• John Rutsey (Rush) - 2008
  • Noel Redding (The Jimi Hendrix Experience) - 2003
  • Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder) - 2022

Silver Knife - Unyielding / Unseeing
Label: Amor Fati Productions
Silver Knife - Unyielding / Unseeing
Unyielding / Unseeing mag dan op papier een debuutalbum heten, maar het is absoluut niet het werk van een stel beginnelingen. Deze internationale blackmetalgroep bestaat uit musici die hun sporen reeds ruimschoots verdiend hebben. In de gelederen vinden we niemand minder dan N. (Laster, Nusquama, Vuur & Zijde), Hans Cools (onder andere Hypothermia, Monads, ex-Trancelike Void), Déhà (Imber Luminis, Maladie, We All Die (Laughing), Yhdarl, Slow en ontelbare andere projecten) en Pierre Perichaud (Paramnesia). Met zoveel ervaring en vakmanschap aan boord is het niet gek dat Amor Fati Productions wel brood ziet in dit debuut.

Wat krijgt de luisteraar voorgeschoteld? Zes voortratelende, atmoferische tracks in de zogeheten ‘post-blackmetalstijl’, die enerzijds goed passen bij de cascadiaanse maalstroom die wordt geproduceerd door groepen als Sun Worship en Ash Borer, maar anderzijds in het verlengde liggen van wat we toch langzaam een soort van typisch ‘Nederlandse’ stroom van atmoblack kunnen gaan noemen (Fluisteraars, Nusquama, Turia). Vanaf de eerste seconden van openingstrack Unyielding wordt de luisteraar bij zijn lurven gegrepen en middels ijzige kreten en wollige ruisriffs in een dikke, muzikale nevel gehuld. De lagen aan distortion doen wat denken aan An Autumn For Crippled Children, maar Silver Knife is veel minder licht van karakter.

Met een gemiddelde lengte van zo’n zeven minuten per track neemt Silver Knife de tijd om zijn composities op te bouwen. Het kost – met name door de vrij ondoordringbare totaalsound en de continu voortratelende drums - even tijd om aanknopingspunten te vinden, maar tegelijkertijd is ieder nummer ook gestructureerd rondom een aantal sterke riffs. This Numinous Loom en Conjuring Traces zijn daar mooie voorbeelden van. In combinatie met de dikke, beklemmende sound herinnert Silver Knife daardoor bij vlagen ook wel aan Weakling (Dead As Dreams), maar dan in een beduidend meer gefocuste versie. Met wat fantasie zou je de muziek ook kunnen beschrijven als het bastaardkind van Leviathan (die van Wrest) en Blut Aus Nord. Het korte Unseeing vormt een uitzondering: met kalm, akoestisch gitaarwerk en stemmige samples gaat de band hier richting post-rock.

Genoeg vergelijkingen. Silver Knife is een entiteit die prima op zichzelf kan staan, zoveel maakt dit debuut wel duidelijk. De plaat bewijst ook dat het label Amor Fati Productions een sterke neus voor kwaliteit aan het ontwikkelen is. Een label om in de gaten te houden, met ook uitstekende releases van Hwwauoch, Voidpshere, Arkhtinn en Cult Of Erinyes in het portfolio. Ook Unyielding / Unseeing laat een buitengewoon solide indruk achter. Door de sound, de krachtige riffs en de penetrante screams heeft het album een bepaalde mate van urgentie die ervoor zorgt dat je als luisteraar niet anders kan dan jezelf in het geheel onderdompelen. Doe dat dan ook vooral, zou ik zeggen!

1. Unyielding
2. This Numinous Loom
3. Silver & Red