• Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

• Ben Graves (Murderdolls) - 2018

Grimgotts - Sagas
Label: Eigen beheer

Grimgotts - Sagas

Het Britse Grimgotts is buitengewoon productief. Het symfonische metalkwintet, dat zijn inspiratie haalt uit onder meer de fantasiewereld van Harry Potter, heeft sinds de oprichting in 2015 al meerdere ep's en twee langspelers uitgebracht. Sagas is de tweede ep van dit jaar en volgt op Tales. Samen met het nog uit te komen Legends moeten de drie kortere schijven een album vormen.

Net als de voorganger bestaat Sagas uit vier songs, die zijn doordrenkt met sfeervol en heroïsch getint keyboardwerk door Fabio Garau en wilde, vocale uitbarstingen die worden afgewisseld met piratenpraat van zanger Andy Barton. Het zijn vooral deze elementen die de energieke, opgewekte muziek van Grimgotts typeren. De ritmesectie en het gitaarwerk zijn degelijk, maar minder inventief. Zowel instrumentaal als vocaal lijkt de band het in de richting te zoeken van het Zweedse Twilight Force.

De liederen hebben dan ook een behoorlijk epische inborst. Ondanks dat het niet altijd even origineel is, vermaakt de groep met enthousiast spel en aanstekelijke melodieën. Vooral de momenten waarop toetsenist Garau zich laat gaan en zanger Barton de hoogte ingaat, trekken de aandacht. Wanneer de vocalist zich een piratenaccent aanmeet, klinkt het allemaal net wat te flauw. Op die momenten zijn de instrumentale partijen ook minder interessant. Over het algemeen is de muziek van Grimgotts echter prima en biedt de groep met Sagas een kleine twintig minuten aan vertier. De frisse symfonische metal maakt nieuwsgierig naar de complete, aankomende langspeler, die hopelijk het uitstekende Dragons Of The Ages (2019) weet te evenaren.

1. Northern Passage
2. Rise Again
3. Plunder, Loot And Chantey