Enquête

Populaire bands teren veelal op succesalbums van jaren geleden. Van welke, uit 25 door ons geselecteerde ‘grote’ bands, vind je het recentste studio-album het meest bevredigend?

AC/DC - Power Up [2020]
Alice Cooper - Road [2023]
Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream [2023]
Bring Me The Horizon - Post Human: Next Gen [2024]
Deep Purple - =1 [2024]
Def Leppard - Diamond Star Halos [2022]
Disturbed - Divisive [2022]
Dream Theater - Parasomnia [2025]
Five Finger Death Punch - Afterlife [2022]
Iron Maiden - Senjutsu [2021]
Judas Priest - Invincible Shield [2024]
Korn - Requiem [2022]
Linkin Park - From Zero [2024]
Metallica - 72 Seasons [2023]
Nightwish - Yesterwynde [2024]
Opeth - The Last Will And Testament [2024]
Ozzy Osbourne - Patient Number 9 [2022]
Porcupine Tree - Closure / Continuation [2022]
Rammstein - Zeit [2022]
Sabaton - The War To End All Wars [2022]
Scorpions - Rock Believer [2022]
Slipknot - The End, So Far [2022]
Tool - Fear Inoculum [2019]
Volbeat - Servant Of The Mind [2021]
Within Temptation - Bleed Out [2023]

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 april:
  • Bridear en Lords Of The Trident
  • Kai Hahto
  • Social Distortion en The Bellrays
  • The Raven Age en Disconnected
  • 3 april:
  • Frog Leap
  • Very 'Eavy Festival
  • 4 april:
  • Greenleaf, Gnome en High Desert Queen
  • Very 'Eavy Festival
  • 5 april:
  • Grindhoven XII
  • Salacious Gods, Oerheks en Nubivagant
  • Your Highness, Mould, The Fifth Alliance en LowMad
  • 6 april:
  • Anneke van Giersbergen
  • Benediction, Jungle Rot en Master
  • Thundermother, Cobra Spell en Vulvarine
  • 7 april:
  • And So I Watch You From Afar en Scaler
  • 8 april:
  • Save Face
    2 mei:
  • Mike Tramp's White Lion
  • RedHook en Comastatic
  • Temple Fang en Mojo & The Kitchen Brothers
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksi Sihvonen (Medicated) - 41
  • Coen Janssen (Epica) - 44
  • Daniel Droste (Ahab) - 45
  • Giuseppe Spanò (Daedalus) - 49
  • Markus Vanhala (Malpractice) - 44
  • Phil Demmel (Machine Head) - 58
  • Richard Loudin (Monolithe) - 51
  • Sascha Gerstner (Helloween) - 48
  • Tim Grose (Lord) - 55
Review

Imperial Triumphant - Alphaville
Jaar van release: 2020
Label: Century Media Records

Imperial Triumphant - Alphaville

Imperial Triumphant is een band waar je goed voor moet gaan zitten. Naar eigen zeggen zet het New Yorkse trio de geluiden en indrukken van 'The Big Apple' om in muziek. De grootsheid en absurde luxe tegenover de smeerboel, de corruptie en de delen van de stad waar je niet dood gevonden wil worden. Het levert een interessant, redelijk uniek geluid op dat bestaat uit invloeden van black metal, (free) jazz en allerlei avantgardistische elementen. Het is een combinatie die doorgaans geen vrolijke, behapbare deuntjes oplevert. Deze zul je dan ook niet vinden op het vierde album Alphaville, dat fantastisch is geproduceerd door Trey Spruance (onder andere Mr. Bungle, Secret Chiefs 3). Wat deze schijf wel biedt, is een van de spannendste muzikale avonturen van het jaar.

Het loont de moeite om voor aanvang van die muzikale trektocht de reisfolder eens goed te bekijken. Het prachtige artwork door Zbigniew M. Bielak bijvoorbeeld, van een groteske, gouden wolkenkrabber vol symboliek, die niet zou hebben misstaan in het gecorrumpeerde Gotham City uit de welbekende Batman-comics. Op de kop van die wolkenkrabber prijkt een van de maskers van de bandleden. Het drietal treedt daarmee uitdrukkingsloos op in de traditie van The Residents en van recentere datum Ghost. Geen verbeten blikken of sprekende ogen, slechts goudgekleurde koppen met daaronder zwarte gewaden; een belichaming van de eerdergenoemde stadse tegenstellingen.

En dan is er nog de titel Alphaville die naar de dystopische sciencefictionfilm Alphaville: Une Étrange Aventure De Lemmy Caution verwijst. De gevoelens van bevreemding en beklemming die deze Godard-klassieker oproept, zijn ook enkele van de emoties die de muziek van Imperial Triumphant bewerkstelligt. Het complete artistieke beeld van de Amerikaanse geweldenaren klopt en lijkt grondig te zijn doordacht, net als de georganiseerde, muzikale chaos die tot in de puntjes is verzorgd.

De groep stelt de luisteraar dan wel bloot aan compositorische extremen, gedurfde experimenten en duistere emoties, maar doet dat niet zonder de nodige handvaten te bieden. Rotted Futures begint donker, wat anders met zo'n titel, maar is gegoten in behapbare structuren, waarbij vooral geluidseffecten, strijkerspartijen en een desolate gitaarmelodie (Zachary Ezrin) die wordt gevolgd door de prominente bas (Steve Blanco), de hoofdrol spelen. De drumpartijen (Kenny Grohowski) hebben een free jazz-karakter, maar melodieus ontsporen doet de song pas in de laatste paar minuten.

Het drietal lijkt er alles aan te doen de luisteraar bij de les te houden en steeds dieper mee te nemen in zijn sinistere stedelijke nachtmerrie. Wanneer je steeds meer gewend bent geraakt aan het initieel beangstigende en bevreemdende geluid van effecten, grommende zang (Ezrin), blazerspartijen en de uitdagende basloopjes, gaan de heren steeds een stap verder qua structuur om af en toe behoorlijk los te gaan in explosieve dissonanten en atonale partijen. De met free jazz doorspekte black metal doet dan ook regelmatig denken aan Naked City en Painkiller, enkele projecten van saxofonist/componist John Zorn, maar grijpt ook terug op Mr. Bungle (Disco Volante) en bijvoorbeeld het werk van Ornette Coleman.

Spannende muzikale verrassingen en ontdekkingen liggen constant op de loer en volgen elkaar in rap tempo op. Bijvoorbeeld de taiko drum-partijen tijdens City Swine, waarbij drummer Kenny Grohowski hulp krijgt van Meshuggah's Tomas Haake en welke opgevolgd worden door uitbarstingen op de piano. Of het barbershop-kwartet waarmee Atomic Age opent en de toon zet voor een bijna negen minuten durend nummer dat halverwege passages kent die herinneren aan Naked City's Leng Tch'e (1992), inclusief beangstigend gekrijs. Eenzelfde soort psychedelische uitbarsting kent ook het einde van Transmission To Mercury.

Alphaville is dan ook geen album dat je zomaar tot je neemt. Elke luisterbeurt vallen er nieuwe details op: geluidseffecten die onopgemerkt zijn gebleven, spectaculaire, haastige gitaarloopjes die in eerste instantie voorbij vlogen of technisch vernuft in de weergaloze drum- en baspartijen. Het trio doet dat niet alleen, want het krijgt hulp van diverse gasten, zoals de eerder genoemde Trey Spruance, Tomas Haake, maar ook Colin Marston, die al vaker zijn assistentie heeft verleend. Bovendien zijn enkele invloeden prominent aanwezig, want het album eindigt met covers van Voivod en The Residents. Imperial Triumphant geeft aan beide een eigen wending en maakt vooral Happy Home tot een bijzonder intense afsluiter.

Valt er dan niets aan te merken op deze schijf? Bijster weinig. Het album had langer mogen duren en wellicht meer jazzuitspattingen kunnen bevatten, maar is met een speelduur van bijna een uur al niet kort en voorganger Vile Luxury (2018) heeft meer een jazzkarakter. De muziek van Imperial Triumphant is niet voor iedereen en niet voor ieder moment van de dag, maar de soms emotioneel ongemakkelijke en muzikaal uitdagende reis waarop je als luisteraar met het drietal Ezrin, Blanco en Grohowski gaat, is in elk opzicht de moeite.

Tracklist:
1. Rotted Futures
2. Excelsior
3. City Swine
4. Atmoic Age
5. Transmission To Mercury
6. Alphaville
7. The Greater Good
8. Experiment (Voivod-cover)
9. Happy Home (The Residents-cover)

Score: 90 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 2 augustus 2020

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.