Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
  • 17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
Kalender
Vandaag jarig:
  • Christiane "Bobo" Hebold (Rammstein) - 58
  • Christoph "Doom" Schneider (Rammstein) - 58
  • Gary Wehrkamp (Shadow Gallery) - 54
  • Mads Volf (Manticora) - 51
  • Matias Kupiainen (Stratovarius) - 41
  • Mike Sifringer (Destruction) - 59
  • Neil Carter (UFO) - 66
  • Perttu Kivilaakso (Apocalyptica) - 46
  • Teemu Muhli (Paganus) - 39

Vandaag overleden:
  • John Rutsey (Rush) - 2008
  • Noel Redding (The Jimi Hendrix Experience) - 2003
  • Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder) - 2022
Review

Spectrum Of Delusion - Neoconception
Jaar van release: 2020
Label: The Artisan Era

Spectrum Of Delusion - Neoconception

Drie jaar geleden wist Spectrum Of Delusion mij volledig te overdonderden met Esoteric Entity. De technische death van de Katwijkers is van een dermate hoog niveau dat het debuutalbum wereldwijd lovende kritiek opleverde. De opvolger Neoconception wordt dan ook niet in eigen beheer uitgebracht, maar verschijnt via The Artisan Era.

Er is vier jaar intensief gewerkt aan deze plaat en het eindresultaat mag er zijn. De composities evenaren de muzikale hoogstandjes van het debuut, maar met Neoconception bewijzen de heren ook het aspect van songwriting tot in de puntjes te beheersen. In vergelijking tot veel progressieve muziek zijn de nummers compact, maar in die korte tijdsduur gebeurt waanzinnig veel. De stijl van Spectrum Of Delusion doet het meest denken aan Beyond Creation, maar heeft ook raakvlakken met bijvoorbeeld Spawn Of Possession en Obscura. De muziek van Spectrum Of Delusion is geen easy listening. Neoconception is een plaat waar je even rustig de tijd voor moet nemen.

In eerste instantie overheerst het chaotische karakter. Naarmate het album vordert, blijken de complexe en atypische songstructuren goed doordachte huzarenstukjes. Jerry Kamer lijkt op zijn fretloze basgitaar volledig zijn eigen gang te gaan, maar de baslijnen blijken slim verweven in de gitaarpartijen van Nathan Bonkerk en Frank van Rijswijk. De orkestratie en de akoestische gitaarpartijen van Nick Padovani (Equipoise, Virulent Depravity) vallen in eerste instantie nauwelijks op (met uitzondering van de ingetogen stukken), maar dragen zeker bij aan de sfeer, het gevarieerde karakter en daarmee ook aan het luisterplezier. De diepe Canibal Corpse-achtige grunts van Douwe Negenman (in dit genre een pluspunt) zijn minder monotoon dan op het debuutalbum. Zijn vocalen bevatten sowieso meer variatie, want in een aantal nummers wisselt hij grunts af met screams.

Neoconception is letterlijk en figuurlijk het begin van iets nieuws. Het is een conceptalbum met een apocalyptisch thema over de ervaring van een persoon wiens realiteit plotseling verdwijnt als een asteroïde een einde maakt aan al het leven zoals we dat kennen. De diepe grunts van Douwe zijn lastig te verstaan, waardoor de lyrics moeilijk te volgen zijn. Het verhaal wordt daarentegen deels verteld door stemacteurs Ariel Hack, Joseph Beacham, Alexander de Vries en Bonnie Bogovic, waardoor de strekking wel meteen duidelijk wordt. Verder is Neoconception dermate complex dat er sowieso meerdere luisterbeurten nodig zijn om alle details te ontdekken. Daardoor krijgen de lyrics ook meer de kans. Muzikaal is het een voortdenderende rollercoaster, maar zo nu en dan kun je op de hoogste punten even genieten van het uitzicht.

Grofweg bestaat de plaat uit drie delen. Als de ramp zich voltrekt, overheerst hectiek en schijnbare chaos. Ik zeg bewust schijnbaar, want de geoefende luisteraar van technische death prikt daar al snel doorheen. De nummers vloeien in elkaar over als de gebeurtenissen elkaar in hoog tempo opvolgen. Al snel weet vooral het slagwerk van Jeroen Mostert eveneens de aandacht te trekken. Hij zorgt voor de solide basis om al die tempowisselingen en virtuoze uitspattingen in goede banen te leiden. Pointless Endeavour en het furieuze Torment Of Being bevatten meer variatie en ademruimte. In deze tracks worden ook de grunts afgewisseld met screams.

Het leven zoals we dat kennen, wordt weggevaagd en met Welcome Death breekt een nieuwe fase aan. De persoon over wie het gaat, wordt geselecteerd om digitaal in het heelal verder te leven. Mede door de vrouwelijke computerstem ontstaat in de nummers die volgen soms een Ayreon-achtig sfeertje, waarin de orkestratie van Nathan Bonkerk meer ruimte krijgt. De tracks die volgen staan op zichzelf. Na het epische Into Another Dimension vormt het ingetogen instrumentale rustpunt Bringing Serenity de overgang naar de derde en laatste fase. Het veelzijdige Destruction is nog een relatief toegankelijk nummer. Daarna barst de hectiek weer in volle glorie los met Through Mankind’s True Ambition, gevolgd door To Tower Over All Other met gastvocalen van Robbert Kok (Disavowed, Arsebreed). De verhaallijn in deze laatste fase heb ik nog niet volledig ontrafeld, maar de titel van de ingetogen, instrumentale afsluiter Alone laat ruimte voor mijn eigen interpretatie.

Spectrum Of Delusion heeft met Neoconeption een plaat afgeleverd waarbij liefhebbers van technische death hun vingers af kunnen likken. Het is geen muziek die je even opzet bij het uitvoeren van huishoudelijke taken, want de dynamiek is zeker in eerste instantie overweldigend. Er gebeurt zo enorm veel in muzikaal opzicht, dat het op zich al een hele prestatie is om dat allemaal in iets meer dan veertig minuten te proppen. De productie is simpelweg perfect. Alle details komen goed uit de verf en toch klinkt het niet te clean. Een absolute aanrader voor liefhebbers van Beyond Creation, Spawn Of Possession, Obscura, Suffocation, The Faceless en Defeated Sanity.

Tracklist:
1. Downfall
2. Defunct Reality
3. Animosity
4. Pointless Endeavour
5. Torment Of Being
6. Welcome Death
7. Await The Transition
8. Into Another Formation
9. Bringing Serenity
10. Destruction
11. Through Mankind’s True Ambition
12. To Tower Over All Other
13. Alone

Score: 90 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 22 september 2020

Zoeken
    10 mei:
  • Coldborn - The Unwritten Pages Of Death
  • Crownshift - Crownshift
  • Desolus - System Shock
  • Flamekeeper - Flamekeeper
  • Sebastian Bach - Child Within The Man
  • Unleash The Archers - Phantoma
  • 17 mei:
  • Ayreon - 01011001 - Live Beneath The Waves
  • Bat - Under The Crooked Claw
  • Duft - Altar Of Instant Gratification
  • Gatecreeper - Dark Superstition
  • Insanity Alert - Moshemian Thrashody
  • Jasta - ...And Jasta For All
  • Jinjer - Live In Los Angeles
  • Kerry King - From Hell I Rise
  • Knogjärn - Sänka Dig
  • Pain - I Am
  • Pallbearer - Mind Burns Alive
  • Soulline - Reflections
  • The Last Of Lucy - Godform
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.