Deep
9. Nonexistence
10. March Of The Eldricht Spawn
11. The Day I Die
12. Frihet Framför Feghet

Score: 75 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 18 februari 2021

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.