Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Necrophobic - Dawn Of The Damned
Jaar van release: 2020
Label: Century Media Records
Necrophobic - Dawn Of The Damned
Ze draaien al sinds 1989 mee – een eeuwigheid lijkt het wel. Toch schreef collega Wessel terecht in zijn recensie van Mark Of The Necrogram (2018) dat de Zweedse death/blackmetalband Necrophobic eigenlijk zeer ondergewaardeerd is, terwijl het toch duidelijk is dat ook legendarische groepen als Dissection en Watain de mosterd deels bij deze groep vandaan halen. In de lange bestaansgeschiedenis van de formatie hebben de mannen bovendien nooit een matig album afgeleverd. Sterker nog: misschien met uitzondering van het iets te lange Womb Of Lilithu (2013) mogen we iedere full-length van het gezelschap als een pareltje beschouwen, met als hoogtepunt het briljante Hrimthursum (2006), een ijskoud meesterwerk dat de tand des tijds perfect heeft doorstaan.

Met Dawn Of The Damned bevestigt Necrophobic zijn klasse. Sterker nog: de plaat mag gerust tot het beste materiaal uit het toch al niet bepaald misselijke oeuvre van de heren gerekend worden. Het album is eigenlijk alles wat je van Necrophobic wil horen. Voorganger Mark Of The Necrogram liet al een frisse wind horen dankzij de inbreng van zanger Anders Strokirk en gitaristen Sebastian Ramstedt en Johan Bergebäck: oudgedienden van het eerste uur die terugkeerden in de line-up. Op Dawn Of The Damned wordt die nieuwe energie verpakt in songs die met nog meer zelfvertrouwen en elan worden gebracht.

Na een sfeervol, orkestraal intro schiet Darkness Be My Guide uit de startblokken als een niet te versmaden feestmaal van blastbeats en kille, ijzersterke riffs vol duistere melodieën. Het episch klinkende Mirror Black straalt een grootse en macabere sfeer uit die zo van Hrimthursum had kunnen komen. Die sfeer wordt nog eens versterkt door de met overtuiging uitgespuwde Latijnse spreuken, die extra giftig klinken als ze door de onderkoelde en als altijd bezeten klinkende strot van Strokirk komen. Dawn Of The Damned zorgt echter vooral voor een enorme energieboost door het ronduit fantastische gitaarwerk van Ramstedt en Bergebäck. Ze strooien met fenomenale leads en draaien hun hand niet om voor een sporadische, vingervlugge heavymetalsolo.

Niet alleen speltechnisch, maar ook conceptueel grijpt Necrophobic met dit album terug op het verleden. De teksten zijn gebaseerd op notities van lucide dromen die Ramstedt meemaakte toen hij in de jaren negentig actief bezig was met zwarte rituelen en meditaties. De plaat is dan ook onderverdeeld in drie hoofdstukken: afdaling, metamorfose en wedergeboorte. De donkere thema’s worden perfect gevangen in het kunstwerk van Kristian 'Necrolord' Wåhlin, dat het album siert. De hoes schreeuwt erom om op vinylformaat bekeken te worden.

Met een speelduur van iets meer dan drie kwartier heeft Dawn Of The Damned de perfecte lengte. Er staat geen enkele zwakke broeder op en de plaat kakt dan ook geen seconde in. Hoogtepunten zijn er te over, maar wat mij betreft mogen twee tracks niet onvermeld blijven. Dat is ten eerste het immens stoere midtempo-nummer Tartarian Winds, dat met zijn machtige riffs en pompende ritme live voor een zee aan synchroon golvende hoofden zal zorgen. Ten tweede is dat As The Fire Burns, dat mijns inziens een perfecte opsomming is van alle elementen die Necrophobic zo geweldig maken. Door het uitgesponnen soleerwerk klinkt de track zelfs bij vlagen als een blackmetalversie van Iron Maiden! Als afsluiter krijgen we met het thrashende Devil's Spawn Attack nog een korte, vuige kraker om de oren, opgeleukt door niemand minder dan Marcel 'Schmier' Schirmer (Destruction).

Als fans van extreme metal dit jaar één album in de kast moeten hebben staan, is het wel Dawn Of The Damned. De plaat schreeuwt metal met een hoofdletter ‘M’ uit iedere porie en puilt werkelijk uit zijn voegen qua heerlijk sinistere en altijd melodieuze riffs. Necrophobic mag dan ‘old school’ zijn, aan de relevantie van de band hoeft niemand te twijfelen. Jaarlijstmateriaal!

Tracklist:
1. Aphelion
2. Darkness Be My Guide
3. Mirror Black
4. Tartarian Winds
5. The Infernal Depths Of Eternity
6. Dawn Of The Damned
7. The Shadows
8. As the Fire Burns
9. The Return Of A Long Lost Soul
10. Devil's Spawn Attack

Score: 89 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 5 januari 2021

Meer Necrophobic:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.