Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
  • 8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andreas Mäkelä (Memory Garden) - 47
  • Bob Seger - 79
  • Chris Shiflett (Foo Fighters) - 53
  • Federico Pennazzato (Secret Sphere) - 42
  • Jacob Bredahl (Hatesphere) - 46
  • Martin Olsen (As We Fight) - 44
  • Pascal Spierings (Whispering Gallery) - 49
  • Santeri Kallio (Amorphis) - 50
Review

Emptiness - Vide
Jaar van release: 2021
Label: Season Of Mist
Emptiness - Vide
Het Belgische Emptiness heeft een interessante muzikale carrière achter de rug. Na in 1998 te zijn begonnen als blackened deathmetalband hebben de heren steeds meer progressieve elementen aan hun muziek toegevoegd, met Nothing But The Whole (2014) als hoogtepunt. Het daaropvolgende Not For Music (2017) is van vergelijkbare kwaliteit, maar van blackened death metal is dan amper nog sprake. De muzikanten gaven destijds meer ruimte aan atmosfeer en tragere passages. De nare ambiance bleef gelukkig gewaarborgd. Op Vide wordt deze trend doorgezet. Van metal is nog maar weinig te horen. Enkel die kille, beklemmende sfeer is overgebleven. Onze onderburen classificeren dit album dan ook niet meer als metal, maar als dark lounge en misery pop.

Het is niet al te verbazingwekkend dat de lockdown een grote inspiratiebron vormt. Veel delen van het album zijn opgenomen in kleine ruimtes om de sfeer zo beter te kunnen vangen, andere passages op het dak van een flatgebouw om naar eigen zeggen de vreemde menselijke wereld van bovenaf te kunnen beschouwen. Daarnaast hebben enkel de bandleden aan alles rond het album gewerkt, van productie tot de visuele aspecten.

Of je deze werkwijze interessant of ietwat over de top vindt, maakt weinig meer uit als je het resultaat hoort. De naargeestige sfeer die wordt opgeworpen werkt beklemmend. Het is het muzikale equivalent van een koude rilling over je rug. Hiervoor is veelal teruggevallen op synthesizers. Er zijn veel repetitieve achtergrondgeluiden te horen die bijdragen aan de claustrofobische soundscapes. De langzame, rustige ritmes van drummer Jonas Sanders werken bezwerend. Gitarist Olivier Lomer is samen met toetsenist David Alexander Parquier verantwoordelijk voor de synthesizerpartijen. Daarnaast heeft hij veelal cleane partijen ingespeeld die ondanks de rust naargeestig en kil klinken.

Zanger en bassist Jérémie Bézier is verantwoordelijk voor twee van de belangrijkste elementen van het album. Zijn baslijnen vormen vaak de ruggengraat van de muziek. Hij weet er veel interessants mee te doen. Neem bijvoorbeeld Vide, Incomplet, waar zijn baspartij haast vrolijk klinkt. Maar vrees niet, dit gevoel wordt keihard onderuit gehaald door de synthesizer en zijn eigen vocalen. Hij heeft zijn gegrom en gebrul uit het verleden ingeruild voor gemompel en gefluister. Deze missen hun impact echter niet. Integendeel zelfs, onder meer door de effecten komt de voordracht extra intens en kil over.

Na drie kwartier laat Emptiness je leeg achter. De Belgen hebben zichzelf de taak gegeven om ongemakkelijke angst te laten manifesteren in de vorm van muziek en dit hebben ze met vlag en wimpel volbracht. Vide is geen album dat je lekker op de achtergrond opzet. De muziek verdient het, met voorkeur met een koptelefoon, beluisterd te worden in een donkere, krappe ruimte. Dat Emptiness geen distorted riffs, blastbeats of grunts meer laat horen, is helemaal geen probleem. Wanneer je zo goed weet over te schakelen naar een andere vorm van expressie, zonder ook maar iets van je intensiteit te verliezen, is dat enkel toe te juichen. Het album is te beluisteren als soundtrack van het afgelopen jaar, waarin thema’s als isolatie en vervreemding om de voorgrond strijden.

Tracklist:
1. Un Corps À L’abandon
2. Vide, Incomplet
3. Le Mal Est Chez Lui
4. Le Sévère
5. Ce Beau Visage Qui Brûle
6. Détruis-moi À L’amour
7. Plus Jamais
8. L’erreur
9. On N’en Finit Pas
10. L’ailleurs

Score: 83 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 11 februari 2021

Zoeken
    3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
  • 10 mei:
  • Coldborn - The Unwritten Pages Of Death
  • Crownshift - Crownshift
  • Desolus - System Shock
  • Flamekeeper - Flamekeeper
  • Sebastian Bach - Child Within The Man
  • Unleash The Archers - Phantoma
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.