Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 november:
  • Brothers Of Metal en Grailknights
  • 22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaron Jellum (Lȧȧz Rockit) - 61
  • Ana Fernández (Darksun) - 44
  • Bryan Patrick (Manilla Road) - 58
  • Myles Heskett (Wolfmother) - 47
  • Tobias Sammet (Edguy) - 47
Review

Evergrey - Escape Of The Phoenix
Jaar van release: 2021
Label: AFM Records
Evergrey - Escape Of The Phoenix
Het gaat de laatste jaren behoorlijk goed met Evergrey. Zeker na de terugkeer van gitarist Henrik Danhage en drummer Jonas Ekdahl, in 2014, laten de platen van de Zweedse progressieve/melodieuze metalformatie een hervonden spelplezier horen. Met deze oudgedienden terug in de gelederen is de muziek van het gezelschap ook weer een stuk technischer en uitdagender geworden ten opzichte van de meer songgerichte en wat poppy platen Monday Morning Apocalypse (2006), Torn (2008) en Glorious Collision (2011). En hoewel ik persoonlijk nog steeds een zwak heb voor die wat toegankelijkere albums, juichen veel fans van het eerste uur de terugkeer naar de meer klassieke Evergrey-sound van harte toe. Terecht ook, want met name The Storm Within (2016) is een magistraal mooi werkstuk, waarin de band de perfecte balans vindt tussen technisch vuurwerk, intrigerende composities en die typische, warmbloedige melancholie waarin het zo heerlijk wentelen is.

Het twee jaar geleden verschenen The Atlantic (2019) haalt dat niveau net niet, maar blijkt toch ook een bijzonder intrigerende groeiplaat. Begin 2021 verschijnt Escape Of The Phoenix, de twaalfde full-length van de band. Gezegend met een werkelijk prachtige hoes, wordt al snel duidelijk dat Evergrey nog steeds op de top van zijn kunnen presteert. De eerste twee vrijgegeven nummers (Forever Outsider en Eternal Nocturnal) beloven veel goeds. Het zijn typische Evergrey-nummers, die als een warm bad voelen. Ze bevatten fraai, melodieus gitaarwerk met een flinke dosis techniek, ondersteund door een solide ritmesectie, avontuurlijke keyboardpartijen en gevoelige, uitgesponnen solos. Englund beschikt nog steeds over een prachtig stemgeluid, waarmee de muziek naar een hoger niveau wordt getild.

Niet alleen de twee singles zijn herkenbaar en solide. Eigenlijk gelden die adjectieven voor het gehele album. Zo worden ook Where August Mourn, A Dandelion Cipher en In The Absence Of Sun gekenmerkt door hun mooie schakeringen van progressieve riffs naar warmbloedig toetsenwerk en door hun ijzersterke refreinen. Stories is wat avontuurlijker; het is een semi-ballad met veel oog voor detail (zoals het rijke gitaarwerk en de prominente rol voor de basgitaar), terwijl we in The Beholder een verrassende gastbijdrage horen van niemand minder dan Dream Theater-frontman James LaBrie.

Wat valt er verder nog over het album te zeggen? Wie oppervlakkig luistert, zal wellicht stellen dat de nummers onderling relatief weinig afwisseling kennen. De muziek is stemmig en beschaafd, waarmee de Zweden af en toe wel erg binnen de bekende lijntjes kleuren. De uitvoering is echter wederom vlekkeloos. En wie beter luistert, hoort wel degelijk nieuwe elementen in de muziek. Het nadrukkelijker aanwezige basgeluid van Johan Niemann zorgt voor een stoere ondertoon in de muziek, terwijl toetsenist Rikard Zander zich nadrukkelijk profileert met afwisselende geluiden en bijna funky effecten. De productie is bovendien onberispelijk.

Ik moet eerlijk bekennen dat Escape Of The Phoenix bij mij minder een gevoelige snaar raakt dan bijvoorbeeld bepaalde nummers op Recreation Day (2003), The Inner Circle (2004) en The Storm Within (2016). Dat komt vooral omdat er eigenlijk geen enkele pure ballad op dit album staat. Het is geen publiek geheim dat Evergrey vooral schittert in dergelijke zwijmelnummers. De band beschikt over de onmiskenbare gave om juist met minimale middelen uit te blinken. Gevoelig pianowerk, een enkele, subtiele gitaarpartij ter ondersteuning en vooral een hoofdrol voor de van emotie doordrenkte stem van Englund: het zijn ingredinten waarmee de band de luisteraar keer op keer weet in te pakken.

Het ontbreken van zon tranentrekker is eigenlijk het enige echte minpunt van Escape Of The Phoenix. Daar staat echter tegenover dat deze plaat grootser, epischer, technischer en majestueuzer klinkt dan de band in lange tijd heeft geklonken. Met deze twaalfde langspeler komt Evergrey energiek en overtuigend voor de dag. Het is een plaat die een zeer breed publiek zal aanspreken.

Tracklist:
1. Forever Outsider
2. Where August Mourn
3. Stories
4. A Dandelion Cipher
5. The Beholder
6. In The Absence Of Sun
7. Eternal Nocturnal
8. Escape Of The Phoenix
9. You From You
10. Leaden Saints
11. Run

Score: 82 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 14 februari 2021

Meer Evergrey:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.