Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Anaal Nathrakh - Endarkenment
Jaar van release: 2020
Label: Metal Blade Records
Anaal Nathrakh - Endarkenment
Anaal Nathrakh is een band waarbij je de mensen die de muziek nog niet kennen, benijdt. Deze mensen kunnen namelijk nog voor het eerst worden weggeblazen door de pure muzikale chaos die het duo over de luisteraar heen stort. Gelukkig brengen deze Britten om de zoveel jaar een nieuw album uit, waardoor ‘ingewijden’ deze ervaring opnieuw kunnen beleven. Of iets wat hier op zijn minst bij in de buurt van komt. Endarkenment is ondertussen album nummer elf. Elke keer proberen de heren hun eigen grenzen te verleggen en weten ze een album uit te brengen met een eigen sound. Subtiliteit was nooit hun sterkste kant en dat is op dit album niet anders. Dat is dan ook goed te zien aan de albumcover.

Opener Endarkenment is een van de meest catchy nummers die de band ooit heeft uitgebracht. Met zijn theatrale zuivere stem levert zanger V.I.T.R.I.O.L. (Dave Hunt) een van de meest memorabele zanglijnen uit zijn carrière. Ook de refreinen van Libinous (A Pig With Cocks In Its Eyes) en Feeding The Death Machine zijn ware oorwurmen die zich na één luisterbeurt in je hoofd nestelen. Uiteraard kun je ook rekenen op hoge uithalen waar zelfs Rob Halford (Judas Priest) moeite mee zou hebben, zoals in Singularity. Het maniakale geschreeuw dat een bekend onderdeel is van het muzikale recept van de band komt ook langs, zoals in Beyond Words en Punish Them. Hoewel je dit onverstaanbare gegil in meer nummers terughoort, is het een minder groot onderdeel van V.I.T.R.I.O.L.’s vocalen dan voorheen. Zijn gebrul is nog steeds extreem, maak je geen zorgen, maar hij articuleert meer. Denk aan Forward van het vorige album. Misschien is dat te wijten aan het feit dat veel van de teksten zijn gepubliceerd en hierdoor een prominentere rol spelen dan voorheen.

Ook multi-instrumentalist Irrumator (Mick Kenney) is goed op dreef. De pakkende riffs vliegen je om de oren. In Thus, Always, To Tyrants bijvoorbeeld, waar strakke riffs worden afgewisseld met gekmakend gitaargegil. De groovy blackmetalriffs worden zo nu en dan afgewisseld door een onverwachte, maar niet misplaatste power- of heavymetalsolo, bijvoorbeeld in The Age Of Starlight Ends. Ook heeft hij naast zijn gitaarspel een hoop elementen toegevoegd om de muziek flink episch te maken. Zo is er koorzang te horen in onder andere The Age Of Starlight Ends en Requiem. Het laatste nummer is een interpretatie van Verdi’s Messa Da Requièm, dus de klassieke elementen passen daar erg goed bij. Een ander nummer waar de klassieke elementen goed bij de thematiek passen is Feeding The Death Machine. Dit nummer is geïnspireerd door een man die de Holocaust heeft overleefd omdat hij cello kon spelen, wat onderstreept wordt door strijkpartijen. Dit resulteert in een muzikale stomp in de maag.

Elk album van Anaal Nathrakh heeft een duidelijk eigen geluid en dat is op Endarkenment niet anders. De productie is relatief clean, waardoor elk gitaarlikje, elke koorpartij en zanglijn duidelijk te horen zijn. Beide heren zijn duidelijk in topvorm. Dit relatief cleane karakter van het album is voor sommige fans van het eerste uur misschien niet heftig genoeg, maar het is een muzikale richting die de band op de vorige paar albums ook langzaamaan is ingeslagen. Het is dan ook totaal geen soft album, het is en blijft Anaal Nathrakh. Al met al hebben de Britten bewezen nog steeds een van de beste te zijn in het maken van uitstekende grafherrie.

Tracklist:
1. Endarkenment
2. Thus, Always, To Tyrants
3. The Age Of Starlight Ends
4. Libidinous (A Pig With Cocks In Its Eyes)
5. Beyond Words
6. Feeding The Death Machine
7. Create Art, Though The World May Perish
8. Singularity
9. Punish Them
10. Requiem

Score: 90 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 14 oktober 2020

Meer Anaal Nathrakh:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.