Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong over een televisieprediker?

Anthrax - Make Me Laugh
Black Label Society - Counterfeit God
Black Sabbath - TV Crimes
Cake - Comfort Eagle
Crosby, Stills, Nash & Young - American Dream
Death - Spiritual Healing
Depeche Mode - Personal Jesus
Dire Straits - Ticket To Heaven
Frank Zappa - Heavenly Bank Account
Genesis - Jesus He Knows Me
Ghost - Jesus He Knows Me
Hooters - Satellite
Insane Clown Posse - Hellelujah
Iron Maiden - Holy Smoke
Joni Mitchell - Tax Free
Marilyn Manson - Personal Jesus
Metallica - Leper Messiah
Oingo Boingo - Insanity
Ozzy Osbourne - Miracle Man
Poison - Something To Believe In
Queensrÿche - Revolution Calling
Slayer - Read Between The Lies
Suicidal Tendencies - Send Me Your Money
Temple Of The Dog - Wooden Jesus
een andere song over een televisieprediker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 november:
  • Brothers Of Metal en Grailknights
  • 22 november:
  • Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon en Vitriol
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • 23 november:
  • Overruled en Defazer
  • Revolution Calling
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 24 november:
  • Dream Theater
  • Ondfdt, Anguish en Ornaris
  • Therapy? en Deux Furieuses
  • Veil Of Maya, Signs of the Swarm, Varials en To The Grave
  • Wardruna
  • 27 november:
  • Benighted, Baest en Coffin Feeder
  • Feuerschwanz, Orden Ogan en Dominum
  • Sirenia en Xandria
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaron Jellum (Lȧȧz Rockit) - 61
  • Ana Fernández (Darksun) - 44
  • Bryan Patrick (Manilla Road) - 58
  • Myles Heskett (Wolfmother) - 47
  • Tobias Sammet (Edguy) - 47
Review

Evangelist - Ad Mortem Festinamus
Jaar van release: 2020
Label: Nine Records

Evangelist - Ad Mortem Festinamus

Als je meer nummers hebt geschreven dan dat je kwijt kan of wil op een album, dan kan je deze altijd nog gebruiken voor een volgend album. Of voor een ep, zoals het geval is op Ad Mortem Festinamus van het Poolse Evangelist. Schrijf er nog twee nieuwe nummers bij, voeg een cover toe en klaar is Kees. In tijden van doom is een beetje extra klaagvoer wel zo toepasselijk.

In het geval van overgebleven nummers is het altijd even afwachten of de kwaliteit toereikend is, maar in dit geval hoeven we ons daar geen zorgen over te maken. De in Candlemass gedrenkte epische doom weet ten volle te overtuigen. Het tempo wordt laag gehouden met af en toe een lichte tempoversnelling, hoewel versnelling wellicht iets te enthousiast is omschreven. Het in ruime mate aanwezige soleerwerk is prima verzorgd, precies zoals het hoort bij epische doom. Zanger Michal Strzelecki levert opnieuw flinke lappen geschiedkundige en mythologische tekst aan en weet net als bij zijn andere band Monasterium weer zeer aanstekelijke refreinen ten gehore te brengen, die ook nog eens een toontje hoger worden gezongen. Anubis is hier het meest aansprekende voorbeeld van.

Hoogtepunt van deze ep is het langzaamste nummer Towards The End, hetgeen qua titel heel toepasselijk is in de huidige tijd. Het is dan uiteindelijk de Manilla Road-cover Mystification die voor een minpunt zorgt. Tekstueel past dit nummer wel goed bij de vijf andere nummers, maar waarom doombands menen een akoestisch nummer te moeten brengen, is voor uw recensent nog altijd een raadsel. Zoiets haalt je compleet uit de goede doomsfeer. Het advies is dan ook om na vijf nummers deze EP op repeat te zetten.

Doomfans die van mening zijn dat Candlemass het afgelopen decennium geen fatsoenlijk album heeft uitgebracht, en dat kunnen er wel eens verrassend veel zijn, zitten geramd met Evangelist. Samen met Sorcerer mag deze band zich inmiddels rekenen tot de top van de epische doom. Hetzelfde kan gezegd worden over Nine Records, dat wederom bewijst een neusje te hebben voor goede doom.

Tracklist:
1. Perceval
2. Anubis (On The Onyx Throne Of Death)
3. The Puritan
4. Pale Lady Of Mercy
5. Towards The End
6. Mystification (Manilla Road-cover)

Reviewer: Vitus-Frank
Toegevoegd: 25 januari 2021

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.